Klacht: Minimum saldo om in te checken

op 30 september 2017 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Ik vind het zwaar irritant en onklantvriendelijk dat het minimum saldo bij Arriva €10 moet zijn om te kunnen inchecken. Als ik een reis maak die €15 kost, zet ik €15 op mijn OV kaart. Doordat ik een overstap van NS naar Arriva maak is mijn saldo te laag wanneer ik bij Arriva wil instappen. Hier door moet ik dus nogmaals mijn OV kaart opladen zodat ik weer minimaal €10 er op heb staan. Zo betaal ik dus veel te veel voor mijn reis. Ik begrijp heus dat dit geld gewoon op de kaart blijft staan, maar wanneer ik dan weer wil gaan reizen moet ik als nog weer opladen omdat het dan weer geen €10 is. Zo blijf ik steeds meer geld betalen en dit vind ik zeer onklantvriendelijk. Het instaptarief zou even hoog moeten zijn als bij de NS.

Wanneer het instap tarief naar beneden gaat, of gelijk is aan dat van de NS.

3 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

3 weken geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

3 weken geleden - We hebben bericht ontvangen dat Arriva een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Arriva

Heeft op 30 september 2017 om 14:22 geantwoord

Beste evam95,

Wat jammer om te lezen dat je het instaptarief irritant en niet erg klantvriendelijk vindt. Het instaptarief is het bedrag dat je betaalt als je incheckt. Dit bedrag wordt tijdelijk van je OV-chipkaart gehaald. Als je uitcheckt wordt het instaptarief, min je reiskosten weer op je kaart teruggezet. Iedere vervoerder kent een instaptarief en het instaptarief kan per vervoerder verschillen. Je geeft aan dat je iedere keer veel te veel voor de reis betaald, dat is niet helemaal waar want je betaald alleen de ritprijs. Een rekenvoorbeeld: je saldo is 15,00 euro. Als je incheckt, wordt een instaptarief van 4,00 euro (bus) ingehouden. Je reiskosten zijn 2,70 euro. Als je uitcheckt, wordt het instaptarief min je reiskosten teruggezet op je kaart. In dit geval 4,00 euro - 2,70 euro = 1,30 euro. Het eindsaldo van je OV-chipkaart is dan 15,00 euro – 2,70 euro = 12,30 euro.

Er geldt een minimum saldo voor verschillende vervoersmiddelen: 4,00 euro voor de bus en 10,00 euro voor de trein en een aantal Qliners. Bij NS is het instaptarief voor de trein zelfs 20,00 euro voor een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart. Wij kunnen het instaptarief niet aanpassen. Dit is namelijk een landelijke vastgelegde afspraak.

^MR
Webcareteam Arriva

Heeft op 30 september 2017 om 14:28 geantwoord

In deze reactie van Arriva wordt gedaan alsof ik niet begrijp dat het instaptarief niet van mijn kaart wordt gehaald terwijl ik toch duidelijk vertel dat ik weet dat het geld op de kaart blijft staan. Mijn issue met deze €10 instapkosten is dat ik mijn kaart 2x moet opladen voor een reis van slechts €15 en er dan dus een bepaald bedrag op die kaart blijft staan die ik niet direct gebruik. Dat geld kan ik dus niet meer gebruiken, alleen om bijv met de bus te reizen want dat instaptarief is maar €4. Ik vind dat er een regel zou moeten zijn dat wanneer een reiziger overstapt dat er geen instaptarief van €10 is zodat een reiziger niet weer geld moet opladen en daar door misschien wel de aansluiting mist omdat de overstap tijden soms erg kort zijn en er niet op iedere hoek van het station oplaadpalen staan.

Alle klachten die gemeld zijn door evam95