Klacht: Retourverwerkingskosten

op 28 juni 2017 over Bonprix in de categorie Kledingwinkels

Bestelling gedaan bij Bonprix. Producten voldeden niet, dus retour gestuurd. Bij terugboeken blijkt niet het volledige bedrag overgemaakt te zijn. Hierover een mail gestuurd en als antwoord gekregen dat er retourverwerkingskosten in rekening gebracht worden. Volgens mij mag dit niet. Een webshop mag ervoor kiezen om klanten te laten betalen voor het retour zenden van een artikel, maar mogen verder geen andere kosten in rekening brengen. Ook al staat dit op hun website en algemene voorwaarden dat deze kosten in rekening worden gebracht, wil nog niet zeggen dat dit zo maar mag.

Terugstorten van de 4,95 Euro die onterecht (en illegaal) zijn ingehouden en dat Bonprix zich houdt aan de wet waar iedere webshop zich aan moet houden.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Bonprix over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Bonprix in behandeling genomen

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Bonprix een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Bonprix

Heeft op 01 juli 2017 om 10:25 geantwoord

Beste heer Veldhuis, u hebt een vraag over de verzendkosten bij uw bestelling. Verzendkosten vervallen bij een volledige retour. Bij een volledige retour betaalt u de rechtstreekse kosten van de retourzending wanneer u gebruik maakt van de retourservice van PostNL. Bij een gedeeltelijke retour worden deze kosten niet in rekening gebracht. Het team van bonprix

Heeft op 01 juli 2017 om 12:43 geantwoord

Dit is geen antwoord op de vraag. Trouwens een erg onlogisch antwoord, waar ik totaal geen knoop aan vast kan knopen.

Bovendien had ik het over de retour verwerkingskosten, die niet ingehouden mogen worden. Dit zijn de richtlijnen volgens Autoriteit Consument en Markten:
\"Voor de terugbetaling geldt:
• Stuurt de consument een deel van de bestelling terug? Bijvoorbeeld één van de twee broeken die hij heeft besteld? Dan hoeft u de bezorgkosten niet terug te betalen.
• Heeft u vóór de koop niet verteld dat de terugzendkosten voor de consument zijn? Dan moet u ook de terugzendkosten vergoeden.
• U mag consumenten niets extra laten betalen voor wat u moet doen als ze de koop ongedaan maken. Dus ook geen kosten aftrekken van de terugbetaling.
• U mag niet weigeren een product terug te nemen omdat de verpakking is geopend. In de bedenktijd moeten consumenten kunnen uitproberen wat ze hebben gekocht en hoe het werkt. Ze moeten bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen.\"

Met andere woorden: de retourverwerkingskosten worden onterecht ingehouden.

Graag hier een reactie op.

Alle klachten die gemeld zijn door Wilfred73