Klacht: Bestelling geannuleerd i.v.m. onterecht beoordeling onvoldoende kredietwaardigheid

op 25 augustus 2016 over H&M in de categorie Kledingwinkels

Een paar dagen geleden heb ik een bestelling geplaatst bij de H&M. Ik verwachtte vandaag of morgen het pakje. Maar tot mijn grote verbazing heb ik een mail ontvangen met de volgende inhoud:

‘Helaas blijkt uit de controle van je kredietwaardigheid dat deze op dit moment onvoldoende
is om de gevraagde betaalwijze te verstrekken. We hebben je bestelling daarom geannuleerd.

Uiteraard kun je de bestelling toch ontvangen, door deze opnieuw te plaatsen onder rembours of met creditcard.’

Ik las de mail met veel verbazing. Ik heb namelijk ruim voldoende krediet en heb altijd mijn rekeningen van de H&M betaald. Ze medewerkster van de klantenservice vertelde me doodleuk dat ik een nieuw klantnummer heb en dat er daarom door een nieuw extern bedrijf een check is gedaan m.b.t. de kredietwaardigheid. En nee, niet mijn kredietwaardigheid, maar die van mijn buurt! Ik maak geen grapje. En omdat de uitkomst van dat onderzoek, gebaseerd op mijn buurt, negatief was word ik daar persoonlijk op afgerekend. Dit vind ik echt niet normaal. Ik heb toch niks te maken met eventuele vorige bewoners of buurtbewoners die zich niet aan hun betalingsverplichting hebben gehouden.

Ik kan de bestelling nu nogmaals doen (als de betreffende spullen nog leverbaar zijn) maar dan onder rembours of met creditcard. Ik heb geen creditcard en rembours kost extra geld.

Hierbij dien ik een klacht in over de wijze waarop de H&M met mij, en waarschijnlijk andere klanten, is omgegaan. En ik verwacht dat de H&M dit rechtzet. Er kan niet letterlijk worden gezegd dat ik niet kredietwaardig ben, maar dat dat is gebaseerd op een buurt of een ander persoon.

Ik verwacht van de H&M dat ze dit oplossen en rechtzetten.

6 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door H&M in behandeling genomen

6 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat H&M een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

H&M

Heeft op 30 augustus 2016 om 15:40 geantwoord

Hallo,

Vanuit de H&M Klantenservice hebben wij vandaag telefonisch contact opgenomen met de klant om onze excuses aan te bieden. Helaas was de klant telefonisch niet bereikbaar. Wij hebben daarom contact gehad via de e-mail.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat onze klanten een negatieve ervaring hebben met onze klantenservice. Wij hebben uitgelegd dat de kredietchecks uitgevoerd worden door een onafhankelijke maatschappij die hun informatie verkrijgen via verschillende bronnen. Daarnaast hebben we alternatieven geboden.

Mochten er dergelijke vragen zijn met betrekking tot bestellingen en betaalwijzen, neem dan gerust contact op met onze eigen H&M Klantenservice. Wij helpen jou dan graag verder.

H&M Klantenservice

Je kunt ons bereiken op:
Maandag t/m vrijdag van 8.00 - 21.00 uur
Zaterdag en zondag van 9.00 -17.00 uur

Telefoon: 0900 - 1988 (7,5 cent per gesprek)
Fax: 0900 - 0401059
E-Mail: klantenservice.nl@hm.com

Shop around the clock.
www.hm.com 24 hrs open

Alle klachten die gemeld zijn door Anne-Mei