Klacht: Zeer onbeschofte buschauffeur zet vrouw midden in de nacht uit de bus.

R. van Haaren op 22 september 2021 over U-OV in de categorie Openbaar Vervoer

Geachte mevrouw, mijnheer,

Vrijdagnacht 17 september om 00:12 uur stapte mijn dochter in buslijn 28 naar Vleuterweide. Zij stapte in op de bushalte Utrecht centraal.
Het busnummer op deze bus was 4128

Slechts een paar haltes verder, stopt de chauffeur de bus en loopt richting mijn dochter. Hij zegt U heeft uw mondkapje niet over de neus. U kunt kiezen, een bekeuring of nu onmiddellijk de bus uit!

Mijn dochter heeft daarop maar de bus verlaten.

Mijn dochter had wel een mondkapje op, maar droeg deze over haar mond en onder haar neus.

Bovendien heeft zij een vrijstelling voor het dragen van een mondkapje. Zij krijgt het namelijk erg benauwd door mondkapjes i.v.m. astma.

De buschauffeur was echter dusdanig grof en verbaal agressief dat mijn dochter niet eens de kans kreeg om dit uit te leggen en de vrijstelling te tonen. Hij heeft haar direct de bus uitgezet.

Let wel, mijn dochter was hierdoor genoodzaakt om midden in de nacht alleen door Utrecht te lopen, met alle risico’s van dien. Zij wist niet de weg en heeft kilometers moeten lopen. Onderweg is zij op ongepaste wijze aangesproken door een vreemde man, hetgeen behoorlijk bedreigend is voor een vrouw alleen.

Wat bezielt deze buschauffeur om zo tekeer te gaan en een willekeurige vrouw de bus uit te zetten? Heeft hij niet geleerd om normaal met mensen te communiceren?

De buschauffeur betreft een oudere man met een bril. Misschien wordt het tijd om met pensioen te gaan als het werk op de bus hem teveel wordt.

Ik wil hierbij vermelden dat met dezelfde buschauffeur mijn dochter enkele maanden geleden ook al een incident heeft meegemaakt. Mijn dochter deed toen in de bus haar mondkapje naar beneden om wat te drinken. Deze buschauffeur zette daarop de bus stil, liep naar mijn dochter en sommeerde haar op dreigende toon om haar drinken weg te stoppen en haar mondkapje voor te houden want anders gooi ik u hier de bus uit.

Mijn dochter wist niet wat haar overkwam en heeft de buschauffeur ook aangesproken op zijn onbeschofte gedrag. Zij heeft aangegeven een klacht te gaan indienen en vroeg de buschauffeur naar zijn naam. Hij weigerde echter zijn naam te geven.

Dit wangedrag jegens passagiers is onacceptabel en moet stoppen.

De buschauffeurs zijn het visitekaartje van U – OV en behoren zich sociaal, vriendelijk en gastvrij te gedragen naar de passagiers.

Hierbij dien ik dan ook een officiële klacht in en hoop dat dit gevolgen heeft voor de desbetreffende buschauffeur.

Het zou fijn zijn als de desbetreffende buschauffeur aangesproken wordt op zijn zeer asociale gedrag. Een cursus sociale vaardigheden zou niet bepaald overbodig zijn. Dit gedrag gaat te ver. Na een aantal meldingen van wangedrag van een bepaalde buschauffeur zou het gepast zijn om de chauffeur te schorsen of andere werkzaamheden te laten uitvoeren.

9 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over U-OV

9 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over U-OV nog niet in behandeling is genomen.

Reactie van de melder van de klacht R. van Haaren

9 maanden geleden - Een week later en helaas nog geen enkele reactie mogen ontvangen van U-OV. Wat is dit voor een bedrijf?

Alle klachten die gemeld zijn door R. van Haaren