Klacht: Logic Board MacBook Pro reeds 2 maal defect.

rmaes op 20 januari 2012 over Switch Store Antwerpen (Theater) in de categorie Computerwinkels

In februari 2008 kocht ik in de Switch Antwerpen (Theater) een nieuwe MacBook Pro 15″ 2.4 GHz met Apple Care. Samen voor bijna €2000.
Sindsdien is hij al verschillende keren terug gemoeten wegens hardware problemen. In juni 2008 begaf het moederbord het al. Een dik jaar later kreeg ik een blauwe streep op m’n scherm en functioneerde m’n DVD-speler niet meer correct. Gelukkig vielen deze problemen tijdens m’n garantie-periode en hebben ze deze kosteloos hersteld. Je bent laptop wel steeds voor enkele dagen kwijt wat ook niet prettig is.
De MacBook is nu bijna een jaar uit garantie en het moederbord heeft het weer begeven.
Apple heeft zelf toegegeven dat er een probleem is met de GPU van deze lijn van MacBooks. Zie: http://support.apple.com/kb/ts2377
Daarom hebben ze de garantie hiervoor opgetrokken tot vier jaar. Alleen moet je kunnen aantonen dat de GPU werkelijk het probleem vormt. Daarom heeft Apple zelf een test ontwikkeld die dan door de Apple verdelers kan gebruikt worden. Volgens de Switch hersteldienst valt mijn MacBook niet onder die verlengde garantie omdat Apples test geen probleem zou kunnen vast stellen.
Verschillende mensen hebben gelijkaardige problemen met dit type MacBook. Zie o.a. http://discussions.apple.com/thread/1592765?start=0&tstart=0 (en nog vele andere fora)
Volgens sommige Apple verdelers zou, een identieke fout, onder de verlengde Apple garantie vallen, volgens andere verdelers niet.
Ik heb geen zin om heel het land af te schuimen, m’n laptop binnen te brengen en steeds extra bestek kosten moeten betalen.
De Engelstalige site mobilemag.com meldt ook dat de test die Apple uitvoert helemaal niet sluitend is. zie: http://www.mobilemag.com/2011/04/12/confirmed-apple-policy-fails-to-determine-eligibility-of-macbook-pro-nvidia-gpu-problems/.
Als ik dit argument aanhaal bij Switch krijg ik te horen dat ik dat met Apple zelf moet regelen. Maar blijkbaar kan je Apple enkel contacteren via een 070-nummer, die je dan door verwijst naar andere erkende Apple-dealers. Zo kom je dus nergens.
De symptomen van mijn defecte MacBook komen overeen met wat Apple schrijft op z’n support pagina èn met de tientallen andere gebruikers van dit type op fora.

Kortom:
Het is niet normaal dat mijn dure Apple MacBook Pro zo veel technische defecten heeft vertoond in nog geen 4 jaar tijd.
Ik heb een zeer sterk vermoeden dat ik – zoals zo velen – slachtoffer ben van de slechte NVIDIA GPU op het moederbord en dus recht zou moeten hebben om de verlengde 4 jaar Apple garantie. Dit is als gewone klant blijkbaar zeer moeilijk aan te tonen.

Gratis reparatie van de MacBook Pro

Alle klachten die gemeld zijn door