Klacht: Onveilige “Lazy Cruise”

op 17 juli 2017 over SunWeb in de categorie Online Reisbureaus

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Wij hebben via onze reisleidster een cruise geboekt in Griekenland Kos, “Lazy Cruise”. Aangezien wij een gezin zijn met een kleintje van 3 jaar hebben wij nadrukkelijk gevraagd of dit te doen was met hem. Waarop de reisleidster “Ja” heeft geantwoord. Wij hebben per persoon €45 euro betaald en voor onze zoon van 3 jaar €12 euro.

Wij werden om 8:40 opgehaald bij het hotel en ergens in een baai in Kos centrum afgezet. Een Duits sprekende reisleidster van TUI melden dat iedereen de bus uit moest. Stonden we daar, we wisten totaal niet wat de bedoeling was of wat we moesten verwachtten. Wij verwachtte een boot voor de lazy cruise, maar dit waren bussen voor de trip naar Bodrum. Na een half uur wachten wilden we de reisorganisatie bellen, maar toen kwam Willem aanlopen. Hij vertegenwoordigde Sunweb. Vervolgens moesten we de baai rondlopen naar de boot, precies het punt waar wij zelf voor €2 euro met de bus naartoe hadden gekund en zo geen half uur hadden hoeven wachten.

Aangekomen bij het “Bootje” stond daar een enorme drukte. Buiten Sunweb waren er meerdere groepen van andere reisorganisaties. Buiten die groepen stond er ook een lange rij met mensen van buitenaf die ook de boot op wilden. Bij aankomst op de boot zagen wij met schrik dat de boot al aardig vol zat en er nauwelijks plek was in de schaduw en de schaduw plekken die er wel waren die waren al bezet. Aangekomen op het voorste dek waren er mensen zo aardig om wat plaats te maken voor de kinderen (er waren namelijk meer gezinnen met kleine kinderen), want plek was er namelijk niet. Ja aan de zijkant van de boot, aan de kant van het water waar de kinderen dus zo in konden vallen. Maar oké, we begonnen aan de boottocht met vraagtekens. De eerste stop was echt prima, was leuk en onze zoon kon lekker zwemmen. Na een half uur ging de trip verder en meerde we aan bij het tweede plaatsje, hier zou ook de lunch plaatsvinden. Willem kondigde steeds aan dat we bijna gingen eten, iedereen had honger en de kinderen kondigden ook steeds aan dat zij honger hadden. Na de sponzen fabriek liepen we naar het restaurant, waarop Willem onderweg nog zei “Ik hoop dat er al plek is, want er zitten 150 man van de boot te eten” het was inmiddels al 14:20. Wat voor een lunch behoorlijk laat is als je al vanaf je ontbijt niks genuttigd heb en je in de volle zon op een boot zit. Aangekomen bij het restaurant was het een chaos en konden we op eigen initiatief een plekje bemachtigen. Vervolgens was het snel stauwen om weer plek te maken voor andere. Het eten was heel slecht, weinig voor die patatjes die je kreeg, brood was oud en het eten was koud. De kinderen hebben helemaal niet gegeten, want snel eten binnen een half uur is niet te doen met kinderen. Toen weer snel naar de boot om vervolgens weer met een klein kind in de volle zon te zitten, onze zoon heeft de hele boot reis met een handdoek over zijn hoofd en lichaam gelegen en om de 20 min in moeten smeren en alsnog is hij verbrand. Bij de laatste stop om even “snel” te zwemmen, met de nadruk op snel. Was het helemaal een chaos en absoluut niet verantwoord. Gooi 150 man op 1 stuk in zee met kleine kinderen en je houd een situatie over die niet veilig was. Mensen wilde er in, de mensen die in het water zaten wilde eruit. Niemand gunde elkaar de ruimte en er ontstond ruzie aan boord. Onze zoon is helemaal niet in het water geweest omdat het gewoon niet veilig was. Daarnaast kon je niet normaal naar de wc lopen vanwege de drukte en doortrekken ging ook niet, want de wc was kapot. Leuk als je kind diarree heeft. En als klapper op de vuurpijl spraken we een aantal mensen op dezelfde boot die dus van buitenaf de trip hebben geboekt voor €20 euro per persoon met eten erbij en kleine kinderen waren geheel gratis. Nou kan je zeggen terrecht want voor de kinderen was het een niet leuke ervaring.

Aangekomen bij de haven hebben we er voor gekozen om zelf de bus terug te nemen en niet meer de baai rond te lopen naar de bus. Puur omdat we na zo’n negatieve boot reis geen fut hadden om te moeten wachten totdat de mensen terug waren van hun Bodrum reisje. We wilden graag snel terug naar het hotel met onze zoon, zodat hij fatsoenlijk wat kon eten.

Aangekomen in het hotel liepen we heel toevallig tegen iemand aan van Sunweb. Haar hebben wij dan ook direct aangesproken. Zij was niet degene waar we de trip hadden geboekt maar we wilden wel ons verhaal kwijt. Zij heeft het aangehoord en kwam met een “persoonlijke mening”. Belachelijk dat dit gezegd kan worden als vertegenwoordiger van een reis organisatie. Je hoor zoieso de veiligheid van je gasten te vertegenwoordigen. Je bied een trip aan en dan hoor je daar ook achter te staan. Als Sunweb staat achter een trip met een bootje waar 150 man op zaten “overboekt dus”, wat totaal niet veilig was, nauwelijks schaduw plekken, wat je vertegenwoordigd als goed te doen met kleine kinderen en daar dan ook nog eens €45 euro voor volwassenen en €12 euro voor kleine kinderen vraagt lijkt me dat toch een kwalijke zaak. Vervolgens kregen we van haar te horen dat zij deze trippen aanbieden, maar dat zij niet kunnen voorzien dat er van buitenaf ook kaartjes worden verkocht. Maar daarna zegt ze “We hebben afgelopen weekend een eigen boot geregeld om dit soort situaties te voorzien”. Spreekt elkaar enorm tegen natuurlijk. Want als dit soort situaties zich nog niet voorgedaan hebben dan had je ook geen eigen boot hoeven regelen, want dan is een eigen boot niet nodig toch? Als je als reisorganisatie iets aanbied moet je dit soort situaties wel voorzien, je moet toch weten wat je je gasten aanbied. Willem had als vertegenwoordiger bij aankomst al moeten concluderen dat het te druk was en had hier in moeten grijpen. Als reisorganisatie moet je hier niet achter willen staan.

Ik heb geprobeerd contact op te nemen met degene waar we de trip hebben geboekt om met haar deze punten te bespreken. Helaas zonder resultaat, de manier waarop dit word opgepakt toont niet echt van professionaliteit als reisorganisatie.

Gewenste Oplossing:

Het zou netjes zijn als reisorganisatie om te zeggen dat we een gedeelte terug krijgen van ins geld. We hebben geen waar gehad voor wat we betaald hadden. Als we rechtstreeks hadden geboekt aan de pier dan waren we €40 euro kwijt geweest en nu €104. Daarnaast was het echt een onveilige situatie en niet geschikt met een kind van 3 jaar

Ik heb meer foto's waarop je kan zien dat het een bizarre situatie was aan boord.

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 dagen geleden - Ik heb een email gestuurd naar SunWeb over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 dagen geleden - Deze klacht is zojuist door SunWeb in behandeling genomen

Bericht van SunWeb

5 dagen geleden - Hi Nikita, Ik heb jouw klacht doorgestuurd naar de afdeling customer support. Zij zullen zo snel mogelijk contact met jullie opnemen! Met vriendelijke groet, Team Webcare Sunweb

Alle klachten die gemeld zijn door NJan