Klacht: Boeterente bij vrijwillige verkoop eigen woning

op 26 september 2017 over ING in de categorie Banken

Ik kwam er achter dat we een boete betalen bij verkoop van ons huis. We zouden getekend hebben voor een budget hypotheek maar zijn hier door onze adviseur destijds niet op gewezen.
Nu begrijp ik dat deze boete maximaal 3% mag zijn maar ing berekend ook 3% boete terwijl het renteverschil lager is en we al jaren netjes elke maand onze hypotheek betalen. Ing stelt dat als we bij hun een nieuwe hypotheek aangaan binnen 6 maanden dat dan de boete kwijt gescholden wordt, echter door verhuizen naar België kunnen we bij ing geen nieuwe hypotheek aangaan.
Ik vraag me dan ook af of de 3% wel klopt en ook of het überhaupt wel klopt. Voor zover ik terug kan vinden is ing de enige bank die dit zo doet en is dit in Europese regelgeving vastgelegd dat dit niet meer mag.
We zouden door de budget hypotheek. 0.15% rentekorting hebben gehad maar we wisten bij koop van deze woning al dat we er niet zouden blijven dus als ons dit uitgelegd was in 2007 hadden we hier nooit voor gekozen. Daarnaast berekend ING de boete over de hele hypotheek terwijl we toch 10 procent boetevrij mogen aflossen sowieso?

Ik zou graag een oplossing cq tegemoetkoming zien hierin.. Ik begrijp onze eigen verantwoordelijkheid hierin maar vind 6120 euro erg veel geld voor altijd goede klanten

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar ING over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door ING in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat ING een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ING

Heeft op 27 september 2017 om 10:58 geantwoord

Beste mevrouw Engels,

Goed dat u hierover met ons in contact komt. Ik begrijp dat u zich zorgen maakt over deze boeterente. Helaas kunnen wij u, van de afdeling Webcare, niet inhoudelijk helpen met deze klacht. Hiervoor is het van belang dat u onze afdeling Hypotheken aanschrijft. Dit kan schriftelijk door middel van een klacht naar:

ING Bank
Antwoordnummer 40940
8900TW Leeuwarden

Binnen 3 weken wordt u klacht behandeld en wordt u óf in het gelijk gesteld, of in het ongelijk.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vriendelijke groet,

Jeroen
ING Webcare

Heeft op 27 september 2017 om 20:10 geantwoord

Dit is geen oplossing alleen het afschuiven van de klacht. De brief is in elk geval onderweg

Alle klachten die gemeld zijn door R engels