Klacht: Manipulatie van de tarieven!

op 12 februari 2020 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

Op 31 januari 2020 heb ik me via de energievergelijker van de Consumentenbond aangemeld bij Oxxio voor de levering van gas en elektriciteit per 1 mei 2020. De tarieven in de bevestiging van de aanmelding waren als volgt: gas € 0,79021 per m3, elektriciteit normaal € 0,22467 en dal € 0,20812 per kWh. Na een aantal dagen ontving ik bericht van Oxxio, dat ik binnen enkele dagen de leveringsovereenkomst tegenmoet zou kunnen zien. Via het inmiddels aangemaakte account bij Oxxio zag ik echter de volgende tarieven klaarstaan: gas € 0,83590 per m3, elektriciteit normaal € 0,23982 en dal € 0,22812. Bij het opgegeven verbruik van 1.500 m3 gas, 1.500 kWh elektriciteit normaal en 2.000 kWh elektriciteit dal betekent dit dat ik ineens € 131,25 duurder uit ben. De vaste leveringskosten van 2 x € 59,90 lijken voordeliger uit de vallen dan de 2 x € 71,87 van de aanmelding, maar volgens mijn account ben ik ineens ook nog € 30,00 aan service- en administratiekosten verschuldigd, waardoor ook die kosten hoger uitpakken. Een chatsessie noch het plaatsen van een klacht in de berichten box hadden enig resultaat, want een aantal dagen later ontving ik de leveringsovereenkomst met toch die onjuiste tarieven. Ik heb derhalve via de berichten box en per post ontbinding herroeping van de leveringsovereenkomst ingeroepen. De ontbinding herroeping van de leveringsovereenkomst is inmiddels bevestigd door Oxxio. Dus er is toch nog iets goed gegaan.

Een meer actievere opstelling bij de afhandeling van klachten van (potentiële) klanten had mijn ontbindingsverzoek kunnen voorkomen.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

Bericht van Oxxio

7 maanden geleden - Beste mevrouw Heijnen,Wat onwijs vervelend en vreemd. Excuses hiervoor. De €30,00 aan servicekosten hoeft u niet te betalen, omdat wij mochten afschrijven. Dit is een fout in de app en moet eruit worden gehaald. Dit zullen we zeker meenemen. Wat betreft uw contact met ons: wat hadden wij precies anders moeten doen volgens u? We horen het graag.Groet, Wilco, Oxxio Webcare

Reactie van de melder van de klacht Gerrie Heijnen

7 maanden geleden - Beste Wilco,Als vast komt te staan, zoals bijvoorbeeld tijdens de chatsessie dat de tarieven die Oxxio in rekening wil gaan brengen hoger zijn, dan de tarieven zoals vastgelegd bij de aanmelding en of dat er via de berichten box melding wordt gedaan, dat de tarieven die Oxxio in rekening wil gaan brengen niet overeenstemmen met de tarieven, zoals bevestigd in de aanmelding, dan verwacht je dat er iemand bij Oxxio actie gaat ondernemen. Ik krijg echter gewoon een leveringsovereenkomst aangeboden met hogere tarieven per m3 gas en per kWh stroom dan als vastgelegd bij de aanmelding, waardoor ik voor zo'n € 138,00 wordt benadeeld. Oxxio had natuurlijk even een e-mail kunnen sturen of een telefoontje kunnen plegen, dat de leveringsovereenkomst fouten bevat, die gecorrigeerd gaan worden. Nu restte mij niets anders dan ontbinding van de overeenkomst in te roepen, ofschoon ik eerst nog zelf contact heb proberen op te nemen. De geschatte wachttijd voor chatten was echter meer dan een uur, dat ging me te ver.Met vriendelijke groet, De heer Gerrie Heijnen

4 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 20 mei 2020 om 10:56 geantwoord

Beste heer,

Ik zag dat mijn collega nog niet op uw reactie had geantwoord. We bedanken u voor de eerlijke feedback en we nemen het zeker mee. Mocht u nog andere vragen voor ons hebben, neem dan zeker contact op met onze helpdesk. We zitten voor u klaar.

Oxxio Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door Gerrie Heijnen