Klacht: Organisatie van vervangend vervioer Groningen – Buitenpost

op 02 oktober 2017 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Vrijdag, 29 sept. jl werden als gevolg van werkzaamheden aan het spoor tussen Groningen en Buitenpost bussen ter vervanging van de treinen ingezet.
Ik wilde rond 21:00 uur van Groningen naar Zuidhorn reizen. Met enige moeite (en informatie van NS-medewerkers) kon ik de opstapplaats achterhalen. Bij de geïmproviseerde halte zelf was geen informatie te zien. Een bus stopte en ik vroeg de chauffeur om informatie over het vertrek van bussen in richting Buitenpost. Hij zei dat hij niet meer ging rijden maar een arriva-medewerker met een geel hesje eigenlijk bij de halte zou moeten staan om de reizigers te woord te staan. Die zou alles weten over vertrektijden. Goed, maar dan moet de persoon met de gele hes er ook zijn. Inmiddels was een enorme regenbui begonnen. Oorzakelijk verband met de afwezigheid van de man/vrouw die alles zou weten?
Een half uur later eindelijk weer een bus en uit het niets ook een man met het gele hesje, een lange man, kalend en ergens tussen de 50 en 60. Op mijn vraag of deze bus naar Zuidhorn zou gaan, was zijn antwoord: nee, deze ging niet meer, wachten, er zou gauw nog een bus komen en die zou via Zuidhorn enz. … En dan had hij het weer druk met een papiertje.
De bus kwam echter niet, Wel vertrok van de overkant van de straat de bus die als laatste binnen was gekomen en die niet meer zou gaan. Het was inmiddels 21:50 uur. Trouwens, de man met het gele hesje was weer nergens te bekennen.
Rond 22:40 kwam er weer een bus uit Buitenpost. De chauffeur wist niet of hij nog een keer zou gaan rijden, Uiteindelijk ging hij nog een keer, het was inmiddels 23:15 uur. Wel is hier nog op te merken dat twee dames van arriva, die de vervoersbewijzen controleerden, sommige reizigers zonder ov-kaart naar de automaat op het station stuurden om kaartjes te kopen. (Heb je zo veel ongemak, maar er kan nog meer bij.)
De bus was overvol, sommige reizigers moesten zelfs staan.
Samengevat: arriva is met logistiek bezig, het vervoeren van mensen en goederen. Wat hier gebeurde is haast niet te geloven: kennelijk niet kloppende dienstregelingen, een man die verkeerde informatie heeft en geeft en dan weer snel verdwijnt. Tenslotte een overvolle bus. Weet men bij arriva niet hoeveel mensen gemiddeld op een vrijdagavond met de trein naar Leeuwarden gaan?
Enig lichtpuntje: de chauffeur van de laatste bus was erg vriendelijk. Maar die was ook niet van arriva, maar van Deiman busreizen.

Het zou fijn zijn als arriva deskundigheid in de omgang met uitzonderlijke situaties [zoals het wegvallen van een treinverbinding] zou ontwikkelen. Een reactie hoe dat in z'n werk zou kunnen gaan zou op prijs gesteld worden.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Arriva

Heeft op 02 oktober 2017 om 14:17 geantwoord

Beste Ratzefummel,

Ik begrijp uit je klacht dat er veel mis is gegaan gisteravond. Erg vervelend dat het allemaal zo is gelopen. Rondom deze werkzaamheden is een dienstregeling ingericht om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dan is het jammer om te lezen dat daar gisteren geen sprake van was. Ik heb je klacht doorgestuurd naar de regio zodat dit besproken kan worden. Onze excuses voor het ongemak!

met vriendelijke groet,

^JK
Webcareteam Arriva

Alle klachten die gemeld zijn door Ratzefummel