Klacht: Prutsres

R Hendriks op 22 januari 2013 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Dinsdag, 22 januari 2013

Geachte NS,

M’n buik is vol, de maat is vol. 
Als forens reis ik vier keer per week naar Duivendrecht, vanuit Hengelo, alwaar ik woon. Vier keer week reis ik dit traject af om m’n werk te kunnen doen.  Dit zijn, als alles goed loopt bij jullie, 848 minuten per week welke ik doorbreng in de trein. Per week dus, meer dan 14 uur.

Dit doe ik vanaf april vorig jaar en ik vind het prima! Geen enkel probleem. Afhankelijk van welke trein ik neem, naar Schiphol of Den Haag, heb ik respectievelijk een rechtstreekse verbinding of moet 1 keer overstappen op station Amersfoort. Allemaal prima! Ik heb de keuze gemaakt in het oosten te gaan wonen en in het westen te werken, mede door de gunstige verbinding tussen Hengelo en Duivendrecht. Was dit niet het geval geweest, dan zou ik niet eens overwogen hebben om te verhuizen naar het oosten. 
Enfin, u begrijpt het al, deze “lofzang” zal overgaan in een tirade. Bij deze. 

NS waar bent u mee bezig? Ik ben zelfstandig ondernemer, net als u. Ik,als klant, betaal per jaar meer dan 3200,- euro om van uw dienst gebruik te maken. Dit is het maximale dat een klant KAN betalen voor een 2e klas zitplek in die vieze smerige overvolle wagons van u. Echt smerig inderdaad. De ranzigheid is soms niet te harden.. Maar dat terzijde. 
Sinds uw vernieuwde dienstregeling welke ingevoerd is op 9 december vorig jaar, maakt u er een behoorlijk potje van. Niet 1 trein van Duivendrecht naar Hengelo of Amersfoort is, rond 17.00 / 18.00 uur op tijd geweest. Niet 1! Met als gevolg dat ik een connectie in Amersfoort mis en mijn reis minimaal 30 minuten langer duurt.  Ook dit, net als de smerige wagons, neem ik voor lief. Het zijn de kinderziektes mag ik hopen. Gebrek aan geld kan het niet zijn want de wagons zitten letterlijk overvol. 
Nu is gisteren mijn kookpunt bereikt. Zei ik gisteren? Ik bedoel eigenlijk “zo even geleden”.. Zes uur om precies te zijn. Zes uur geleden was het 01.30 u. Dat was het tijdstip dat ik m’n ogen kon sluiten in m’n eigen bed, om vervolgens 5 uur later dit relaas te kunnen schrijven. 

U ontstak de vlam die me uiteindelijk deed koken om 20.40 uur. Na enkele uurtjes langer gewerkt te hebben was het mijn intentie om de trein van 20.51 u. Richting Hengelo te pakken, huiswaarts. Dit zou betekenen dat ik rond 23.37 u. op mijn bestemming zou aankomen… ware het niet dat deze trein niet reed.  Dat is geen nieuws meer, zat er dik in. De kans dat een trein op tijd rijdt of überhaupt rijdt is naar ik schat zo’n  20%. Ook daarmee leer je leven, wetende dat het tijdelijk is… Dan maar de trein van 21.21 richting Amersfoort nemen. Oh wacht… Het digitale informatiebord geeft aan dat deze ook niet rijdt wegens een storing bij Schiphol. Schiphol?… Het zal wel.. Ik wacht even af en bekijk ondertussen mijn opties op de NS app. De intercom mevrouw roept om en laat de paar verdwaalde zielen op het tochtige en lelijkste station van Nederland weten dat mensen die naar Amersfoort willen reizen, de Sprinter (lees; veredelde metro) naar Weesp moeten nemen om daar over te stappen op de Sprinter naar Amersfoort en dat de storing bij Schiphol is verholpen waardoor de reguliere, aangepaste, dienstregeling hervat zal worden.  
Naïef als ik ben vertrouw ik erop dat deze mevrouw de waarheid en niets dan de waarheid spreekt. Toch, ergens vertrouw ik haar zachtaardige stem niet. Ik controleer haar info op mijn NS app, waar ik tot mijn verbazing zie dat de trein naar Amersfoort weer rijdt. Dubbel check op NS.nl. Deze geeft hetzelfde aan, zo ook de info op de monitor van het verlaten NS informatie punt op het station…. De trein rijdt… Of niet? De digitale info-borden vertellen me het iets anders… De trein rijdt niet. Om er zeker van te zijn dat ik thuis kom besluit ik in de trein te stappen naar Weesp. Omdat ik die te aardige mevrouw van de intercom niet vertrouwde, net als alle reisinfo die u uw reizigers geeft heb ik voor de zekerheid, in de smerige Sprinter naar Weesp 0900-9292 gebeld, en de aardige mevrouw daar gevraagd of de intercity naar Amersfoort nu wel of niet reed vanuit Duivendrecht, waarop zij allervrolijkst antwoorde; “Ja hoor, die kunt u gewoon nemen…” Het kookpunt was toen al bereikt. 
Geërgerd stap ik uit in Weesp en aanvaard mijn lot. Het is niet anders. De sprinter naar Amersfoort vertrekt om 21.44 u. vanuit Weesp. Ik wacht geduldig af. Om 21.43 u. galmt daar de aardige mevrouw van de intercom door het stationnetje van Weesp. “De Sprinter van 21.44 uur rijdt vandaag niet…” Eh… Sorry, wat zegt u…??  Inmiddels is m’n telefoon leeg en kan ik alleen nog vertrouwen op info die de digitale borden en een enkele mede-gestrande reiziger me kunnen geven. Met deze mededeling en het ontbreken van enige verdere reisinformatie over alternatieven, besluit ik terug te gaan naar Duivendrecht.
Op spoor 6 zou de vertraagde trein richting Duivendrecht aankomen om 21.53 u. Om de een of andere reden, klopt de info op de borden niet met de trein die er aan hoort te komen, waardoor ik in de Sprinter stap in de richting van Amsterdam Centraal. Helaas voor mij stopt deze echt te ranzig voor woorden zijnde Sprinter niet in Duivendrecht, waardoor ik beland op Amsterdam Centraal. Ik ben inmiddels anderhalf uur onderweg en letterlijk nog verder van huis dan bij aanvang van mijn reis.
Er rijdt geen trein vanuit Centraal naar Enschede op dat moment, dus zoek ik op de digitale info-borden de eerstvolgende trein naar Amersfoort op. Dit is tot mijn schrik de Sprinter die via Weesp naar Amersfoort rijdt. Ik kan niet anders dan mijn lot aanvaarden en in deze Sprinter stappen. Deze reis duurt een uur en brengt me 35,7km dichter bij huis.
Aangekomen op Amersfoort moet ik helaas nog 45 minuten wachten op mijn vertraagde aansluiting naar Hengelo, een traject van 127,3km waar de NS normaliter een uur en dertien minuten over doet. De niet-gratis-koffie komt me inmiddels de strot uit.

Het is inmiddels 00.00 uur en zit eindelijk in de verwarmde trein die richting Enschede zal gaan. Er komt een mevrouw binnen en vraagt in het algemeen, of deze trein naar Enschede zal gaan. Een meneer voor me, die al in deze trein zat welke vanuit Schiphol bleek te komen, antwoordde luid en duidelijk; “Ja!” Mijn reactie was onmiddellijk negatief; “Ik zou dat niet zo stellig durven zeggen, er kan nog van alles gebeuren…” 10 minuten gaan voorbij en daar horen we iemand over de intercom in de nog altijd stil staande trein zeggen: “Deze trein zal wegens een defect niet verder rijden en u wordt verzocht over te stappen op de trein die op het het andere perron staat…” Gelukkig kon ik dit bericht redelijk makkelijk incasseren, omdat ik al droog gekookt bleek te zijn.. er viel niets meer te koken.

“Het volgende station, is station Hengelo, Station Hengelo…” Wat een heerlijk bericht van de intercom-meneer die reizigers als ik om 01.15 u. informatie geven en welke sporadisch accuraat blijkt te zijn.

Gratis koffie kan mijn ergernis niet compenseren, ook de excuses van de NS mevrouw aan de telefoon en over de intercom geven geen voldoening. Ik als klant moet hier werk van maken, omdat u zelf incapabel bent het op te lossen.
U levert een dienst, welke niet deugt. Helaas ben ik als forens verplicht uw “ondeugdelijke waar” te kopen. Hier moet een eind aan komen.
Zoals ik al zei, ik als ondernemer zou het niet kunnen verkroppen mijn klanten ondeugdelijk waar te verkopen en ze vervolgens af te wimpelen met een kopje koffie of een “sorry”. Mijn klanten zullen hun geld terug willen en mijn bedrijf aan de schandpaal nagelen. Dit zouden we (de consument/klant) ook moeten doen met monopolisten zoals u. Uw bedrijf deugt niet, doe er wat aan!!

Ter compensatie eis ik daarom mijn geld terug van mijn abonnement, vanaf het moment dat de nieuwe dienstregeling voor mij van toepassing was, namelijk Maandag 10 December 2012. Dit zijn bij elkaar, t/m Maandag 21 Januari, 6 weken; 4 dagen in de week; (6 x 4=) 24 dagen in totaal. Even een rekensommetje van het totaal aan schade eis:
24 x € 40,80 (dagretour Hengelo/Duivendrecht) = € 979,20

En dan ben ik nog mild, omdat ik alleen maar de 4 dagen reken welke ik daadwerkelijk reis met de trein en niet te vergeten de schade die mijn bedrijf lijdt door mijn afwezigheid door vertragingen. 3 van mijn werknemers maken gebruik van uw diensten en komen regelmatig laat binnen, door vertragingen. Ook dit kost mij geld. Ook dit reken ik niet mee in de compensatie die ik eis.
Graag zie ik met spoed uw reactie tegemoet.

U zijt gegroet.,
Rogier Hendriks / NS forens

Oh ja en de roltrap in Hengelo is ook al 2 weken stuk… Komt u ‘m snel een keer maken?

Gewenste Oplossing:

Ter compensatie eis ik daarom mijn geld terug van mijn abonnement, vanaf het moment dat de nieuwe dienstregeling voor mij van toepassing was, namelijk Maandag 10 December 2012. Dit zijn bij elkaar, t/m Maandag 21 Januari, 6 weken; 4 dagen in de week; (6 x 4=) 24 dagen in totaal. Even een rekensommetje van het totaal aan schade eis:
24 x € 40,80 (dagretour Hengelo/Duivendrecht) = € 979,20

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door NS in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat NS een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Alle klachten die gemeld zijn door