Klacht: Reizen met mijn vader in handbagage

op 16 augustus 2017 over Transavia in de categorie Vliegmaatschappij

Vorig jaar september is mijn vader na een ziekbed van een jaar overleden. Hij was altijd verzot op Scandinavië en heeft er vroeger zelfs naar toe willen emigreren. Daarom dachten wij als nabestaanden; “Laten we pa gaan uitstrooien in Zweden.” Zo gezegd zo gedaan, de reis was uitgezocht en we konden gaan boeken. Omdat wij uiteraard snappen dat het niet gebruikelijk is om met het as van een overleden persoon te reizen hebben we contact gezocht met Transavia. Het reisbureau, mijn moeder en ik hebben alle drie gebeld. Tijdens al deze gesprekken met de klantenservice is ons verteld dat de strooikoker/urn goed verpakt moest zitten in de handbagage en er een verklaring van het crematorium bij moest zitten alsmede de acte van overlijden. Op 7 september jl. hebben zouden wij gaan vliegen. Aan alle drie de voorwaarden was voldaan dus gingen wij ervan uit dat het zo goed zat.

Eenmaal op de luchthaven werd mijn koffer gelijk bij de security check gecontroleerd. M.i. erg logisch en gewoon volgens protocol. Toen vroeg de medewerker van G4S om mijn boardingpass. Deze had ik niet uitgeprint want ik had het digitaal. Er moest namelijk een stempel op mijn boardingpass zitten dat ik “OK to board” ben. Dit had ik niet en was mij ook niet bekend. Gelukkig bleef de beste meneer heel vriendelijk en zei dat ik terug moest naar de informatiebalie om een stempel te halen. Uiteraard heb ik dit toen gedaan. Bij de informatiebalie aangekomen kwam het volgende probleem, er had een melding gemaakt moeten worden door Transavia dat wij deze enigszins speciale (maar ik begreep niet ongebruikelijke) bagage mee hadden. Nu konden ze eigenlijk niets doen en mocht ik niet mee. Na veel heen en weer gebeld te hebben met verschillende managers(niet met Transavia), is toch mijn boardingpass geprint en heb ik de stempel, na het kopiëren van alle benodigde documenten die ik gelukkig wel bij mij had, gekregen. Snel terug naar de security om weer door de poortjes te gaan (gelukkig kreeg ik voorrang) kwam ik bij de gate. Daar had mijn moeder op mij staan wachten, heel nerveus want de gate zou gaan sluiten (overigens waren er op dat moment langzaamaan-stakingen op Eindhoven). Mijn moeder het hele verhaal uitgelegd, maar zonder enige emotie zij de vrouw dat het haar probleem niet was en dat ze gewoon ging sluiten. Op zich logisch dat het vliegtuig niet op mij wacht, maar gezien de situatie had de vrouw wel enig begrip mogen tonen. Gelukkig heb ik het net gehaald, maar eenmaal bij het vliegtuig aangekomen bleek dat ik nog zeker 15 minuten zou hebben dus m.i. was de reactie en manier van doen van het grond personeel van Transavia uiterst ongepast.

Eenmaal in Zweden heb ik het reisbureau gebeld om te laten weten wat er was gebeurd en om via hun aan Transavia te laten weten dat we misschien nog wel wat as mee terug wilde nemen en of Transavia dan nu wel hun eigen procedures zou kunnen en vooral willen volgen. Het reisbureau ging aan de slag en belde mij vervolgens terug. Zij hadden van Transavia gehoord dat “dit nu eenmaal de procedure is dus ik niet moeilijk moest doen”. De woede die ik vervolgens voelde is onbeschrijfelijk. Nu opeens wisten ze wel dat het de procedure was, maar alle 3 de vorige keren dat wij belde om informatie en ter verificatie wisten ze het niet? Dat kan er bij mij echt niet in.

Ik verwacht op z'n minst een openlijke excuses van Transavia en enige compensatie in welke vorm dan ook die zij gepast vinden voor alle stress en woede in deze toch al emotionele tijd. Laat Transavia maar kijken wat gepast is in deze, om maar te laten zien dat ze wel menselijk zijn.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Transavia

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Transavia nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Roydonf