Klacht: Selectief en descriminerend

op 28 augustus 2018 over Dirk van den Broek in de categorie Supermarkten

Geachte directie,

Vandaag 27082018 0m 13:46u boodschappen gedaan bij Dirk op Pleinweg 1953 31 postcode 3068 ED Rotterdam. De filiaalnummer is 4255.
Ik stond bij kassa 2 in de rij en voor mij 2 andere klanten, zowel de eerste klant als de 2e werd niet gevraagd om in hun tas te kijken door de kassière. Op het moment dat ik aan de beurt was ging ik mijn pasje uit me tas halen om te betalen, mevrouw keek me aan alsof ik een crimineel ben en vroeg stellig of ze in me tas kan kijken, ik heb netjes laten zien dat ik niet van plan ben om zonder te betalen een product van jullie naar me toe te eigenen. Ik heb nooit problemen gehad met de justitie en heeft nooit iets van een ander proberen te stelen of toe te eigenen. Ik heb een naar gevoel aan overgehouden en weet zo goed als zeker dat dit een vorm van discriminatie is want de volgende klanten werden ook niet gevraagd om hun tas te laten inzien. Geachte directie als dit uwe beleid is om selectief en op huidskleur te controleren dan vind ik op zijn plaats om van mijn kant het juridisch aan te pakken.

Op het moment dat iedereen gelijk behandeld wordt.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Dirk van den Broek over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Dirk van den Broek in behandeling genomen

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Dirk van den Broek een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Dirk van den Broek

Heeft op 03 september 2018 om 16:11 geantwoord

Beste Clarence,
Excuses voor late reactie op uw klacht. Wat een naar voorval. Ik kan me voorstellen dat onze tassencontrole als onprettig kan worden ervaren. Graag vertel ik u hier iets meer over.

Ons uitgangspunt is dat de tassencontrole zo wordt uitgevoerd, dat u nooit het gevoel krijgt verdacht te worden van diefstal. Daarom instrueren wij onze caissières om de tassencontrole zorgvuldig, klantvriendelijk maar ook consequent toe te passen. De tassencontrole is een onderdeel van onze winkelvoorwaarden. Deze kunt u ook terugvinden bij de toegangsdeur van de winkel. Als u de tassencontrole weigert, kan de supermarktmanager besluiten dat u uw boodschappen niet kunt afrekenen.

Wij stellen het op prijs als u wilt meewerken door bijvoorbeeld de lege tassen op de kassaband te plaatsen.

Deze aanpak geldt uiteraard niet voor (hand)tassen met persoonlijke eigendommen.

Als u het idee heeft dat mijn collega’s in de winkel van bovenstaande afspraken hebben afgeweken, dan neem ik contact op met de supermarktmanager om de kassaprocedure nogmaals te bespreken. Ik zal vragen of de supermarktmanager u even belt.
Met vriendelijke groeten,
Dirk
afdeling klantenservice

Alle klachten die gemeld zijn door cl Clarence