Klacht: Vodafone ondersteund betaal SMS zwendel en schuift verantwoordelijkheid af

op 08 september 2016 over Vodafone in de categorie Mobiele Telefonie

Aangezien onze zoon van het jaar voor het eerst naar de middelbare school is gegaan hebben wij voor hem een telefoon gekocht met prepaid SIM van Vodafone. Om Pokomon go te kunnen spelen heeft hij vervolgens met zijn eigen zakgeld een internetbundel bij Vodafone gekocht en heeft vooraf een paar tientjes op zijn Vodafone account gestort. Binnen enkele dagen na storting bleken malafide partijen uit Hongarije op de hoogte gebracht van het openstaande account en bleken zij in staat hem voor 10 euro op te lichten met betaal SMS. Volgens Vodafone zou het gaan om een bewust afgesloten abonnement op \”WOW Playground\” dat hij zou zijn aangegaan door ergens op het scherm te tikken! Mijn zoon ontkent dat hij zich ergens op heeft geabonneerd! Future Target en Vodafone faciliteren deze Hongaarse zwendel en maken zich daarmee m.i. medeschuldig aan oplichting.
Ik heb per direct de klacht gemeld bij Vodafone Complaint Services (Incident: 160907-001460) Namens Vodafone liet een van de medewerkers van deze afdeling (Regina) weten dat zij zich niet aansprakelijk achten voor de geleden schade. (NB. Regina ondertekent haar correspondentie met haar voornaam, haar achternaam heeft zij achterwegen gelaten; ik kan me inmiddels voorstellen dat zij in haar rol als klachtenbehandelaar het liefst anoniem wil blijven).
Hierbij het antwoord van Vodafone waar mij de broek van af zakt!:
Bij controle van uw gegevens voor het mobiele nummer 06-******** blijkt dat de dienst Wow Playground is aangemeld. Door het klikken op het bevestigingsscherm op uw mobiele telefoon is dit abonnement aangegaan. De dienst is gestart op 05 september 2016 en beeindigd op 05 september 2016.
De diensten van Future Target betreffen diensten die via internet (dataverkeer) zijn aangesloten. Vodafone biedt eindgebruikers toegang tot het open mobiele internet, maar is niet aansprakelijk voor de content en diensten die daar te vinden zijn of afgenomen en betaald worden. Helaas is het niet mogelijk om de internetdiensten te blokkeren.
Future Target geeft aan dat de dienst op de juiste manier is aangemeld door middel van het klikken op het aanmeldscherm. Vodafone vergoedt de gemaakte kosten daarom niet.
Prachtig relaas! Ik daag Vodafone bij deze uit om mij in contact te brengen met slecht een van hun cliënten die willens en wetens een abonnement heeft afgesloten op de dure SMS-jes van deze Hongaarse schurken!
Verder doe ik de oproep aan Justitie om een onderzoek te starten naar deze onfrisse praktijken zodat providers verboden wordt mee te doen aan zwendel.

Dank voor het lezen.
Pieter (met dank aan Regina)

Als ik mijn 10 euro terug krijg.
Liever zou ik zien dat Justitie deze praktijken in de toekomst onmogelijk gaat maken!

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Vodafone

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Vodafone nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Vader Pieter