Klacht: onterecht niet kredietwaardig

op 13 mei 2016 over H&M in de categorie Kledingwinkels

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Na het plaatsen van een bestelling online, kreeg ik de volgende dag de melding dat mijn bestelling geannuleerd is, omdat ik niet kredietwaardig zou zijn. Ik heb nog nooit schulden gemaakt of een rekening niet betaald en kan dus niet plaatsen waar dit oordeel vandaag komt. En niet geheel onbelangrijk, dit is een erg nare beschuldiging, waar ieder mens zich kapot van schrikt. Direct de klantenservice gebeld en om opheldering gevraagd. Hier werd mij doodleuk verteld dat het niet kredietwaardig bevonden worden niet per definitie betekent dat je niet kredietwaardig bent. (??!!) Er wordt door een extern bedrijf een lijst afgewerkt met bijvoorbeeld de postcode, koopgedrag oude huiseigenaren en andere zaken die totáál los staan van mijn kredietwaardigheid. De vriendelijke dame leek zich wat hopeloos te voelen mij te moeten vertellen dat het nu aan MIJ is om in de komende 6 maanden aan te tonen dat ik wél kredietwaardig ben, pas daarna kan ik via acceptgiro betalen. Ik vind het te idioot voor worden dat dit niet recht gezet kan worden en ik nu diegene ben die extra moeite moet nemen. Eerlijk gezegd is het betalen met creditcard een kleine moeite, maar het gaat me om het principe. Ik bén kredietwaardig en wil nergens te boek staan als iemand die nu 6 maanden moet bewijzen dat ik dit ben.

Niet onbelangrijk om te vermelden. Ik ben SUPER beholpen door de dame van de klantenservice. Nadat ze me uitleg gaf over dit idiote systeem, heeft ze voor mij gereld dat het gewenste kledingstuk klaar werd gelegd bij een filiaal in mijn buurt. Ze nam zelfs de moeite om me hierover later terug te bellen. Klasse! mijn complimenten op dit vlak!

Gewenste Oplossing:

Wanneer mijn kredietwaardigheid wordt aangepast óf ik een passende verklaring krijg waarom de h&m mij niet als krediet waardig ziet.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door H&M in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat H&M een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

H&M

Heeft op 23 mei 2016 om 18:45 geantwoord

Geboden Oplossing:

Hallo,

Wij hebben vandaag vanuit de Klantenservice contact gehad met deze klant. We hebben onze welgemeende excuses aangeboden voor dit ongemak. We hebben echter geen gewenste oplossing met de klant kunnen vinden voor dit probleem. De besproken feedback zal worden doorgestuurd naar onze kwaliteitsafdeling. Mochten er dergelijke vragen zijn met betrekking tot problemen bij bestellen, neem dan gerust contact op met onze eigen H&M Klantenservice. Wij helpen jou dan graag verder.

Met vriendelijke groet,

H&M Klantenservice

Je kunt ons bereiken op:

Maandag t/m vrijdag van 8.00 - 21.00 uur.
Zaterdag en zondag van 9.00 -17.00 uur.

Telefoon 0900 - 1988 (7,5 cent per gesprek)
Fax 0900 - 0401059
E-mail klantenservice.nl@hm.com

Shop around the clock.
www.hm.com 24 hrs open.

Heeft op 23 mei 2016 om 19:47 geantwoord

Ik ga akkoord met de inhoud van het bovenstaande bericht, maar er is geen sprake van een bevredigende oplossing. Ik vind het danook onterecht dat deze klacht als \"opgelost\" wordt weergegeven.
Aan de vriendelijke medewerkers van de klantenservice van de h&m zal het niet liggen. Deze doen hun werk geweldig en lijken zich werkelijk in te willen zetten voor mij, als ontevreden klant. De grote bazen houden er echter richtlijnen op na, waar ik als klant erg ontevreden over ben. Dan houdt het dus op en is een oplossing niet mogelijk.

De oplossing die h&m aanbiedt is dat ikzelf kan achterhalen bij een extern bedrijf waarom ik als niet kredietwaardig ben ingeschat, wanneer aangetoond kan worden dat dit inderdaad niets met mijn eigen aankoopverleden te maken heeft, kan ik dit bij de h&m melden. Daarna kan ik twee keer op rembours iets laten bezorgen om te \"bewijzen\" dat ik werkelijk betaal, dan zullen ze voor mij een uitzondering maken en mij weer op rekening laten betalen. (in plaats van de standaard regeling, dat de niet kredietwaardige klant zes maanden op alternatieve wijze moet betalen)

\"Guilty till proven innocent\", vind ik van de zotte. Ik bén kredietwaardig, mijn hele leven al. Ik blijf er bij dat het niet aan mij is om tijd, energie én geld te gaan steken aan het bewijzen dat ik rekeningen betaal, wanneer ik nog nooit iemand een rede heb gegeven om hieraan te twijfelen.

Betalen via Ideal of Paypal, o.i.d. is helaas niet mogelijk bij de h&m... zonde.. want dit kan deze vreemde en onterechte benadeling van een grote groep klanten direct voorkomen.

klacht.nl vraagt mij een score in te vullen over mijn tevredenheid van de afhandeling van mijn klacht. Met een laag cijfer doe ik de medewerkers van de klantenservice gigantisch te kort, met een hoog cijfer doe ik mijn grote onvrede over de richtlijnen van de h&m als organisatie te kort.
Er is geen oplossing mogelijk, dus kan ik geen score geven over hoe mijn klacht is afgehandeld.

Alle klachten die gemeld zijn door Loulou Lala