Mijn Klacht:
Ik heb aardig wat vergelijkingsmateriaal kunnen opdoen tussen mijn 1e en mijn 2e ID.4
Mijn 1e ID.4 was een first edition van december 2020 en had ik nieuw gekocht. De opgegeven actieradius was volgens de WLTP rond de 520 km. De auto haalt in de zomer als je geluk hebt 400 km maar doorgaans was dit 389 km. In de winter is dat max 290 km. De investering en berekening die je hiervoor doet om te komen tot de aanschaf loopt totaal uit verhouding en niemand rept er iets over.
Vervolgens kreeg ik van die bewuste ID.4 een terugroepactie namelijk de S-modules van de hoogvolt batterijen blijken niet goed te zijn althans een aantal hiervan blijken zich zelf te ontladen.. Dit heeft naar mijn idee zeker te maken met de actieradius. daarnaast zat ik al steeds te wachten op de 3.0 software update die nog steeds maar niet kwam. zoals het nu werkt is het gewoon belabberd en zeker niet van deze tijd!
Waarom ik sterk het vermoeden heb dat mijn S-modules ook niet goed zijn is omdat het actieradius laag en niet constant is. Daarnaast zijn de eerste uitleveringen begonnen eind december 2020 maar de meeste in januari 2021. Gaandeweg is er naar voren gekomen door metingen vanuit Volkswagen AG dat er problemen zijn met de batterijmodules en is er een terugroepactie gemaakt. Alleen voor mijn auto heb ik nog geen terugroepactie ontvangen omdat ik vermoed dat het om zoveel auto’s gaat dat de leveringen van de modules en de reparatietijd hiervan wordt gedelegeerd vanuit Volkswagen.
Afgelopen januari besloot ik de ID.4 in te ruilen voor een 1 jaar oude ID.4 GTX 4 WD bouwjaar 2021. Deze auto heb ik zakelijk aangeschaft bij Volkswagen Broekhuis in Koog aan de Zaan. De auto heeft nog 1 jaar fabrieksgarantie en een 12 maanden BOVAG GARANTIE.
In de afgelopen twee maanden heb ik een aantal zaken opgemerkt aan deze ID.4 te weten:
1. Rempedaal trilt wanneer je deze in wilt drukken. Daarnaast zijn de remmen van deze auto belabberd slecht en moet je heel diep intrappen. Het is alsof de auto hierop niet goed reageert.
2. Achterlichten beide kanten en de achterbalk zit bij vochtige weer condens in de units en dat mag niet. (zie foto’s)
3. De software update 3.0 is ook bij deze auto nog steeds niet geactiveerd en je krijgt nul terugkoppeling van Volkswagen alleen maar de melding dat je vanzelf een melding krijgt in je scherm.
4. De actieradius is nog steeds meer dan belabberd is. Zelfs wanneer het buiten 4 graden is de actieradius 312 km ten opzichte van WLTP van 520 KM dit is echt een te groot verschil. Ik heb sterk het idee dat ook voor deze auto een modificatie moet gebeuren voor de batterijmodules zoals ook bij mijn vorige auto die een jaar ouder was.
5. Wanneer je uiterste stand naar rechts of links stuurt hoor je een ratelend geluid van de stuurbekrachtiging vermoed ik.
De bovengenoemde punten heb ik gemeld aan de Volkswagen dealer en krijg de volgende melding:
De werkplaats heeft last van onderbezetting dus daarom stuur ik het mailtje
1. Rempedaal trilt wanneer je deze in wilt drukken.
antwoord dealer: Dit moeten we gaan uitzoeken in de werkplaats, hier kan ik nu geen antwoord op geven.
2. Achterlichten beide kanten en de achterbalk zit bij vochtige weeromstandigheden condens in de units en dat mag niet. (zie foto’s)
antwoord dealer: Condens in de lampen is een natuurverschijnsel, hier kunnen we zelf weinig meedoen, alleen als er echt een laagje water in de koplampen zit, dan pas kunnen wij actie ondernemen.
3. De software update 3.0 is nog steeds niet geactiveerd Deze is nog steeds niet geactiveerd antwoord dealer: wanneer dit wel zou kunnen, geen idee
4. Graag door de werkplaats melding laten maken bij VOLKSWAGEN dat de actieradius meer dan belabberd is. Zelfs wanneer het buiten 4 graden is de actieradius 312 km ten opzichte van WLTP van 520 KM is echt een te groot verschil. Ik heb sterk het idee dat ook voor deze auto een modificatie moet gebeuren voor de batterijmodules zoals ook bij mijn vorige auto die een jaar ouder was.
Antwoord dealer: Dit moet worden uitgezocht of de accu nog wel oké is, ik heb zelf geen idee wanneer een modificatie moet worden toegepast en wat daarbij de regels bij Volkswagen zijn.
5. Wanneer je uiterste stand naar rechts of links stuurt hoor je een ratelend geluid.
Antwoord dealer: Dit moet worden uitgezocht in de werkplaats
De punten die zijn aangegeven moeten bij ons worden nagekeken. En stel de accu moet worden vervangen dan gaat de auto terug naar PON in Leusden. Ga er niet vanuit maar in het ergste geval.
Onze leenauto’s zijn helaas niet kosteloos. Maar omdat u klant bent bij ons wordt dit aangemeld voor een dagtarief.
Ik zal deze mail ook naar onze werkplaats service adviseurs doorsturen en die zullen een afspraak met u maken
Mijn grootste frustratie zit hem daarin dat je een auto van dik €60.000,- komt afrekenen, daar ongeveer 2 maanden mee rijd en 5.000 km en zodra het over garantie en leenauto gaat je daar direct voor moet betalen. Geen enkel begrip of reactie dat men het vervelend vind dat je problemen ondervind. Daarnaast zijn zij de vertegenwoordiging van Volkswagen en Volkswagen moet op haar beurt haar dealers goed informeren! Ook vind ik dat Volkswagen in actie moet komen om al mijn problemen, updates, actieradius en dergelijke eens goed te verhelpen want beide volkswagen ID.4 hebben dezelfde problemen op een enkele na.
Ook het antwoord van de dealer dat in de achterlichten condens mag zitten omdat dit een natuurverschijnsel is ga ik absoluut niet mee akkoord. Condensvorming hoort niet aanwezig te zijn in een dergelijke unit en is er sprake van een ondeugdelijk product. De toeleverancier van Volkswagen zal hierop moeten worden aangesproken en bij zal dat moeten worden vervangen voor deugdelijke materialen.
Gewenste Oplossing:
Alle problemen ineens verhelpen, de software update 3.0 toepassen (want bij nieuwe auto's is dat nu al standaard) leenauto kosteloos, en batterijmodules vervangen waar nodig net als bij mijn oude ID.4
