Klacht: Vloer laten leggen

Daniel Jacobus op 26 februari 2016 over IKEA in de categorie Woonwarenhuizen

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Beste Ikea,

Ik heb voor het eerst een eigen kamer voor mezelf om in te wonen, en wel op de H.J.E Wenckebachweg. Ik keek dan ook erg uit naar het inrichten van m’n kamer. Er stond op het moment dat m’n huurovereenkomst in ging, dan ook nog niks in m’n kamer.

Zoals elke kale kamer betaamt, is een vloer leggen van essentieel belang voor de inrichting van de kamer. Één van de eerste dingen die ik aanschafte vanuit de Ikea waren laminaat planken om de vloer te leggen. Het leggen van een vloer in m’n kamer leek me een goede basis om m’n kamer verder in te richten.

Aangezien ik nauwelijks ervaring heb met het leggen van vloeren en ik het belangrijk vond dat de vloer goed en nauwkeurig gelegd zou worden, leek het me niet zo verstandig om m’n vloer zelf te leggen. Immers, een professional is toch een garantie voor kwaliteit?

Maar welk professioneel bedrijf zou ik daarvoor moeten inschakelen? Dat wist ik zo één, twee, drie niet. Dus toen bedacht ik me dat het wel zo makkelijk was om via de Ikea m’n vloer te laten leggen, indien mogelijk. En het bleek te kunnen!

Afgelopen dinsdag (23 februari) zouden de vloerleggers langskomen tussen 9.00 uur en 17.00 om de vloer te leggen. Ik had begrepen van de medewerker van de Ikea die me hielp bij het opstellen van de offerte van m’n laminaat, dat de vloerenleggers ook echt stipt om 09.00 uur zouden komen.

Ik rekende hier dan ook op. Maar om 9.15 ’s ochtends waren de vloerenleggers er nog niet. Ik belde vervolgens jullie (Ikea) op om te vragen hoe laat ze zouden komen. Van jullie medewerker kreeg ik het nummer van het bedrijf dat de vloer zou leggen. Ik belde het bedrijf op en uiteindelijk bleek dat de vloerenleggers tussen 14.00 en 17.00 bij me zouden komen. Een miscommunicatie, niks aan de hand dus.

Uiteindelijk kwamen de vloerenleggers om 17.15 bij me langs. Dat vond ik al jammer. Immers, je hebt een tijdspan van 8 uur en dan alsnog te laat komen?

Maar goed, ik was blij dat ze er waren (volgens mij heette ze Hamza en Ismaël, zeker weten doe ik het niet). Gedurende dat ze bezig waren met de vloer merkte ik steeds meer in wat voor haast de heren zaten. Dat vind ik niet erg, als het maar niet te koste gaat van de kwaliteit van m’n vloer. Maar dat is het dus wel degelijk gegaan (zie de foto’s).

Dat vind ik jammer, want zoals ik u al heb laten weten was ik ontzettend verheugd op m’n eigen nieuwe kamer en zou ik graag willen dat m’n vloer op een secure manier wordt gelegd.

Maar wat ik helemaal niet kon geloven is het volgende. Toen uiteindelijk de planken en de ondervloer waren gelegd maakte de twee mannen aanstalten om weg te gaan. Ik sprak ze er op aan dat de plinten ook nog gedaan moesten worden. Immers, dit is toch onderdeel van de vloer?

De leider van de twee vloerenleggers zei tegen me dat de plinten niet gelegd hoefde te worden aangezien zijn opdracht was het laminaat te leggen…

Hier snapte ik niks van. Hoe kan deze jongen, die vloeren leggen als beroep doet (althans dat leek me erg waarschijnlijk en logisch) denken dat plinten leggen niet nodig is als onderdeel van het leggen van het laminaat? Staat er bij elke andere willekeurige klant die hij (waarschijnlijk dag in dag uit) heeft als opdracht: “laminaat leggen + de plint”? Had ik in de Ikea, toen ik aangaf dat ik graag het laminaat door de Ikea liet leggen, moeten zeggen: kunnen jullie naast het laminaat ook nog de plint leggen? Doet elke andere willekeurige klant dat exact op die manier?
Ik had b.t.w. serieus gevraagd in de Ikea of de ondervloer met het laminaat ook gelegd zou worden, puur voor de zekerheid. Dit bleek inderdaad zo te zijn. Over de plinten begon ik niet eens, dat leek me vanzelfsprekend.

Ik vertelde de leider van de vloerenleggers dus dat het me heel logisch leek dat hij en z’n collega ook het plint zouden leggen omdat de plint nou eenmaal bij het laminaat hoort, waarop hij z’n baas belde met de vraag of zij ook de plinten moesten leggen. Uiteraard zei hun baas dat zij inderdaad ook de plinten moesten leggen.

Bij dit voorval kreeg ik zeer sterk de indruk dat de leider van de twee vloermakers alleen maar tegen me zei dat hij de plinten niet hoefde te doen om te kijken of ik het zou accepteren, waardoor hij en z’n collega eerder klaar zouden zijn. Ik kan geen andere verklaring bedenken.

Daarbij noemde het hulpje van de vloerenleggers mij vervolgens “geen makkelijke klant”, waardoor ik nog banger werd om discussie met de twee heren aan te gaan. Ze zaten immers al in zo een haast, dat ik vanaf het begin het gevoel had dat ook maar enige vorm van beraad met de heren door de heren niet geaccepteerd zou worden.

De heren hadden zo een haast dat opruimen voor hun niet toereikend was. Ze hebben alles achter gelaten in één grote troep (zie foto’s). Ik weet niet of het opruimen bij de normale gang van zaken hoort van vloerenleggers die vloeren leggen, maar het lijkt me logisch van wel. Vervolgens, als klap op de vuurpijl, zijn de heren in hun haast hun mes en schroevendraaier bij me vergeten.

Uiteindelijk bleek ik niet genoeg plint te hebben om de hele vloer af te maken, maar een groot deel van de vloer is wel “geplint”.

De foto’s zijn van buizen die de grond inlopen en waar het laminaat dus omheen gelegd moest worden door middel van een gat. Bij een van de foto’s zie je dat het gat ontzettend lelijk in het laminaat is gezet. Het is geen mooie cirkel, maar het is er gewoon lelijk uitgetrapt. Daarbij is de ruimte tussen de buitenkant van de buis en de vloer eromheen ontzettend groot.

Bij een andere foto zie je dat ze bij de andere in de vloer lopende buis niet eens de moeite hebben genomen om een gat in het laminaat te maken om deze mooi de buis te laten omringen. Ze hebben het stukje vloer achter deze buis maar gewoon niet gelegd.

Ook zijn er foto’s van de troep waarin ze alles hebben achtergelaten.

Om af te sluiten wil ik u dus zeggen hoe verdrietig het me maakt dat andere mensen, waarvoor ik veel geld heb moeten betalen (370 euro), zo omgaan met spullen van me die heel waardevol voor mij zijn. Ik kan er echt niet met m’n hoofd bij. Sorry. Ik verwacht dan ook een grondige explicatie van u.

Met vriendelijke groet,

Daniël Jacobus

Gewenste Oplossing:

Als m'n vloer alsnog goed en mooi wordt afgemaakt, zoals het hoort. Dus als de delen van m'n vloer die lelijk zijn, omdat ze zijn afgeraffeld, opnieuw worden gelegd.

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door IKEA in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat IKEA een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

IKEA

Heeft op 25 maart 2016 om 13:56 geantwoord

Geboden Oplossing:

Hej Daniël, bedankt voor je bericht. We begrijpen dat je hier van baalt! We zien dat je op 26 februari ook een e-mail aan ons hebt gestuurd. Aan de hand daarvan is een melding gemaakt en we begrijpen dat het probleem inmiddels opgelost is. Onze excuses voor het ongemak!

Mocht je momenteel of in de toekomst nog vragen of klachten hebben, dan raden we je aan contact op te nemen met onze collega’s van de IKEA klantenservice, via één van de volgende directe contactkanalen: http://www.ikea.com/ms/nl_NL/customer_service/contact_us/contact_us_intro.html
IKEA Nederland

Alle klachten die gemeld zijn door