Klacht: Misleidende “actie”

op 10 september 2017 over Dirk van den Broek in de categorie Supermarkten

Zondagmiddag 10 september bracht ik een bezoek aan Dirk van Den broek in de Kopermolen in Leiden (Merenwijk). Ik kocht daar een pak mosselgroenten met actiesticker. Eenmaal bij de kassa bleek er helemaal geen actie te zijn. Het ging volgens de kassamedewerkster om een gewone prijs. Een vaste lage prijs wordt volgens haar wel eens een “actie” genoemd omdat het al een lage prijs is. Omdat ik mij hierdoor genept voelde verwees zij mij door naar de klantenbalie. Een dame stond mij te woord en vertelde hetzelfde verhaal als de kassamedewerkster. Er is geen actie. Zij riep een collega erbij. Deze voegde aan het verhaal toe dat er mogelijk de week ervoor de groente in de aanbieding was, maar daar kon zij nu niets meer aan doen. Ik vertelde mij door deze actie van Dirk misleid te voelen. Als je een fiets in een etalage ziet staan met het bord actie erbij, verwacht je tenslotte ook een actieprijs en niet de vaste prijs. Dat Dirk hun vaste prijs “laag” noemt, is naar mijn mening ook niet relevant. De klant bepaalt zelf wel of hij de prijs goedkoop vindt of niet. Zij begreep mij, zei ze, maar kon voor mij niets doen. Ik opperde dat er dan voor mij helaas een gang naar de consumentenbond in het vooruitzicht lag. Daarop riep zij haar leidinggevende erbij. De mannelijke leidinggevende kwam vlot, maar helaas voor mij, bleef ook hij bij het verhaal. Er is geen actieprijs, het is de vaste lage prijs en hij kan niets doen. Een voor mij ongeloofwaardig en misleidend verhaal. Ik herhaalde mijn voornemen het te melden bij de Consumentenbond omdat ik mij in mijn consumentenrecht aangetast voelde. Hij wenste mij veel succes bij de Consumentenbond. Die zouden mij vast wel kunnen helpen, zei hij, met een geveinsde brede glimlach en een duim omhoog. Door deze opmerking en houding voelde ik mij volstrekt niet serieus genomen en verliet de winkel.

Ik ben tevreden als er aan een actie ook een actieprijs gekoppeld wordt en als erkend wordt dat hier van misleiding sprake is. Bovendien vind ik de reactie van de leidinggevende ongepast, dus een verontschuldiging hiervoor vind ik ook zeer op zijn plek.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Dirk van den Broek over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Dirk van den Broek in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Dirk van den Broek een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Dirk van den Broek

Heeft op 20 september 2017 om 13:51 geantwoord

Heeft op 27 september 2017 om 13:14 geantwoord

Hartelijk dank voor het reageren op mijn klacht.
Ik ben alleen niet erg blij met de uitleg (wel met de excuses op zich natuurlijk). Het is geen oplossing omdat ik het pak groenten los heb gekocht van de mosselen (ik was niet op zoek naar mosselen) en dit pak lag ook in het schap ver weg van de mosselen. Er is geen verwijzing naar een mosselen-actie op het pak te vinden en de groenten zijn op moment van mijn aankoop los gekocht. De mosselen waren naar mijn weten op het moment van mijn aanschaf niet eens in de aanbieding. Een van de dames die mij te woord vertelde mij namelijk dat de mosselgroenten mogelijk de week ervoor in de aanbieding waren geweest, niet de week waarin ik het het pak gekocht had. Dit zou dus betekenen dat mijn pakje met stikker mogelijk al een week in het schap gelegen heeft voordat ik het kocht.
Ik keek dus als consument alleen naar een los pak groenten waar alleen een losse actiestikker op zat, verder niets en bovendien ver gelegen van het schap waar mosselen altijd liggen. Een relatie tussen die twee is op het pak niet te vinden. Bovendien, of iets een regulier product is, weet Dirk van den Broek zelf als verkoper natuurlijk heel goed, maar als consument kan ik onmogelijk bijhouden welke producten regulier zijn en welke niet. Ik blijf mij misleid voelen hierdoor.

Met vriendelijke groeten,
Aronsa

Alle klachten die gemeld zijn door Aronsa