Klacht: Algemene voorwaarden onredelijk bezwarend

Boyonello op 20 januari 2023 over Youfone in de categorie Alles-in-1, Mobiele Telefonie

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Goedemorgen,

Ik wil mijn abonnement vroegtijdig opzeggen in de vorm van een omzetting naar PrePaid, zodat deze beschikbaar blijft voor nummerbehoud bij een andere provider.

Zojuist heb ik contact opgenomen met YouFone en wordt mij verteld dat ik voor de resterende maanden het volledige maandbedrag dien te voldoen, plus € 25,00 aan administratiekosten. Daarin beroept YouFone zich op hun Algemene Voorwaarden, vermoedelijk artikel 4 lid 4, eerste punt (https://www.youfone.nl/sites/default/files/inline-files/2021-02-01-Algemene-Voorwaarden-Mobiel.pdf), namelijk: ‘Het voortijdig beëindigen van de overeenkomst is mogelijk:
• Natuurlijk persoon (consumenten abonnementen): aantal resterende maanden looptijd overeenkomst
de abonnementskosten per maand 25,00 verwerkingskosten per Aansluiting’

Ik wil YouFone graag wijzen op de volgende jurisprudentie: ECLI:NL:RBLIM:2020:7685, in het bijzonder op:

3.5. Ten aanzien van de door T-Mobile gevorderde resterende maandtermijnen die betrekking hebben op de geleverde telecommunicatiediensten beroept T-Mobile zich op een beding dat is opgesteld om in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen. De rechter dient daarom op grond van de rechtspraak van het Hof van Justitie (o.a. 4 juni 2009, C 243/08) ambtshalve te beoordelen of het beding onredelijk bezwarend is.

3.6. Gezien de door T-Mobile verstrekte gegevens moet worden geoordeeld dat het in rekening brengen van de resterende maandtermijnen terwijl [gedaagde] geen gebruik meer kan maken van de diensten van T-Mobile, moet worden beschouwd als een boete die niet in redelijke verhouding staat tot het nadeel dat T-Mobile lijdt. Dit leidt tot de conclusie dat het beding onredelijk bezwarend is. Het beding moet daarom op grond van artikel 3:40 jo 6:233 onder a BW als nietig worden beschouwd.

3.7. Als uitgangspunt geldt dat [gedaagde] tekort is geschoten in de nakoming van de overeenkomst en aan T-Mobile op grond van artikel 6:277 BW de schade moet vergoeden die deze lijdt doordat ontbinding van de overeenkomst plaatsvindt. In dit geval kan de door T-Mobile geleden schade niet nauwkeurig berekend worden. Ingevolge artikel 6:97 BW zal deze worden geschat op 50% van de resterende maandtermijnen, exclusief btw. De kantonrechter heeft de ervaring dat een aldus begrote vordering overeenkomt met een gangbare schatting van de geleden schade. Voor zover een hoger bedrag aan schadevergoeding is gevorderd is het meerdere niet toewijsbaar.
Lees meer op: https://www.itenrecht.nl/artikelen/schadevergoeding-wegens-voortijdige-ontbinding-telefoonabonnement.

Hieruit blijkt dat het onredelijk is om voor de resterende maanden een schadevergoeding te eisen van de volledige maandkosten zoals die zouden zijn indien ik het abonnement zou laten doorlopen tot de originele einddatum van het abonnement. Hetgeen door YouFone is opgesteld in hun AV is onredelijk bezwarend.

Gewenste Oplossing:

Mijn abonnement wordt omgezet naar PrePaid en hiervoor betaal ik een schadevergoeding van 50% van de resterende maandkosten (uitgaande van de voordeligste opties die ik kan kiezen (maandelijks bijstellen bundels)) en het komen te vervallen van de administratiekosten. Indien de administratiekosten als redelijk worden geacht door YouFone zou ik graag een gespecificeerde factuur ontvangen van deze administratiekosten.

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Youfone over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Youfone in behandeling genomen

Bericht van Youfone

1 jaar geleden - Beste Boy, Mag ik je klantnummer? Groet, Sven

Reactie van de melder van de klacht Boyonello

1 jaar geleden - Mijn klantnummer is 1019293720. Groet, Boy Legerstee

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Youfone een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Youfone

Heeft op 23 januari 2023 om 08:43 geantwoord

Geboden Oplossing:

Oplossing is alleen zichtbaar voor melder van de klacht

Boyonello

Heeft op 23 januari 2023 om 16:08 geantwoord

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Niet akkoord gaan met mijn voorgestelde regeling is mijn inziens geen oplossing bieden. Volgens mij zit er nog heel wat ruimte tussen mijn voorstel en jullie niet akkoord gaan. Ik vind het kort door de bocht om dan ook maar zonder enig tegen voorstel de klacht af te sluiten.

Alle klachten die gemeld zijn door Boyonello