Klacht: lening

op 23 december 2012 over Rabobank in de categorie Banken

6 jaar geleden heb ik een huis gekocht met 100.000 EUR van de rabo, 100.000 EUR eigen geld en 40.000EUR familielening.
Nu wil ik deze familielening terugbetalen en probeer een afspraak te maken bij de Rabobank op 10 dec. Dit lukt pas, door alle drukte, op 2 januari 2013. Ik ga langs bij de Hypotheker waar ik wel een afspraak kan maken en daar hoor ik dat ik, op basis van mijn huidige salaris, de familielening (net aan) om zou kunnen zetten in een bancaire lening. Echter, de Rabobank heeft geen samenwerking meer met de Hypotheker en dus kunnen zij verder niets voor mij doen. Tevens hoor ik hier dat het wel zaak is de lening dit jaar te regelen want, gezien de nieuwe regels voor 2013, zou het betekenen dat ik in 2013 ongeveer 6.000 a 7.000 euro minder kan lenen dan in 2012, waardoor ik de lening niet helemaal kan aflossen.
Dezelfde middag rijd ik naar de Rabobank en leg de situatie uit. Iedereen begrijpt mij en geeft me gelijk maar ik kan geen afspraak meer dit jaar krijgen en dus ook geen offerte. Wel kunnen ze een berekening maken. Hieruit volgt dat zij blijkbaar nog geen toetsing voor 2013 hebben en dus geen advies voor volgend jaar kunnen geven maar voor dit jaar zou ik, op basis van mijn salaris, het gewenste bedrag “net niet” kunnen lenen. Hoeveel wel wordt niet genoemd. Voor volgend jaar ziet het er dus op dit moment uit dat ik nog minder zal kunnen lenen en is voor mij de noodzaak des te groter om nog dit jaar een offerte te krijgen maar helaas, de medewerker is vandaag vrij en ik zal morgen teruggebeld worden. Nog een dag dichter bij 31 december.Een offerte zit er, is mij medegedeeld, sowieso niet meer in.
Mijn vraag is, kan dit zomaar? Ik ben al jaren klant bij de Rabobank en wil voor een relatief klein deel van mijn huis een lening omzetten. Dit zou op basis van mijn salaris dit jaar nog enigszins kunnen maar in 2013 mis ik minimaal 6.000 euro. Maar omdat de rabobank het te druk heeft (alle begrip) word ik daar nu de dupe van en kan ik fluiten naar mijn 6.000 euro. Als ik op 10 december contact opneem mag ik er toch vanuit gaan dat zoiets nog dit jaar geregeld kan worden? Kan de Rabobank, omdat het te druk is, hier zo mee om gaan?

een offerte in 2012 voor de gevraagde lening zodat ik nog enigszins het bedrag kan lenen wat ik graag wil en wat volgens de rabobank ook mogelijk is. Of een afspraak in 2013 met dezelfde toetsing als in 2012.

Alle klachten die gemeld zijn door NvdZouwen