Klacht: afgesneden van bankieren door registratie EVR

op 29 juli 2017 over ABN Amro in de categorie Banken

Als alle klachten van ABN AMRO hier opgelost worden dan ben ik benieuwd. Door een terechte registratie in het evr word ik afgesneden van alle bankproducten bij alle banken, na 1000 maal excuses en uitleg zijn ze nog niet voor rede vatbaar. Het enige wat ik nodig heb is een zakelijke bank rekening omdat ik al 20 jaar zelfstandig werk maar kan nergens terecht. Je wordt in dat systeem gelijk gesteld met de meest grote criminelen. Ik heb er heel wat voor over om dit op te lossen.

Ik zou heel graag een zakelijke rekening willen, die registratie mogen ze van mij laten staan.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ABN Amro over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ABN Amro in behandeling genomen

Bericht van ABN Amro

2 maanden geleden - Goedemiddag Eneri71@live.nl, Wij doen zeker ons best om klachten naar tevredenheid af sluiten, mits dit volgens ons beleid kan. Je geeft aan dat je een terechte registratie hebt in het EVR (externe verwijzingsregister). Een registratie in het EVR plaatsen wij als bank niet zomaar. Financiële instellingen mogen onder strikt bepaalde voorwaarden persoonsgegevens van een (mogelijke) fraudeur registreren en met elkaar delen door deze op te nemen in een extern verwijzingsregister. In het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI) is vastgelegd op welke wijze en op welk moment de persoonsgegevens in het Incidentenregister van de financiële instelling (ook wel het interne verwijzingsregister IVR) en in het Extern Verwijzingsregister (EVR) mogen worden opgenomen. Met die registratie beogen de financiële instellingen de veiligheid en de integriteit van de financiële sector te bewaken. Ik snap dat het heel erg lastig is om ergens een rekening te openen als je in register staat. Als particulieren klant heb je altijd recht op een basisrekening. Zakelijk gezien kunnen andere regels gelden, dus hiervoor moeten we schakelen met onze zakelijke afdeling. Deze afdeling is maandag weer geopend. Wij komen hier maandag inhoudelijk bij je op terug. Met vriendelijke groet, ABN AMRO Webcare

Reactie van de melder van de klacht eneri71@live.nl

2 maanden geleden - Ik heb het EVR en het IVR al meerdere malen door gelezen destijds. Heb ook meerder malen aangegeven dat het ons nooit de bedoeling is geweest om de integriteit van banken in twijfel te brengen. Het betrof een fraude met een hypotheek aanvraag , we hebben verkeerd advies opgevolgd van derde en doordat er door mijn ex man een beslag van 800.000,00 op ons huis was gelegd wilde we gewoon weg, dat moet toch te snappen zijn, dat het op een verkeerde manier gebeurde heb ik gelijk open kaart gespeeld maar ik vind dat onze eerlijkheid niet gewaardeerd werd door ons gelijk in het EVR weg te zetten. Dat ik voorlopig geen hypotheek meer kan aanvragen lijkt mij een passendere straf omdat het dat ook betrof. Ik zou heel graag een persoonlijk gesprek met iemand van veiligheidszaken of iemand die daar over gaat willen hebben en overleggen hoe ik een zakelijke rekening kan openen en mijn integriteit weer kan bewijzen. Als u mijn dossier erbij pakt ziet u hoeveel brieven ik de afgelopen 4 jaar al geschreven heb. En als aanvulling; het was ook als particulier niet zomaar mogelijk om een rekening te openen, dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Je wordt doorverwezen naar de schuldhulpverlening terwijl we dat niet nodig hadden. Ik hoop dat julie wat kunnen. gr Irene Leereveld - Kaljee

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ABN Amro een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ABN Amro

Heeft op 31 juli 2017 om 12:27 geantwoord

Beste Irene,

Ik heb jouw klacht met onze zakelijke afdeling overlegd. Helaas moet ik je mededelen dat er geen mogelijkheid is om bij ons een zakelijke rekening te openen. Waar je als particulier altijd de optie moet hebben tot een (basis) rekening, is dit voor zakelijk niet het geval.

Ik kan niet voor andere banken spreken. Ik raad je dan ook aan om bij andere banken de mogelijkheden te bekijken. Hopelijk levert dat een positief resultaat voor je op.

ABN AMRO Webcare
Dhr. Janwalter