Klacht: tassencontrole

op 15 april 2019 over Lidl in de categorie Supermarkten

Bij de kassa vroeg de cassiere mij of ze in mijn (lege) tas mocht kijken. Ik vond dit niet nodig, en zei dat het mandje leeg was. dan krijgt u de boodschappen niet mee was het antwoord. heeft u een verdenking tegen mij, zie ik eruit als een winkeldief? Geen antwoord. ik wil de manager spreken. Dat hoeft niet, dit zijn de regels. De manager, nu! Meneer ik ben geen hond, En ik ben geen winkeldief, ik kom hier met een lege tas, maar u gelooft mij niet. De manager komt erbij. De boodschappen gaan van de band. Sorry meneer, dit zijn de regels van het hoofdkantoor, ik zal het doorgeven, misschien kunnen ze het nog wat aanpassen. Vervolgens nog een heel gedoe over de lege flessenbon, die ze me niet meer wilden uitbetalen, want die zat in de kassa. Na lang wachten kreeg ik het toch terug.
Op de huisregels staat niets te lezen over tassencontrole.
Daarom voel ik mij onheus bejegend. Een onrechtmatige daad. Er is geen tassencontrolebeleid in dat filiaal volgens de huisregels. Er is geen verdenking tegen mij. En vervolgens moet ik moeite doen om mijn statiegeld bon vergoed te krijgen. Ik vind dat ze dit bijzonder inflexibel hebben aagepakt. Ik had met gemak de boodschappen betaald en meegenomen als de manager het iets gemakkelijker had opgenomen en er excuses waren gemaakt. Uiteindelijk heeft hij beslist gezien dat de tas leeg was, want het was een naar boven open wijd uitlopende mand, Daar kun je zo in kijken.
Ik hoop dat er alsnog excuses komen, en een genoegdoening o.i.d. Tot die tijd was dit beslist mijn laatste bezoek aan de Lidl. Het voelt bijzonder onprettig om zo ten overstaan van tientallen andere klanten die niet hun tas hoeven te laten zien, ls potentiele winkeldief bejegend te worden.

Ik verwacht minimaal excuses, maar bovenal aanpassing van dit vreemde beleid. En gelet op de regels in Nederland zouden ze als ze beslist tassen willen controleren, een huisregel over tassencontrole kunnen opnemen, maar dan ook zorgen voor kluisjes, enz. enz. Ik zet nu als ik met een tas met boodschappen van een andere winkel bij Lidl kom, die bij een kassa neer, met de vraag een oogje in het zeil te houden, maar kluisjes zou natuurlijk beter zijn. En vragen om in een lege tas te kijken moet gewoon ophouden, of geaccepteerd worden als de eigenaar verklaart dat de tas leeg is.

2 dagen geleden - Ik heb een email gestuurd naar Lidl over deze klacht.

2 dagen geleden - Deze klacht is zojuist door Lidl in behandeling genomen

2 dagen geleden - We hebben bericht ontvangen dat Lidl een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Lidl

Heeft op 15 april 2019 om 16:51 geantwoord

Heeft op 16 april 2019 om 11:05 geantwoord

Lidl gaat in dit antwoord helaas helemal niet in op mijn klacht, het lijkt wel een automatisch gegenereerd, nietszeggend, algemeen antwoord.
Dus nee, ik ga niet akkoord met dit antwoord om de volgende redenen:
1. Bij de huisregels bij de ingang van de winkel staat niet vermeld dat er tassencontrole is. In dat geval mag het winkelpersoneel het niet doen. Er is nooit tassencontrole geweest bij dit filiaal, althans ik heb het niet eerder meegemaakt, en ook nu was er bij de klanten voor mij en na mij geen tassencontrole.
2. Er is onredelijk omgesprongen met mijn weigering om de cassiere in mijn lege tas te laten kijken, dat verzoek kwam voor mij volkomen onverwacht. En er is disproportioneel vervolg aan gegeven, door zonder verder overleg alle boodschappen direct van de band te halen en verder te gaan met de volgende klant. Aan mijn verklaring dat de tas leeg was, werd geen aandacht geschonken.
3. De manager (nieuw in dit filiaal, althans niet eerder gezien), die ik erbij heb geroepen, \"kon het ook niet helpen, dit waren de regels van het hoofdkantoor\", ik zal ze nog eens verzoeken of het niet anders kan\".
4. Dat ik vervolgens hemel en aarde moet bewegen om het geld terug te krijgen van de reeds gescande legeflessenbon, is helemaal schandalig.
Geloofwaardige excuses en een genoegdoening zouden Lidl sieren.

Alle klachten die gemeld zijn door P. Hoogeboom