Klacht: Aangehouden op Schiphol voor een pak koffie

op 18 september 2018 over Douane in de categorie Overheid

Ik kwam terug vanuit Turkije. Ik droeg mijn 4 maanden uit zoontje in een draagzak. Ik had mijn koffer en handbagage op een kar en ik had nog de kinderwagen die ik leeg aan het rijden was tegelijkertijd. Ik ging via de deur “Nothing to declare” En jahoor! Een douane medewerker kwam. “ Mevrouw mag ik uw koffer zien.” Ik zei “ jahoor geen probleem”! Hij heeft mijn koffer en handbagage gecontroleerd. Ik had Turkse koffie meegenomen en 1 koffie is gemengd van verschillende soorten kruiden. Hij ging daar de ingedrïenten van bekijken. Hij zag een woord “salep” en klaarblijkelijk mag dat niet ingevoerd worden naar Nederland omdat Salep gemaakt wordt van een beschermd orchidee. Ik luisterde stom verbaasd naar de douane medewerker maar werkte overal mee. Toen ging hij mij vertellen dat er een collega expert moet komen kijken of dit de soort is wat niet mag ingevoerd worden. Ik wachtte nog netjes af en belde mijn man op dat ik was aangehouden voor koffie en dat ik later naar buiten zal komen. De expert vertelde dat die koffie dus niet mag ingevoerd worden. Ze hebben mijn paspoort en instap kaart meegenomen , ik was nog netjes aan het afwachten ( ik draag dus nogsteeds mijn zoontje in de draagzak) en wachten en wachten…… Belachelijk voor dat beetje koffie…..En al helemaal dat klein beetje salep wat in die koffie zit. Bovendien is Salep in de Turkse supermarkten in Nederland te koop! Hoe hypocriet kan dit toch zijn. Bijna half u zijn we verder. Ik werd gevraagd of ik naar een kamertje kon komen voor het verhoor!!!! Het was allemaal standaard procedures hoor ! Oke dan maar even verhoren dan…. er wordt een proces verbaal opgemaakt. Er wordt beslag genomen op de koffie. ik begon moe te raken , mijn baby begon te vervelen en hij gaat nog een formulier invullen, mij vragen stellen! Waarom ik geen vergunning heb voor dit! Ik wist toch niet dat ik die koffie niet mag mee nemen! Hallo! Zie je het niet ! Ik reis alleen met een baby. Moet dit nou! Natuurlijk heb ik dit niet gezegd tegen hem maar ik begon echt te koken van binnen en raakte steeds moeiender. Ik vroeg hoeveel gram salep in dat koffie zit. Dat wist hij niet maar zak koffie is van 200 gram . Ik zei eindelijk tegen hem waarom hij zo moeilijk doet voor zon beetje in een koffie verwerkte salep!!
Eenmaal buiten was ik helemaal afgebroken. Ik had een enorme rugpijn de volgende dag de hele dag gelegen van de rug pijn.
Moest dit nou op deze manier!!!??

Een excus! En van die koffie die ik wilde meenemen ( dit is in Nederland ook te koop) Een speelgoed voor mijn zoontje die ook al die tijd samen met mij oververmoeid is geraakt.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Douane over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Douane in behandeling genomen

Alle klachten die gemeld zijn door Serapp