Klacht: Valse beschuldiging van winkeldiefstal

op 22 januari 2014 over IKEA in de categorie Woonwarenhuizen

Ik ben afgelopen zondag, rond een uur of vier, bij IKEA in Haarlem gaan shoppen. Ik ben bezig een woning te krijgen in Haarlem en liep alvast IKEA binnen. Ik zie daar een grappig bankje staan, dat ook als slaapbankje dienst kan doen en wil deze kopen.

Ik loop door IKEA heen en uiteindelijk ga ik in het magazijn het bewuste bankje ophalen. Bij de kassa, staan lange rijen en uiteraard sluit ik achteraan aan. Uiteindelijk ben ik aan de beurt en de vriendelijke dame vraagt of ze mag controleren of de bank wel de juiste kleur heeft, als op de doos aangegeven. Ik zeg uiteraard ja, want ik vond het toen nog een zeer attente vraag. Ze opent de bovenkant van de doos en tot haar, maar ook mijn verbijstering, zit er geen bankje in de doos, maar een wit kleedje, een pan en nog enkele huishoud artikelen. Nu begint het hele IKEA circus te draaien!

Ik ga allereerst wat aan de kant staan, daar er lange rijen bij de kassa waren. Maar de kassiere is aan de telefoon en twee andere kassa medewerksters bemoeien zich er ook mee. Er staan drie rijen, wachtende mensen bij de kassa te kijken, naar die winkel dief, doordat het personeel er een hele happening van maken. De kassa, waar ik werd geholpen is tegenover de koffiehoek en ook daar staren een 30 paar ogen de winkeldief aan. Nu komen er drie kleine kereltjes aan, met een beveiligingsuniform en deze doen erg gewichtig, wat nog meer aandacht trekt. Maar ik heb geen fouten gemaakt en ga vrijwillig mee, want ik wil mijn bankje wel hebben.

Tussen drie man werd ik afgevoerd, naar een kamertje, waar één van de beveiligingsmedewerkers, voor de deur ging staan. Ik was toch vrij om eventueel te gaan? De beveiliging had toch nadrukkelijk aangegeven, dat ik niet was aangehouden? Maar men melde wel even, dat wanneer ik zou vertrekken, dit op eigen risico was. Maar nu komt het hoofd van de dag, bij IKEA erbij en deze meld vriendelijk dat men even de beelden ging bekijken, iets dat ik zeer gaarne wenste. Ik vraag meneer Eric, wat IKEA doet, als blijkt dat ik onschuldig vernederd ben, voor een publiek van +/- 60 koppen? Nou zegt meneer Eric, dan staat IKEA daar ook voor en ik zeg nog:” Doe mij maar twee keer de inhoud van die doos, als schade vergoeding.” Toen wist ik nog niet, dat het grijze kleedje een soort van Perzisch tapijtje was en wel +/- € 1.500,00 kost. Maar meneer Eric, had vol overgave daar ja op geantwoord.

Ik vraag, aan de beveiliging, wanneer deze klucht nu eindelijk voorbij was en er kwam als antwoord dat men nog even met de beelden bezig was. Nog geen minuutje daarna, komt dezelfde man, van de beveiliging binnen, met de borst vooruit en drie agenten in de kielzog.

Ik vraag de politie om met spoed die video beelden te bekijken, zodat deze klucht voorbij was. Ook meld ik de politie, dat er nooit sprake kan zijn van een misdrijf, daar de dame bij de kassa, de doos opensneed, alvorens er was afgerekend en er dus nog geen werkelijke transactie was gepasseerd. Dit naast het gegeven, dat ik een bankje had willen kopen en niets afwist van deze vreemde inhoud en daardoor dus twee keer vrijuit ging.

Nu gaat het haantje van de beveiliging, achter een computer zitten en begint een verbod voor één jaar in te vullen, zonder het onderzoek verder af te wachten. De andere man vraagt aan mij, wat ik er van zou vinden, als ik een jaar ontzegging voor IKEA kreeg. Ik leg deze buitenlandse man vol overgave uit dat dit de verkeerde vraag was en dat de vraag had moeten zijn OF ik überhaupt nog wel bij IKEA wilde shoppen. Ontsteld druipt hij af en de beveiligingshaan wacht toch nog even met printen van het IKEA verbod. Nu komt er nog eentje van de beveiliging binnen en de laatste politie agent en we zijn nu voltallig en wel met een mannetje of acht.

Zeer opmerkelijk, maar de IKEA’s houden nu de mond dicht en de agent begint en feliciteert mij. Ik krijg te horen, dat er geen enkele aanleiding voor een verdenking was en al helemaal niet voor het gewraakte winkeldiefstal gebeuren. De beelden wezen uit, dat ik inderdaad gekeken heb, naar mogelijke zaken, die ik later deze maand zou willen aanschaffen en dat ik alleen de bank uit het magazijn heb gehaald. Ik was dus 3 uur voor niets vastgehouden en door de mangel gehaald en vernederd, zonder een steekhoudend bewijs. Zeer vreemd was het nu, dat meneer Eric, de dag manager zich niet meer liet zien en ik wordt daar erg kwaad over. Uiteindelijk komt hij dan toch te voorschijn, met een andere man in zijn kielzog. Op mijn vraag wat IKEA nu denkt te doen aan de schade vergoeding, kan meneer Eric zich niets meer herinneren en ook weet de beveiliging er plots niets meer van. De kleine man, naast meneer Eric, begint mij in het Engels aan te spreken en ik nokte bijna uit mijn pantoffels. Ik woon in Nederland, doe shoppen in Nederland en moet nu Engels spreken in een Nederlandse stad en een winkel, die voor de Nederlanders bedoeld is. Schiet mij maar lek. Het kleine mannetje zegt, in het Engels, dat hij niet de discussie wenste aan te gaan, terwijl ik verplicht drie uur de discussie heb moeten gedogen.

Nu zegt hij, wederom in het Engels, dat ik maar een e-mail moet schrijven naar het hoofdkantoor. Ik l;eg de beste onwetende Engelstalige man uit, dat ik wel een idee heb hoe dit wordt afgehandeld en er zal een type Miep de schuld krijgen, voor het zoekmaken van mijn mail.

Kwaad ga ik weg en geef de drie agenten een hand en groet deze vriendelijk. Afgelopen maandag bel ik met IKEA hoofdkantoor en deze meld dat dit probleem in Haarlem thuishoort en ze er niets aan kunnen doen. Ik naar Haarlem en krijg zowaar twee managers te spreken, maar deze hebben een antwoord, waardoor ik twijfel aan het manager schap van deze twee. Ze zeggen namelijk, dat wanneer de politie de zaak heeft gesloten IKEA de zaak ook als afgedaan beschouwd. Dus, wanneer ik werkelijk had gestolen, had ik een IKEA boete van € 181,00 en een verbod van een jaar om bij IKEA te shoppen. Bij aangetoonde diefstal, zal justitie ook nog een leuke boete bedingen, zodat het geheel mogelijk op € 1.000,00 zal komen. Nu IKEA in het ongelijk staat, vergeet men snel de rechten van de onschuldig, van diefstal beschuldigde persoon en zegt dat de zaak is afgedaan. Maar artikel 188 van het wetboek strafrecht en artikel 262 SR burgerlijk wetboek, spreken hier duidelijk anders over. Uiteraard zijn er meer wetsartikelen hierover bekend, maar dit volstaat voorlopig.

Van het hele verhaal, heb ik een beeld/geluidsopname gemaakt en deze zal ik eventueel publiceren op YouTube.com. Het is walgelijk en te zot voor woorden, dat een bedrijf als IKEA zo onder de eigen verantwoordelijkheid uit wil komen en de wet daarmee aan de laars lapt.

Allereerst zou het wel gepast zijn, als iemand van IKEA eens sorry zou gaan zeggen, daar niemand hier een woord over gerept heeft. Alsof ik uitschot zou zijn en een excuus onwaardig ben, ondanks de dwaling van IKEA. De manager van de dag had aangegeven dat IKEA voor de eventuele schade zou staan en ook de schade vergoeding. Ik wil heel duidelijk stellen dat ik deze nu opeis. Eenvoudig om reden dat IKEA hiermee denkt boven God en wet verheven te zijn en niet in een omgekeerde situatie, ook eigen verantwoordelijkheid neemt.

3 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door IKEA in behandeling genomen

IKEA

Heeft op 24 januari 2014 om 11:22 geantwoord

Naar aanleiding van deze melding hebben wij op meerdere fronten een bericht mogen ontvangen van deze klant. Gelet op het openbare karakter van dit forum hebben wij omwille van de privacy van de klant, besloten niet in te gaan op deze melding. Middels andere communicatiekanalen is er inmiddels contact geweest met de betreffende klant. IKEA Nederland

3 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat IKEA een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Alle klachten die gemeld zijn door Wouter Verbree