Klacht: staken aanmaken maandelijkse en genummerde digitale afschriften

op 31 augustus 2018 over ING in de categorie Banken

Ik wacht al weken – tevergeefs – op nieuwe afschriften in MIJN ING. Pas nadat ik telefonisch contact op neem blijkt dat de ING (“sinds vorige week, in ieder geval sinds kort”) geen maandelijkse (genummerde) digitale afschriften meer aanmaakt.

Dit terwijl op de ING website staat:
“Vanaf het moment waarop u de papieren afschriften stopzet ontvangt u geen papieren afschriften meer. Wel worden de afschriften nog maandelijkse aangemaakt en gearchiveerd zodat u deze via Mijn ING kunt downloaden.”

Dat laatste kan dus niet (meer) terwijl MIJN ING deze mogelijkheid wel nog steeds suggereert gezien haar downloadinterface maar ook gezien het verzendschema voor maandelijkse afschriften.

Maar kennelijk kan het alleen nog als je de betaalde papieren versie af neemt: maar daar ben ik mee gestopt nadat ING en SANDD er ook na maanden en herhaaldelijke klachten niet in slaagden de bezorging daarvan betrouwbaar te regelen.

Nu ineens het zonder deugdelijke, zelfs tegenstrijdige informatie, staken van de maandelijkse digitale afschriften. ING was een “premium” bank (met bijbehorende tarieven) maar acteert steeds meer als een discount-bank.

Erger mij enorm aan het gebrek aan deugdelijke communicatie op dit punt en de reactie van de ING “dat ik nog wel zelf een lijst van mutaties kan aanmaken”.
Dit sluit niet aan op de wijze waarop ik de boekhouding heb ingericht.

Wat mij betreft wordt zonder deugdelijke communicatie een essentieel onderdeel van de dienstverlening gestaakt; de mogelijkheid middels (digitale) afschriften de boekhouding te voeren.
Je moet nu zelf attent blijven op de termijn en vervolgens zelf “aan het knutselen” slaan.

Herstel van de mogelijkheid om (automatisch aangemaakte) genummerde maandelijkse afschriften te downloaden

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ING over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ING in behandeling genomen

Bericht van ING

3 maanden geleden - Hallo Mr AK, Wat vervelend dat de bezorging van de afschriften niet naar wens verliep. Nu is het zo dat sinds 8 Augustus het alleen nog maar mogelijk is om de af- en bijschrijvingen te downloaden in Mijn ING. Helaas kunnen we de genummerde maandelijkse afschriften niet meer aanbieden. De adresgegevens komen wel weer terug op de afschriften. Mocht je nog een kopie afschrift nodig hebben voor deze periode dan kan je altijd contact opnemen met onze Klantenservice via 1 van de volgende kanalen: - Twitter (@INGnl); - Facebook (www.facebook.comINGnl) - telefonisch (020 22 888 88, lokaal tarief); - chat (via Mijn ING) Mijn collega helpt jou dan graag verder. Met vriendelijke groet, Jildou ING Webcare

Reactie van de melder van de klacht Mr AK

3 maanden geleden - Beste Jildou, dat het besluit dit stukje - voor mij relevante - dienstverlening te staken niet wordt teruggedraaid verrast mij niet. Wel dat niet wordt ingegaan op mijn verwijt dat het besluit slechts is gecommuniceerd (ik wist in ieder geval niets), maar dat ook de informatie op jullie website expliciet iets anders zegt. Die passage uit mijn klacht is nl. van de ING website gekopieerd.Gisteren.

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ING een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ING

Heeft op 31 augustus 2018 om 14:34 geantwoord

Beste Andre,

Het kan heel goed kloppen dat de site nog niet up-to-date is wat betreft de wijzigingen omtrent de afschriften. Uiteraard heb ik inmiddels een bericht doorgezet zodat dit aangepast kan worden. Excuus voor de miscommunicatie, ik begrijp volledig dat je hier niet tevreden over bent.

Sebas
ING Webcare