Klacht: VGZ heeft lak aan privacywetgeving en aan doven en slechthorenden

op 08 februari 2018 over VGZ-Trias in de categorie Zorgverzekering

Op de contactpagina van VGZ staat geen optie om VGZ schriftelijk te bereiken, tenzij via Facebook of Twitter dus social media, waarvan we allemaal weten in wiens handen onze gegevens niet veilig zijn.

Ik vind dat zeer slecht voor een organisatie die veelvuldig met privacygevoelige gegevens omgaat. Het maakt het onmogelijk voor mensen om hen schriftelijk een vraag te stellen, en sluit doven en slechthorenden uit.

Als VGZ een mailadres en postadres als opties op de contactpagina geeft + waarschuwing dat men alleen algemene vragen kan stellen via social media + mensen ook verwijst als ze via social media toch persoonlijke vragen gaan stellen.

En dat DUO, ING en alle andere zorgverzekeraars, banken e.d. dit ook gaan doen.

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar VGZ-Trias over deze klacht.

Bericht van VGZ-Trias

8 maanden geleden - Beste mevrouw Damstra, hartelijk bedankt voor het vermelden van uw klacht. Door uw input kunnen wij onze service verbeteren. Uw klacht kunnen we helaas niet hier op klacht.nl voor u oplossen. Ik leg u graag uit waarom niet. Persoonsgegevens (medische en financiële gegevens) zijn wettelijk beschermde gegevens. Op klacht.nl zijn deze gegevens niet afgeschermd. Zo lezen niet alleen wij van VGZ uw klacht, maar ook medewerkers van klacht.nl die niets met uw medische of financiële situatie te maken hebben. Wij willen niet dat uw persoonsgegevens zomaar online staan, dus vragen wij u vriendelijk uw klacht hier te verwijderen. Wij hebben uw klacht doorgestuurd naar onze afdeling Klachtenmanagement. U krijgt binnen tien werkdagen een inhoudelijke reactie. Hebben wij een aanvraag voor zorg afgewezen en bent u het hier niet mee eens? Dan beoordelen wij de aanvraag opnieuw. Het kan dan iets langer duren voor u een reactie krijgt, maar niet meer dan twintig werkdagen. Hartelijk dank voor uw geduld. Het Social Media Team

Reactie van de melder van de klacht Maysun

8 maanden geleden - Beste VGZ, Als ik het goed begrijp behandelt u persoonlijke vragen en klachten niet via klacht.nl maar wel via Facebook en Twitter. Dus volgens u zijn mijn persoonlijke gegevens wél veilig op social media? Zoals aangegeven wil ik mijn persoonlijke gegevens niet met derden delen, dus ook niet op klacht.nl. Mijn klacht heb ik hier algemeen geformuleerd met een algemene oplossing en u kunt daar in het algemeen antwoord op geven.

Bericht van VGZ-Trias

8 maanden geleden - Beste mevrouw Damstra, We hebben ervoor gekozen om de klacht niet via deze weg af te handelen, maar via de andere kanalen waar wij zelf uw privacy kunnen waarborgen. Met vriendelijke groet, Het Social Media Team

Reactie van de melder van de klacht Maysun

8 maanden geleden - U bedoelt de kanalen Facebook en Twitter?

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door VGZ-Trias in behandeling genomen

Bericht van VGZ-Trias

8 maanden geleden - Beste mevrouw Damstra, Uw klacht hebben we doorgestuurd naar onze afdeling klachtenmanagement. Zij zullen u verder helpen. Met vriendelijke groet, Het Social Media Team

Alle klachten die gemeld zijn door Maysun