Klacht: Transavia: onvolledige voorlichting over Max-tarief

op 25 september 2017 over Transavia in de categorie Vliegmaatschappij

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Betreft Transavia boekingsnr. K925VZ & G5845S

Vrijdagochtend 22 september 2017 boekt de heer H. een retourvlucht voor het max tarief van Eindhoven naar Malaga. 22-09 om 15:50u heen en 24-09 om 11:10u terug. Hij kiest voor het max tarief om een aantal redenen.
a) hij wil een gereserveerde stoel; b) hij wil priority boarding en c) hij wil de mogelijkheid hebben om zijn vlucht om te boeken als dat – zakelijk – gezien voor hem noodzakelijk mocht zijn.

Omdat hij bij voorkeur op een specifieke plek zit wordt de stoel voor de terugreis ook direct gereserveerd bij boeking.

Op zaterdagmiddag om 14u besluit de heer H. dat hij zijn terugvlucht om wil boeken van 24-09 naar 25-09. Hij probeert de boeking te wijzigen maar krijgt de melding dat dit niet online kan maar telefonisch. Vervolgens belt hij met nr. 0900-0737.

De medewerker aan de telefoon vertelt dat de heer H. de vlucht alleen om kan boeken door direct naar de luchthaven te gaan en dit aan de Transavia balie te doen. De medewerker adviseert om hier wel haast bij te maken aangezien de heer H. anders het risico loopt dat er geen stoelen meer beschikbaar zijn voor 25-09. De heer H. is hevig verbaasd en wijst de medewerker erop dat hij een ticket heeft geboekt met omboekgarantie tot 2 uur voor vertrek van de vlucht (25-09; HV 6654; vertek 18:45u) en dat hij nog niet is ingecheckt. De medewerker vertelt hem dat dit alleen kan als je geen stoel hebt gereserveerd. De heer H. is zaterdagmiddag niet in de gelegenheid om naar de luchthaven te gaan en ziet zich daarom genoodzaakt om een nieuwe vlucht te boeken van Malaga naar Eindhoven op 25-09; à € 456!

Hij vertelt de medewerker aan de telefoon nog dat hij vaste klant is bij Transavia (hij vliegt gemiddeld 1x per 1,5 week met Transavia; tegen het Max-tarief) maar dat mag helaas niet baten. De vlucht kan niet omgeboekt worden telefonisch of online; alleen op de luchthaven zelf.

In de voorwaarden staat “Als je bent ingecheckt, kun je niets meer aan je boeking wijzigen.” Er staat niet: als je niet ingecheckt bent maar wel een stoel gereserveerd hebt dan kun je niets meer aan je boeking wijzigen! Bovendien als je niet vooraf een specifieke stoel kunt reserveren waarom zou je dan voor het Max-tarief kiezen?
Dezelfde situatie heeft zich op 22 september jl. bij Alitalia voorgedaan. De heer H. besluit in de ochtend om zijn vlucht van 22 september in de middag om te boeken naar 28 september a.s. Ook hier heeft hij een ticket tegen het Max-tarief geboekt en dit kan zonder problemen omgeboekt worden; telefonisch wordt alles keurig voor hem in orde gemaakt.

Op basis van deze onvolledige voorlichting wil de heer H. de kosten van het ticket van Malaga naar Eindhoven d.d. 24-09 èn het nieuwe ticket van Malaga naar Eindhoven van 25-09 (samen € 784) retour ontvangen. Het ticket van 24-09 is nl. niet gebruikt en het ticket van 25-09 was niet nodig geweest als Transavia de heer H. vooraf ingelicht had over de wijzigingsvoorwaarden.

Gewenste Oplossing:

Als de kosten van de retourtickets van zowel 24 september als 25 september 2017 worden vergoed; € 784 èn als de voorlichting op de website aangepast wordt zodat het voor elke reiziger duidelijk is wat de mogelijkheden èn beperkingen zijn van het Max-tarief.

Bericht van Robin van Klacht.nl

7 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Transavia

Bericht van Robin van Klacht.nl

7 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Transavia nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door D.Heijmans