Klacht: Onterechte afsluiting elektra door wijziging levering door derden

op 30 juni 2016 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

Beste,
Wij hebben een contract bij Essent voor Gas en Electra. Op een of andere manier heeft een andere partij ons adres gebruikt om zich aan te melden bij Oxxio. De andere partij heeft bij OXXIO geen rekeningen betaald en vervolgens sluit enexis de elektra af op ons adres.

Wij hebben geen schrijven gehad van Essent, geen schrijven gehad van Oxxio en geen schrijven gehad van Enexis. Al beweerd Enexis bij hoog en laag dat ze dit wel gedaan hebben.
Kortom wij hebben geen stroom. Essent heeft er alles aan gedaan om ons weer aan te melden. Enexis geeft echter aan dat er eerst afsluitkosten betaald moeten worden. Nu moet ik kosten betalen voor iets waar ik geen invloed op heb gehad. Enexis wijst naar Essent en Essent wijst naar (de ex klant van) Oxxio.
We hebben echter nog steeds geen stroom.

Ik ga ook geen afsluitkosten of aansluitkosten betalen. Wij hebben hier geen schuld aan,

Als de kosten niet door ons betaald hoeven te worden en we weer stroom hebben.

6 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

6 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

6 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 01 juli 2016 om 11:21 geantwoord

Beste heer Bogaert,

Ontzettend vervelend dat je buiten jouw toedoen bent afgesloten voor de levering van energie. Ik kan me goed voorstellen dat je er moedeloos van wordt als de betrokken partijen elkaar hiervoor de schuld in de schoenen schuiven.

Als ik jou goed begrijp is er vanuit Oxxio geen sprake geweest van een overeenkomst tussen ons als leverancier en jou of de vereniging als contractant op het betreffende adres? De vrije markt in de energiewereld maakt het tegenwoordig mogelijk om je als persoon of organisatie aan te melden voor elk willekeurig adres in Nederland. De te leveren partij kijkt hierbij niet naar huidige, lopende contracten noch wordt er gecontroleerd of de aanvrager ook daadwerkelijk de hoofdbewoner is van een bepaald adres.

Op basis van goed vertrouwen en in een ideale wereld is dit een snelle methode om een correcte aanmelding vlot tot stand te laten komen. Bij klanten die kwaad in de zin hebben of zich simpelweg vergissen in bijvoorbeeld het aan te melden huisnummer, leidt dit helaas tot onterechte afmelding van de eigenlijke klant op het adres. Nu is dit niet alleen bij Oxxio op deze wijze ingericht maar geldt dit model voor de gehele energiemarkt. Elke nieuwe aanmelding gaat te allen tijde ten koste van de oude/huidige.

Onze ervaring hierbij is dat een onterechte afmelding van het energiecontract niet lang onopgemerkt blijft. Dit vanwege het feit dat de maandelijkse voorschotten al snel niet meer in rekening gebracht worden, per leverancier verschillend maar er wordt over het algemeen een bericht over de stopzetting verzonden en de gestopte leverancier is bovendien verplicht om een eindnota op te maken wat er ook op duidt dat de levering is beëindigd. Daarnaast ontvangt de werkelijke bewoner over het algemeen post met betrekking tot de onterechte, nieuwe aanmelding waarbij men onraad ruikt en aan de bel trekt. Gezien het feit er reeds afgesloten is, klinkt dit waarschijnlijk als mosterd na de maaltijd. Toch benoem ik deze punten omdat er normaliter toch één van voorbij moet zijn gekomen eer het daadwerkelijk tot afsluiting komt. De netbeheerder gaat namelijk pas tot afsluiting over wanneer er voor een langere periode helemaal geen leverancier op een adres bekend is.

Vanuit Oxxio kan ik je helaas niet helpen aan een kosteloze heraansluiting. Wij hebben volgens jou een onterechte aanmelding ontvangen voor het adres waarop jij of de vereniging verblijft, en deze verwerkt conform de landelijke regels hiervoor. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik onze klantsystemen hiervoor heb geraadpleegd en überhaupt geen (recente) aanmelding tegenkom voor het adres wat je opgeeft bij de contactgegevens op deze site. Ook in het geval dat deze gegevens wel boven tafel zouden komen, zou Oxxio hiermee niet in gebreke zijn geweest. Dit omdat we dan puur een aanmelding hebben verwerkt met inachtneming van de eerder genoemde ‘punten’ zoals dat gaat bij nieuwe aanmeldingen.

Ik vertrouw erop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Luciano
Oxxio Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door Ongeros