Klacht: Tassencontrole

op 08 mei 2017 over Dirk van den Broek in de categorie Supermarkten

Hedenmiddag wederom op zeer ontactische manier door de dame achter de kassa bij Dirk in Goes gevraagd om mijn tas te controleren. Ik vind dit zeer vernederend en mede het feit dat ik iets gekleurder ben dan de gemiddelde mens ervaar ik het zelfs als discriminatie!
Voor de duidelijkheid. Ik ben een mijns inziens nette man van 68 jaar en zeker niet van plan een onsje kaas of dergelijke in mijn tas te steken.
Later thuis via de telefoon nog met de filiaalchef geprobeerd mijn klacht te bespreken, maar ik voel mij totaal niet gehoord.
Hij beweerde zelfs dat het in opdracht van het hoofdkantoor moest en dat iedere tas gecontroleerd werd. Echter ik weet stellig dat uitsluitend ik op dat moment gecontroleerd werd. Ik heb het als vernederend en discriminerend ervaren!

Dat Dirk , zoals de wet voorschrijft iemand alleen staande houdt bij een betrapping op heterdaad en niet op huidskleur of afwijkende persoonlijkheid. Bovendien was een excuus van de filiaalchef ook meer op zijn plaats geweest!

6 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Dirk van den Broek over deze klacht.

6 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Dirk van den Broek in behandeling genomen

6 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Dirk van den Broek een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Dirk van den Broek

Heeft op 10 mei 2017 om 19:33 geantwoord

Ik kan me voorstellen dat onze tassencontrole als onprettig kan worden ervaren. Graag vertel ik u hier iets meer over. Ons uitgangspunt is dat de tassencontrole op een dusdanige manier moet worden uitgevoerd, dat u nooit het gevoel krijgt verdacht te worden van diefstal. Daarom instrueren wij onze caissières om de tassencontrole zorgvuldig, klantvriendelijk maar ook consequent toe te passen en vragen wij aan al onze klanten in de boodschappentas te kijken. Uiteraard is het fijn als u wilt meewerken door bijvoorbeeld de lege tassen op de kassa band te plaatsen. Deze aanpak geldt niet voor (hand)tassen met persoonlijke eigendommen. Aangezien u aangeeft dat mijn collega’s in de winkel van bovenstaande afspraken hebben afgeweken, neem ik graag contact op met de supermarktmanager om de kassaprocedure nogmaals te bespreken en te verzoeken dit nogmaals te bespreken met het personeel en hier extra op te gaan letten. Als laatste vraag ik u vriendelijk om begrip voor deze situatie zodat wij de veiligheid in de winkels kunnen blijven garanderen.

Heeft op 10 mei 2017 om 19:44 geantwoord

Dirk van de Broek benaderd hier niet het werkelijke probleem. Daar alleen ik gecontroleerd werd en niet de andere mensen, voelde ik mij op dat moment en nu nog steeds gediscrimineerd. Bovendien doet Dirk het voorkomen alsof klanten d.m.v. borden in de winkel op tassencontrole worden gewezen. Indien ze er zouden zijn, zijn ze mij in ieder geval nog nooit opgevallen.
En nogmaals, alleen en uitsluitend bij constatering op heterdaad van een strafbaar feit heeft een burger het recht iemand staande te houden!
Mede omdat ik niets strafbaars gedaan had, is het des te vernederender wat er gebeurd is!

Alle klachten die gemeld zijn door Heer van Lare