Klacht: Bijenkorf weigert garantie binnen 2 jaar

op 16 juni 2017 over Bijenkorf in de categorie Warenhuizen

Bij de Bijenkorf heb ik een dure designtas gekocht van meer dan 200 euro. Binnen 2 jaar is hiervan hiervan de gesp van de schouderband geknapt, ondanks normaal gebruik en zonder slijtage.

Bijenkorf heeft excuses aangeboden voor de schade, echter claimen ze dat de garantie na 1 jaar verstreken is en we daarom moeten betalen voor de reparatie.

Bijenkorf liegt. Voor elk product gekocht in de EU geldt namelijk dat de minimale garantieperiode 2 jaar is. Wij hebben dit verteld en zelfs de ConsuWijzer heeft dit feit speciaal op mail gezet voor Bijenkorf. Desondanks blijven ze misleidend claimen dat de garantie verstreken is.

Inmiddels reageert Bijenkorf niet meer op berichten en ook niet op de berichten van de Consuwijzer, vandaar dat ik deze klacht openbaar moet maken.

De geruststelling dat Bijenkorf zich houdt aan de Nederlandse en Europese wetten en zich conformeert aan het feit dat de minimale garantie 2 jaar is en daarom de schade van de tas zal herstellen, omdat deze niet conform is.

5 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Bijenkorf over deze klacht.

5 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Bijenkorf in behandeling genomen

Heeft op 23 juni 2017 om 12:57 geantwoord

Bijenkorf heeft GEEN contact met mij opgenomen en plaatst alleen op deze site het bericht dat het probleem is opgelost. Hier klopt niets van, want ik heb niets gehoord.

Daarnaast gaat Bijenkorf niet inhoudelijk in op mijn klacht en ook niet op hun misleidende manier van communiceren. Bijenkorf heeft bij herhaling ontkent dat de wettelijke garantie minimaal 2 jaar is en dit neemt daarom alle vertrouwen bij mij weg dat een Repairservice de klacht op de correcte manier zal behandelen.

Bericht van Bijenkorf

4 maanden geleden - De tas is opgestuurd ter beoordeling door de leverancier. Deze zal beoordelen of er sprake is van een ondeugdelijk product. Er is erkend dat de medewerker ten onrechte kosteloze reparatie bij voorbaat had afgewezen omdat de garantietermijn van de leverancier verlopen was, nu consumenten volgens de wet recht hebben op een deugdelijk product en dit dus niet afhankelijk is van de fabrieksgarantie van het betreffende merk. Het is niet zo dat uit de Europese Richtlijn Koop & Garantie consumenten voortvloeit dat elk gebrek dat binnen twee jaar optreedt kosteloos hersteld moet worden. De Richtlijn geeft de lidstaten de mogelijkheid een verjaringstermijn op te nemen voor de aansprakelijkheid van de verkoper, maar deze mag niet korter zijn dan twee jaar. Dit betekent dat consumenten gedurende twee jaar de mogelijkheid moeten hebben op grond van de nationale wetgeving de verkoper aansprakelijk te stellen wanneer er sprake is van een gebrek die redelijkerwijs niet verwacht had mogen worden. De Nederlandse wet biedt een ruimere bescherming door te bepalen dat consumenten altijd recht hebben op een deugdelijk product en daar dus geen vervaltermijn van de aansprakelijkheid aan is verbonden en deze dus ook langer dan twee jaar kan zijn bij producten met een langere levensduur. Het moet dan wel gaan om een ondeugdelijk product, dus een gebrek die redelijkerwijs niet verwacht had mogen worden, gelet op alle omstandigheden van het geval. Hiervan zijn dus in ieder geval uitgesloten gebreken die door normale slijtage ontstaan zijn of veroorzaakt zijn door onzorgvuldig gebruik. Nederlandse consumentenwetgeving schrijft voor dat indien een artikel gedurende de eerste zes maanden gebreken vertoont, er vermoed wordt dat het een ondeugdelijk product was en cosumenten dus recht hebben op gratis reparatie of vervanging, tenzij de verkoper kan bewijzen dat de consument het product verkeerd gebruikt heeft. Na afloop van deze zes maanden heeft de consument nog steeds recht op een deugdelijk product, maar ligt de bewijslast dat de consument het product normaal gebruikt heeft bij de consument zelf. De tas is op 28 juli 2015 gekocht. Bij de beoordeling zal dus gekeken worden of het afbreken van de gesp van de schouderband een gebrek is die redelijkerwijs niet verwacht had mogen worden, of dat dit door normale slijtage of onzorgvuldig gebruik veroorzaakt is. Dit is geheel in overeenstemming met de Nederlandse (en Europese) consumentenwetgeving. Na de beoordeling zal er opnieuw contact worden opgenomen met de klant.

4 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Bijenkorf een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Bijenkorf

Heeft op 15 juli 2017 om 21:25 geantwoord

Beste Stefan,

We hebben jou een e-mail gestuurd waarin staat dat de tas naar de leverancier is opgestuurd voor beoordeling. Deze zal moeten bepalen of er wel of geen garantie op zit en een oplossing proberen te vinden. Zodra wij een terugkoppeling ontvangen, nemen we contact met je op.

#bcare/Scott

Alle klachten die gemeld zijn door Stefan_V