Klacht: Meterstanden

op 01 september 2016 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

Ik huurde een woning rechtstreeks bij de eigenaar en had zelf geen contact bij oxxio omdat de eigenaar al een contract had. Van de een op andere dag heeft de eigenaar mij bij Oxxio aangemeld. Ik had dus buiten mijn weten om een contract bij Oxxio. Nu ben ik sinds 1 juni niet meer woonachtig op het adres en kreeg ik een eindafrekening van meer dan €10.000. Achteraf blijkt dat de meterstanden vanaf 2007 niet zijn doorgegeven en mag ik er nu maar voor opdraaien. Ten eerste ben ik pas in 2011 de huurder geweest en heb ik altijd de netjes de meterkaart ingevuld en terug gestuurd. Maar omdat volgens Oxxio mijn standen te veel afweken van hun laatste meterstand (2007) zijn mijn meterstanden nooit in het systeem opgenomen. Deze informatie was mij totaal niet bekend tot ik het vandaag van een medewerker te horen kreeg. Op de vraag waarom zij geen contact opnemen met de eigenaar van de woning, zij hebben tenslotte het contract afgesloten… Krijg ik doodleuk het antwoord omdat u het contract nu beëindigd heeft. Heel vreemd verhaal. Ik hoor nu steeds vaker slechte ervaringen van Oxxio en zit met mijn hand in het haar. Ik heb een eenpersoons huishouden en betaalde een maanstermijn van €86,00. Ik zou nooit in 3 jaar tijd een bedrag van meer dan €10.000 te weinig betaald kunnen hebben! Hier klopt iets niet maar vanuit Oxxio krijg ik niemand te spreken behalve ingehuurde klantenservice medewerkers die net zo min begrijpen als ik.

Als dit top op de bodem wordt uitgezocht! Ik kan niet de dupe worden van meterstanden die niet zijn doorgegeven in de jaren voor dat ik überhaupt huurder van de woning was.

6 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

6 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

6 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 01 september 2016 om 15:38 geantwoord

Beste mevrouw Jones,

Bedankt voor uw bericht.

Ik kan mij goed indenken dat u bent geschrokken van deze nota!
Dit is een flink bedrag en de omstandigheden zoals u die hier schetst zijn er ook niet minder om.

De laatste meterstanden zijn uiteraard van belang, op de nota word dan ook het verbruik in rekening gebracht.
De standen in de tussenliggende periode en vooral de beginstanden zijn dan nu belangrijk om op te vragen. Op basis van die gegevens kan eventueel een correctie uitgevoerd worden.

Uit het eerdere contact met Oxxio maak ik op dat u reeds advies heeft gehad van mijn collega's.
Bent u in het bezit van een huurcontract waarbij eventueel de meterstanden staan vermeld. Heeft u contact met de eigenaren die wellicht nog meterstanden in hun administratie hebben staan?

Enige aanvulling op de standen is hier welkom.
Ik verneem dan ook graag of hier iets bekend van is om u verder te helpen.

Sebastiaan
Oxxio Webcare

Reactie van de melder van de klacht Welkom2016

6 maanden geleden - Beste Sébastien, Fijn dat jij zo snel gereageerd hebt. Ik ben met inderdaad rot geschrokken en weet mij geen raad. Op het huurcontract zijn er geen meterstanden vermeld en omdat ik niet degene ben die op dat moment een contract had bij Oxxio heb ik er verder niks achter gezocht. Ik huurde rechtstreeks bij de eigenaar en had verder niks met Oxxio te maken. Ik heb contact met de eigenaar opgenomen per telefoon, mail en sms maar heb tot op heden geen reactie ontvangen. Het vermoeiende is dat Oxxio het contract met de eigenaar is aangegaan en ik nu achter de feiten aan mag zitten. Volgens Oxxio is de eigenaar van de woning in 2010 het contract aangegaan en als je het mij vraagt de fout daar ontstaan. Ik ben buiten mijn weten om klant geworden in april 2013 en moet nu met meterstanden komen in de periodes daarvoor zoniet komt er geen correctie... Wat heb ik te maken met deze fout. Ik heb keer op keer de ontvangen meterkaarten netjes terug gestuurd met de originele meterstanden en moet nu weer meterstanden kunnen overhandigen. De meterstanden die ik op de meter kaarten heb ingevuld zijn altijd de meterstanden geweest. Nu heb ik te horen gekregen dat deze niet verwerkt werden omdat deze afweken????!! Ik weet niet wie of wat er gewoond heeft op t adres voor mij en ben daar ook niet verantwoordelijk voor. Ik heb geen contact afgesloten dus was ik niet verantwoordelijk voor een begin meterstand. Het enigste waar ik verantwoordelijk voor was is natuurlijk het opnemen van de meterstandenieuwe en het betalen van mijn maandelijkse verbruik. Dit laatste heb ik altijd gedaan. Het enigste wat ik op dit moment tot mijn beschikking heb is een oude foto van de stroom meterstand. Datum van (24-april-2015) en nogmaals ik ben geen contract met Oxxio aangegaan!

Alle klachten die gemeld zijn door Welkom2016