Klacht: KwartaalLIMIET voortaan in BKR

op 04 oktober 2016 over ING in de categorie Banken

Geachte heer Brewel,
U heeft bij ons een Kwartaallimiet bij Betaalrekening xxxxx. Met deze limiet kunt u maandelijks maximaal € 2.000,00 rood staan.
Vanaf 1 december 2016 moeten wij uw Kwartaallimiet aanmelden bij Bureau Krediet Registratie (BKR).
Regels registratie aangescherpt
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de regels over registreren van leningen bij BKR aangescherpt. Ook als u nooit rood staat, moeten wij uw maximale limietbedrag aanmelden.
Wat betekent dit voor u?
Heeft u nu een lening of een hypotheek? Dan verandert er niets voor u. Sluit u op of na 1 december 2016 een nieuwe lening of hypotheek af? Of vraagt u vanaf deze datum een nieuwe lening of hypotheek aan? Dan telt uw Kwartaallimiet mee als een kredietverstrekker, zoals een bank, uw aanvraag voor een lening of hypotheek beoordeelt.
Meer informatie
Heeft u vragen? Kijk eens bij de informatie over de BKR-registratie. Of neem contact op met ons. Wij helpen u graag. Is deze wijziging voor u toch aanleiding om uw Kwartaallimiet op te zeggen? Dan kan dat eenvoudig en kosteloos in Mijn ING. Als u bij het opzeggen rood staat, moet u dit bedrag nog wel aanvullen voordat u kunt opzeggen.

Geen vooraankondiging. Consumentenbond en NIBUD waren niet op de hoogte. Belastingdienst geeft aan dat bedrag niet kan worden opgevoerd als schuld.
Kwartaallimiet is geen lening. Waarom toch in BKR ZELFS als je nooit rood staat.
Pas tevreden als je in BKR komt ( 5 jaren ) als je wanbetaler bent.
Je betaalt immers al genoeg aan rente over het limiet.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ING over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ING in behandeling genomen

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ING een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ING

Heeft op 05 oktober 2016 om 13:45 geantwoord

Beste meneer/mevrouw Brewel,

Bedankt voor je bericht. Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de regels rondom het melden van leningen aangescherpt. Hierdoor zijn alle banken en financiële dienstverleners wettelijk verplicht om meer soorten leningen aan te melden. Dit geldt ook voor jouw huidige Kwartaallimiet aangezien deze een limietbedrag heeft van meer dan 250 euro. Hierdoor ontstaat een vollediger beeld van jouw financiële situatie. Kredietverstrekkers nemen alle bij BKR aangemelde leningen mee in de beoordeling van een lening- of hypotheekaanvraag.

Ik ga er vanuit je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vriendelijke groet,

Tjitske