Klacht: Opeens data geblokkeerd en 114€ extra kosten

op 31 augustus 2016 over Youfone in de categorie Mobiele Telefonie

Sinds 3 jaar ben ik nu klant bij youfone. Ik had een abonnement van 2500mb en kreeg altijd een bericht als er 80% en 100% van me databundel op zijn. Omdat ik meer data nodig had, heb ik het abonnement in de app veranderd naar 5000mb.
Vorige maand heb ik mijn mobiele data niet gebruikt omdat ik op vakantie was, heb dus nooit n bericht hoeven krijgen dat me data op is.
Nu is het gebeurd dat ik op eens een bericht krijg van: “Let op! In verband met data kosten buiten de bundel is uw data geblokkeerd. Meer informatie op Youfone.nl of bel met 1200. Met vriendelijke groet, Team Youfone”, dus ik denk “oh! Ze hebben een nieuwe mededeling!” Door toeval keek ik savonds in de youfone-app en plotseling staan er extra 114€ aan dataverbruik op de factuur. Ik heb de youfone-klantenservice gebeld en mij werd uitgelegd dat er geen datalimiet meer bestaat, maar men nu een “dataplafond” in de app kan instellen en had ik het abonnement via gesprek had verlengt men mij dat ook had uitgelegd. Ik vindt het bedrog. Ik ben student en kan 114€ extra in de maand überhaupt niet betalen. Ik was altijd tevreden met youfone en was altijd blij over de handige datalimiet. Nu heb ik dit en de klantenservice zegt dat ze niks voor me kunnen doen behalve het dataplafond voor volgende maand instellen en een betaling op termijnen aangeboden. Ik heb het probleem gegooglt en ik ben niet de enige. Ik wil niet zeggen dat ze dat met opzet doen dat het dataplafond uitgeschakeld is, maar het lijkt er wel op.
Ik ben heel erg ontevreden met de oplossing die mij werd geboden en ik ga alles mogelijke doen om van mijn abonnement af te komen en weg van youfone te gaan als dit niet fatsoenlijk word opgelost. Bedankt.

Als de 114€ worden gewijzigd en dit nooit meer gaat gebeuren.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Youfone over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Youfone in behandeling genomen

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Youfone een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Youfone

Heeft op 06 september 2016 om 11:16 geantwoord

Beste meneer/mevrouw Wagner,

Wij begrijpen dat het vervelend is dat je onverwachts hoge kosten hebt voor dataverbruik buiten de bundel.
De regelgeving rondom dataverbruik buiten de bundel is al enige tijd veranderd. Wij geven ook nergens meer op onze website aan dat internet wordt vertraagd wanneer het limiet van de databundel is bereikt. Je hebt de databundel gewijzigd waardoor ook de procedure voor verbruik buiten de databundel is gewijzigd. Wij bieden via My Youfone de mogelijkheid aan om een dataplafond te activeren, helaas heb je hier geen gebruik van gemaakt.
Ook heb je de gehele maand de mogelijkheid om jouw verbruik bij te houden via My Youfone én de Youfone app. Je had dus al eerder kunnen zien dat er dataverbruik buiten de bundel plaatsvond.
Je bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor jouw verbruik en het dataverbruik buiten de bundel is dan ook terecht om de redenen welke ik heb aangekaart.
Omdat ik wel snap dat het een vervelende situatie is en omdat ik zie dat je nu alsnog het dataplafond hebt geactiveerd, waardoor deze situatie niet meer kan voorkomen, wil ik je voor het ongemak tóch een vergoeding van 25,00 Euro aanbieden. Ik zal dit bericht ook per mail sturen, als je hiermee akkoord gaat kun je op mijn mail een reply sturen, dan kan ik de verwerking van de vergoeding voor je in orde maken.

Hopende op jouw reactie.

Groet,