Klacht: Misleidende communicatie

op 29 januari 2018 over National Academic in de categorie Verzekering

Beste,

In januari kwam ik er achter dat mijn verzekering van 119,70 naar 132,05 gestegen is. Ik heb direct dezelfde dag contact gehad met national academic en gaf aan dat ik niet wist dat mijn zorgverzekering zoveel omhoog ging per maand. In dit telefoongesprek gaven ze me aanal verschillende klachten gehad te hebben en erachter zijn gekomen dit verkeerd gecommuniceerd te hebben. De communicatie: het niet vermelden van de korting. Als communicatieadviseur kan ik niet geloven dat dit onbewust gedaan is, en eerder concluderen dat dit misleidende, onduidelijke communicatie is naar iedere klant. Zomaar aannemen dat dit duidelijk is bij iedere klant is een grote fout en ik ben dan ook van mening dat ze dit moeten oplossen voor iedere klant. Daarnaast heb ik geeneens een brief ontvangen over het feit dat deze premie gewijzigd zou gaan worden in 2018. Ten slotte hoorde ik in dit telefonisch gesprek dat het bedrag pas half december bekend was (erg laat naar mijn mening). Toen ik aangaf dat dit erg misleidende communicatie was en als ik dit eerder had geweten was overgestapt van verzekering gaf mevrouw mij gelijk. Het gesprek werd afgesloten met het feit dat een basisverzekering maar met 1 euro omhoog is gegaan en ik helaas pas van verzekering kan wisselen op 31 december 2018.

Met klap op de vuurpijl zie ik nu ook nog dat ik 2 keer deze maand dit bedrag betaald heb. In december mijn verzekering niet betaald, maar hoezo betaal ik hetzelfde bedrag in het begin van januari terwijl dit nog voor december zou moeten zijn!? Ik neem aan dat dit bedrag dan ook nog het oude bedrag moet zijn, namelijk voor december 2017!

Conclusie: erg ontevreden en baal enorm dat ik bij deze verzekering zit. Dit had voorgaand in 2017 beter gecommuncieerd moeten worden en ook het telefonisch gesprek voelde niet voor mij dat er gezocht werd naar een geschikte oplossing.

Ik ben tevreden als de collectiviteitskorting van 8 euro pp weer wordt toegepast en sowieso het bedrag terugbetaald krijg wat ik teveel heb moeten betalen.

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over National Academic

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door National Academic in behandeling genomen

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat National Academic een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

National Academic

Heeft op 31 januari 2018 om 17:00 geantwoord

Beste Mirna,

Bedankt voor het melden van je klacht. Vervelend dat je pas in januari van dit jaar op de hoogte was van onze nieuwe premie.

Je geeft aan dat wij pas in december 2017 wisten wat onze nieuwe premie zou worden in 2018. Ook zeg je geen bericht te hebben gehad over de nieuwe premie. Dit vinden wij erg jammer omdat wij, zoals dit voor iedere zorgverzekeraar in Nederland verplicht is, de premie voor 12 november 2017 bekend hebben gemaakt. Op 11 november hebben wij al onze klanten per e-mail namelijk bericht dat de premie ook vanaf die aankomende maandag te zien zou zijn op de website, waarbij we ook hebben verwezen naar de persoonlijke 'mijn omgeving' om zo je nieuwe polis voor 2018 in te zien.

Mede omdat wij hebben verwezen naar de persoonlijke omgeving, en daar de nieuwe premies en polisbladen inzichtelijk zijn, zijn wij er vanuit gegaan dat het niet langer tonen van de korting voldoende duidelijkheid zou bieden. Dit is achteraf gebleken niet voor iedereen duidelijk geweest. Indien dit ook bij jou het geval is bieden wij daar onze excuses voor aan. Dit is natuurlijk niet onze bedoeling geweest. We nemen dit zeker mee in de wijze waarop wij komend jaar de wijzigingen zullen communiceren.

Wat betreft de afschrijvingen van onze premie klopt het dat wij tweemaal in de maand januari incasseren. Begin januari incasseren wij namelijk de premie voor de maand januari en eind januari zoals gebruikelijk voor de komende maand februari. De maand december van 2017 heb je eind november al betaald.

De korting wordt dit jaar bewust niet meer geboden. Het is dan ook niet mogelijk om je alsnog een korting te bieden voor 2018. Nogmaals onze excuses indien het verdwijnen van deze korting niet geheel duidelijk was. De premie voor 2018 blijft voor jou echter € 132,05. Het spijt me je hierin niet positiever te kunnen berichten.

Vriendelijke groet, Robert - Webcareteam National Academic

Alle klachten die gemeld zijn door MirnavdB