Klacht: Torenhoge buiten bundel kosten voor data

op 18 oktober 2016 over Youfone in de categorie Mobiele Telefonie

Op 28 september is mijn abonnement ingegaan. Zonder mij ook maar één keer te waarschuwen dat ik bijna aan het plafond van mijn databundel zit, staat er nu een rekening van meer dan €100,-.

Normaal gesproken stuurt een provider een melding wanneer je 80% van je bundel hebt verbruikt en nog een melding wanneer dat 100% is. Youfone wacht hiermee totdat je al €100 euro buiten je bundel zit! Dit terwijl de grote telefoonmaatschappijen de gedragscode ‘Transparantie Mobiel Dataverkeer’ hebben ondertekend. Hierin staat letterlijk dat providers hun klanten moeten waarschuwen.

Toen ik de klantservice belde kreeg ik te horen: “Ja, daar ligt een stuk eigen verantwoordelijkheid meneer. U had een plafond moeten instellen, dan krijgt u ook een melding”. Maar dit is totaal niet logisch. Als ik op internet zoek regent het dezelfde soort klachten. In plaats van bij zichzelf te rade te gaan klopt Youfone op deze manier klanten geld uit de zak.

Ik ben tevreden als Youfone de totale 'buiten de bundel kosten' kwijtscheld. Als ik op de hoogte was geweest van het feit dat ik buiten mijn bundel zou gaan, had ik mijn databundel uitgezet.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Youfone over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Youfone in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Youfone een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Youfone

Heeft op 25 oktober 2016 om 11:33 geantwoord

Heeft op 25 oktober 2016 om 15:51 geantwoord

NIET OPENBARE REACTIE YOUFONE:

Beste meneer Pieterse,
Naar aanleiding van je bericht op klacht.nl en klachtenkompas ontvang je deze mail. Ik wil je een vergoeding van 20,00 Euro aanbieden. Graag hoor ik of je hiermee akkoord gaat.

Loes

——————————————————————-

Beste Loes,

Jullie reacties worden een beetje eentonig. Inmiddels ben ik al honderd keer gewezen op jullie dataplafond, maar dat is niet mijn punt. Ik ben boos omdat jullie mij niet hebben gewaarschuwd, zonder dat ik daarvoor eerst zelf een dataplafond moet aanzetten.

Volgens de gedragscode ‘Transparantie Mobiel Datagebruik’ hadden jullie dit wel moeten doen. Volgens punt 11C:

“11. Voor abonnementsvormen en/of prijsplannen waarbij de consument betaalt voor mobiel datagebruik per KB/MB of GB (zonder beperking) of aan hem op enig moment een zogenoemd “buitenbundel-datatarief” in rekening wordt gebracht, zullen de Aanbieders de volgende maatregelen implementeren:

c. In geval van een databundel wordt de consument tenminste één keer actief geïnformeerd over zijn dataverbruik wanneer een tevoren gecommuniceerd percentage van zijn bundel verbruikt is. Voor abonnementsvormen en/of prijsplannen waarbij consumenten na het bereiken van de bundellimiet (i) geen gebruik meer kunnen maken van mobiel internet, (ii) te maken krijgen met een snelheidsverlaging bij het bereiken van de datalimiet en waarbij geen aanvullende kosten in rekening worden gebracht, informeren Aanbieders de consument tenminste één keer voorafgaand aan het bereiken van de (bundel)limiet over het (bijna) bereiken van deze limiet.” (Evaluatie gedragscode transparantie mobiel datagebruik, 2014) https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2014/02/24/evaluatie-gedragscode-transparantie-mobiel-datagebruik/evaluatie-gedragscode-transparantie-mobiel-datagebruik.pdf

Zoals je zult begrijpen ga ik dan ook niet akkoord met de geboden fooi van €20. Ik sta in contact met de ACM en de Geschillencommissie Telecom om mijn recht te halen.

Het hele internet staat vol met deze klachten. Vind jij dan zelf ook niet dat jullie, klantvriendelijk als jullie pretenderen te zijn, dit niet kunnen maken? Dit is bewust heel veel klanten duperen voor veel geld. Alle andere providers sturen een waarschuwing, maar toch lijkt Youfone heilig te blijven geloven in het niet standaard activeren van een plafond inclusief waarschuwingen.

Ik verzoek u nogmaals de €120 te crediteren, vervolgens mijn contract te ontbinden en mijn nummer over te laten nemen door een nader te bepalen provider.

Marnix

Alle klachten die gemeld zijn door MarnixP