Klacht: Tegoedbon gekregen bij online aankoop

op 01 augustus 2017 over H&M in de categorie Kledingwinkels

Op 1 juni heb ik een klacht gestuurd naar de klantenservice van H&M. Wat was het geval: ik heb online aangekochte kleding teruggebracht naar een van de vestigingen van H&M. Bij deze vestiging heb ik een tegoedbon ontvangen i.p.v. mijn geld. Hoewel ik daartegen protesteerde, wist ik niet goed of ik inderdaad recht had op mijn geld, dus heb ik de tegoedbon maar aangenomen.

Thuis heb ik informatie ingewonnen, en las ik dat ik altijd recht heb op mijn geld wanneer ik online aangekochte producten retourneer (Wet Koop op afstand). De vestiging had dus helemaal geen grond om mij een tegoedbon te geven.

Op 1 juni heb ik dat gemeld bij de klantenservice, en heb ik medegedeeld dat wat H&M doet niet conform de wet is.

Pas op 20 juni ontving ik antwoord van de klantenservice, nadat ik nog maar eens een herinnering had gestuurd:

—-
“Goed dat je mailt! Excuses voor de vertraging. Ik neem aan dat je de online aankoop geretourneerd hebt in de winkel. Ik kan je eerste e-mail namelijk niet vinden.

Je kunt alleen het geld terug ontvangen wanneer je via het postkantoor aan ons magazijn retourneert, In de winkels ontvang je voor online retouren een tegoedkaart en dit is niet tegen de wet.

Je bent hiermee akkoord gegaan wanneer je de bestelling plaatste zie onze algemene voorwaarden van retourneren:”
—-

Diezelfde dag heb ik de klantenservice medegedeeld dat ik de ACM ga vragen om advies. De ACM belde mij hier al vrij snel over terug. Ik stuurde op 22 juni daarop de volgende mail naar de klantenservice van H&M.

“Geachte heer, mevrouw,

Ik heb uw redenatie voorgelegd aan Consuwijzer (ACM) en zij hebben vandaag gereageerd. De ACM twijfelt of een rechter in uw redenatie mee zal gaan. Immers, u verwijst naar uw Algemene Voorwaarden. De consument moet echter uitdrukkelijk akkoord gaan met het ontvangen van een tegoedbon bij retourneren van producten. De ACM heeft de opvatting dat een ‘vinkje’ zetten, per definitie niet inhoudt: het uitdrukkelijk geven van toestemming.

Verder vindt de ACM het dubieus dat er verschil gemaakt wordt tussen het retourneren per post en bij een filiaal. Ook het niet terugbetalen van de verzendkosten in geval van retournering bij een filiaal mag niet. Dit is sowieso strijdig met de wet. ”

Ik heb 28 juli wederom een mail gestuurd en aangegeven dat ik nu al een maand niets van H&M heb vernomen, want … het blijft erg stil vanuit de zijde van H&M.

Kortom, H&M handelt in strijd met de wet, maar doet er niets aan om dit op te lossen of te verbeteren.

Wanneer zij de tegoedbon terugnemen en mij gewoon in geld terugbetalen, want daar heb ik recht op.

2 weken geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over H&M

2 weken geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over H&M nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door ilse8