Klacht: Rekeningnummers worden gebruikt om mensen op te lichten

Sanaa84 op 12 oktober 2020 over ABN AMRO in de categorie Banken

Op 12-10-2020 ben ik opgelicht via Marktplaats. Ik heb gereageerd op een advertentie van Nintendo Switch. Alles leek te kloppen. De verkoper is 6.5 jaar actief op marktplaats. Wij hebben telefonisch contact gehad, hij was vriendelijk.
Ik moest 250 euro overmaken naar de tussenrekening NL13ABNA0506417344 (er is reeds een klacht hierover ingediend door een ander slachtoffer) en vervolgens moet het geld naar NL14ABNA0884142019.
De tussen rekening NL13ABNA0506417344 wordt al jaren gebruikt om mensen op te lichten. Er worden meerdere malen meldingen van gemaakt maar er wordt vervolgens door ABN AMRO niets meegedaan.
Ik heb aangifte gedaan bij de politie

Ik ben tevreden als ik mijn geld terug krijg en die bovengenoemde rekeningnummers geblokkeerd worden door ABN AMRO.
En natuurlijk moet die fraudeurs opgepakt worden, maar dit is de taak van de politie.

2 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar ABN AMRO over deze klacht.

2 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door ABN AMRO in behandeling genomen

2 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat ABN AMRO een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ABN AMRO

Heeft op 13 oktober 2020 om 10:13 geantwoord

Beste heer, mevrouw,

Wat vervelend dat u te maken heeft met oplichting. Uit uw bericht begrijp ik dat u een betaling heeft gedaan aan NL13ABNA0506417344. Deze IBAN is echter niet van de oplichter zelf maar een tussenrekening van Tikkie bij ABN AMRO. Dit rekeningnummer kan dus niet geblokkeerd worden, dan kan Tikkie niet meer gebruikt worden.

Als u via Tikkie heeft betaald, gaat het geld via deze Tikkie tussenrekening uiteindelijk naar de ontvanger van het geld. In de details van de afschrijving zal u ook behalve eerder genoemde IBAN nog een andere IBAN zien staan. Dit is het rekeningnummer van de ontvanger.

Net zoals bij alle betalingen waar u zelf akkoord voor geeft, kan deze betaling niet teruggehaald worden. Dit is alleen mogelijk bij automatische incasso’s. Goed om te horen dat u al aangifte heeft gedaan bij de politie. De politie kan een onderzoek starten naar de betreffende IBAN en verdere maatregelen nemen. Zij zullen dit ook aan de bank van de oplichter doorgeven.

Uiteraard willen wij niet dat Tikkie gebruikt wordt bij oplichting. Maak daarom ook een melding via het Tikkie whatsappnummer (06-13768528). Zo zijn zij ook op de hoogte en starten zij een onderzoek naar deze Tikkie gebruiker.

Rick
ABN AMRO Webcare