Klacht: ontslagen na veel ziekmeldingen en operatie

op 13 oktober 2017 over Albert Heijn in de categorie Supermarkten

Ik was in januari 2017 vanuit de participatiewet aangenomen bij Albert Heijn (na een proefperiode van 3 maanden) voor 15 uur per week. Daarnaast kreeg ik een aanvullende bijstandsuitkering. Ik heb altijd last gehad van vermoeidheid vanwege slapeloosheid, depressie, en angststoornissen. In februari ben ik met een hormoon behandeling begonnen (ik ben vrouw-naar-man transgender), waardoor mijn vermoeidheid toenam. Ik heb daarom veel ziekmeldingen gehad. Echter is dit de rede waarom ik in de P-wet zit (depressie, persoonlijkheidsstoornissen, ADHD).

Ik heb vanaf dag 1 hard gewerkt. Ik was al eerder bij Albert Heijn werkzaam, en had daardoor al enige ervaring met mijn taken. Elke teamleider was zeer te spreken over m’n werk, en heb ook meerdere malen complimenten gekregen voor mijn zorgvuldigheid.

In de zomer van 2017 stond mijn operatie geplant (subcutane mastectomie). Echter was er veel onduidelijkheid over de datum vanuit het ziekenhuis, wat voor veel stress en frustratie bij mij, en de werkgevers heeft gezorgd. Toen mijn operatie eindelijk in geplant werd, heb ik met mijn werkgever, en mijn jobcoach afspraken gemaakt voor tijdens, en na het herstel. Ik zou 6 weken verlof krijgen, en elke 2 weken langs komen voor een gesprek. Daarna zouden we mijn werkuren weer opbouwen. Na 4 weken heb ik geprobeerd een paar uur te werken, maar merkte al dat dit te veel pijn opleverde. Mijn chirurg heeft ook aangeraden om nog even te wachten, in verband met beschadigingen van de littekens in mijn oksels. Dit heb ik aan mijn werkgever laten weten, en we besloten toen, om het over 2 weken weer te proberen. Twee weken later, kijk ik op de planning, en zie dat ik 16 uur ben ingedeeld (ik had een 15 uur contract). De eerste dag maar 2 uurtjes, maar de tweede dag al gelijk 5 uur. Ik heb met mijn jobcoach aangegeven dat dit erg veel was, en mijn werkgever heeft gezegd dat ik moest aangeven wanneer het te veel was.

Dit heb ik gedaan. Na die tweede dag was ik kapot, en had erg veel pijn, en heb mij dus de volgende dag ziek gemeld. De dagen daarna werkte ik op vrijdag middag, en zaterdag middag: twee van de drukste dagen/momenten van de week. Zaterdag middag na m’n shift heb ik met een teamleider en mijn werkgever gesproken over eventuele aanpassingen. Mijn werkfactor werd verlaagd naar 0.5, en ik mocht een extra pauze nemen.

De maandag daarop, was ik nog steeds erg moe van de hele week werken. Ik had maar 1 dag vrij gehad tussen zaterdag, en maandag ochtend, en ben niet goed tot rust gekomen in deze korte periode. Ik belde om mij ziek te melden, waarom op werkgever liet weten dat ik maandag, en dinsdag uitgeroosterd zou worden, en dat we woensdag met mijn jobcoach maar een gesprek moesten houden.

Tijdens dit gesprek had ik al wat alternatieven op een rijtje gezet, om zo een beter, stabielere opbouw te kunnen doen. Hier maakte mijn werkgever bezwaar. Ik was tenslotte ‘al beter’. Ik zei dat ik dan naar de bedrijfsarts zou willen, omdat ik daar het recht op had, maar ook dit wilde hij niet.

Ik ben dus ontslagen. Daar komt het op neer. Ze wilde mijn niet meer inplannen, want ik was te onbetrouwbaar, maar ze konden mij niet ontslaan omdat ik een contract tot januari 2018 had. Tevens kon ik geen ontslag nemen, want dit zou gevolgen hebben op mijn bijstandsuitkering. Mijn jobcoach ging uitzoeken of er een overeenkomst gemaakt zou kunnen worden, dit er voor zou zorgen dat ik er geen consequenties aan over zou houden. De supermarktmanager, die bij dit gesprek aanwezig was, stelde ook dat zij klaar waren met mijn houding, dat ik hem niet aankeek tijdens het gesprek (angststoornis, en ADHD), en omdat ik een sms stuurde naar mijn WMO begeleider of zij mij direct kon bellen om zich in het gesprek te melden (zij heeft altijd erg achter mij gestaan over mijn recht voor re-integratie).

Na dit gesprek heb ik contact opgenomen met het FNV en het juridisch loket hierover, en zij stelde dat de werkgever mij eerder al naar de bedrijfsarts had moeten sturen. Toen mijn werkgever, de manager, mijn jobcoach, en ik weer samen kwamen om een overeenkomst te tekenen (waarin in erop stond dat er verwezen werd dat het initiatief van de werkgever kwam, en niet van mijn), zei de manager dat hij hoopte dat ik was van deze situatie geleerd zou hebben. Ik zei dat ik hoopte dat zij dat ook hadden. Hij wilde weten wat ik hiermee bedoelde, dus ik zei dat ze werknemers eerder in contact moeten brengen met de bedrijfsarts als er veel ziekmeldingen zijn, of geen mensen met een beperking uit de P-wet moeten aannemen. Hier reageerde de manager erg scherp op, dat hij niet vond dat hij dat hoefde, en dat hij zichzelf goed kon redden. Ik daarin tegen, kon mij niet goed redden volgens hem. Ik zei dat hij het mis had, omdat ik erg goed weet waar ik recht op heb. Vervolgens zegt hij: ‘Ik vind je graatloos’. Dit laatste vond ik erg beledigend, en vooral onprofessioneel. Mijn klacht is daarom gericht naar de manager, Ian Tabben van Albert Heijn XL Zoetermeer, en Peter van der Veen, teamleider.

Ik ben klaar met het hele bedrijf, dus ik hoef er niks voor terug te zien. Ik wil gewoon de klacht indienen omdat ik vind dat ik niet netjes behandeld ben.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Albert Heijn

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Albert Heijn nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door evanweber89