Klacht: Praktijken waar je je vragen bij kunt stellen

Jubal op 06 juli 2020 over Videsk in de categorie Algemeen, Energieleveranciers

De medewerker aan de lijn doet zich in eerste instantie voor als iemand van Eneco met een energie aanbod. Als ik hem laat praten en na een paar minuten zeg dat ik het niet begrijp omdat ik al een paar maanden niet meer bij Eneco zeg komen er ineens allemaal andere bedrijfsnamen langs. Het duurt echt even voordat ik duidelijk heb dat ik met iemand van Videsk spreek. Ik laat hem weer verder praten tot het moment dat hij mij, tijdens het gesprek, een e-mail stuurt met het verzoek of ik maar even op het linkje in de mail wil klikken en e.e.a. wil accorderen. Ik moet zeker 5 keer zeggen dat ik weiger om op een linkje in een mail te klikken dat ik tijdens een telefoongesprek ontvang. Ik wil eerst weten wie ze zijn en wat ze doen. Bedrijven die mensen tijdens een gesprek ‘dwingen’ om mailtjes te openen en op links te klikken zijn meestal malafide. De medewerker begint vervolgens met: Wij zijn door de overheid verplicht om U te bellen en om het op deze manier te regelen. Pure kolder natuurlijk en dat heb ik hem ook verteld. Afgesproken dat hij mij later terug zou bellen zodat ik eerst eens kon uitzoeken wie ik nu precies aan de lijn heb.

Vervolgens contact met de helpdesk van Videsk gelegd. Daar werd ik ook niet erg vrolijk van. Op mijn vragen waarom zij zich aan de telefoon voordoen als iemand anders en waarom ze mensen proberen te dwingen tijdens een telefoon gesprek op linkjes te klikken komt dit antwoord:

Wij zijn landelijke adviesbureau en wij adviseren u om te gaan overstappen, zodat u niet wordt belazerd door andere instanties die hogere kosten aanbieden. Waarom dezelfde handelswijze? De leveranciers die hogere tarieven aasmeren gebruiken dezelfde wijze van instanties zoals ons, die juist wel een goede bedoeling heeft. Daarom lijkt alles op elkaar.

Dus de anderen zijn slecht en wij zijn goed. Maar omdat de anderen slechte dingen doen, doen wij dat ook. Al vanaf dat ik een heel klein kind ben hebben mijn ouders mij bijgebracht dat als mijn vriendjes iets fout deden dat voor mij geen argument kon zijn om ook iets fout te doen. Blijkbaar is deze les aan Videsk voorbij gegaan.

Of Videsk bestaat uit malafide mensen weet ik niet. Ik weet wel dat ze dezelfde praktijken hanteren als malafide bedrijven en daar duidelijk niet op aanspreekbaar zijn; sterker nog: Ze komen er gewoon voor uit.

Cursus ethisch ondernemen lijkt me van toepassing op Videsk.

Het zou prettig zijn als Videsk laat weten waarom dit soort praktijken gehanteerd worden. Waarom probeer je tijdens een telefoon gesprek op deze grove manier mensen onder druk te zetten ?

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Videsk nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Jubal