Klacht: kachel

Op de website van kachelkopen.snop.nl heb ik een mooie gietijzer kachel gezien genaamd Trenk 8KW voor 449 euro en ben vanuit Amsterdam naar de winkel in Nijkerk gereisd om de kachel te bezichtigen en vervolgens te kopen. Ik heb totaal 522 euro betaald. Ik werd in de winkel vriendelijk ontvangen, de noodzakelijke onderdelen zijn berekend en mocht ik de kachel in het magazijn ophalen. Niet wetend dat de ellende daar zou beginnen! De kachel lag in delen uit elkaar over de vloer. Met mij is geen enkel overleg geweest over het uit elkaar halen van de kachel. Eenmaal thuis werd mij pas duidelijk dat er iets helemaal mis was! Er was geen handleiding geleverd dus moest ik zelf uitvinden hoe alles in elkaar zou moeten passen. Tijdens het in elkaar zetten van de kachel viel een hoekstuk van de achterwand op de grond. Ik had een gat in mijn kachel. Vervolgens bleek dat de constructie van pijpen niet klopte terwijl de kachelmedewerker dit zelf heeft berekend en geadviseerd te kopen. Kortom, nogal teleurgesteld de volgende ochtend de kachelshop gebeld. Na enig overleg mocht ik een andere achterwand komen halen, ook werd verteld dat ze een onderdeel zijn vergeten mee te geven waardoor de constructie niet meer klopte. Terwijl ik in de winkel stond, werd de achterwand van een showmodel gedemonteerd en deze viel uit elkaar met een grote knal! De medewerker zei letterlijk ‘wij hebben de kachel ook nooit zelf opgebouwd’ Ik stom verbaasd kreeg de onderdelen tezamen met de achterwand kosteloos mee. Een reisvergoeding kreeg ik niet. Ik mocht vertrekken.

Tijdens de tweede poging tot opbouw van de kachel met de nieuwe achterwand is het glas gebarst en nu ook een hoekstuk van de voordeur afgebroken. Ik heb een schriftelijke klacht ingediend op de derde dag van mijn aankoop (binnen de garantietermijn) met daarin de volgende klacht en de reactie van kachelshop (KS):

1. Ik heb in de zaak een kachel gekocht maar kreeg zonder uitleg een bouwpakket mee;
reactie KS : De installatie van de kachel is behoorlijk eenvoudig. Er is aan u gevraagd of u het gedemonteerd wilde meenemen en dat was prima.
2. Deze kachel is in onderdelen zonder verpakking in mijn auto gelegd;
reactie KS: Er is keurig met u overlegd of u hem zo wilde meenemen.
3. Dit bouwpakket heeft geen handleiding met als gevolg dat: het breekbaar is en geen veilingheidsvoorschriften heeft voor de opbouw
reactie KS: Een handleiding is te downloaden als u op google zoekt naar deze kachel, ook kan u ons benaderen voor elk advies. De kachel is niet breekbaar, maar moet natuurlijk wel correct in elkaar gezet worden.
4. Ik ben met de verkeerde onderdelen naar huis gestuurd.
Reactie KS: U bent met de juiste artikelen naar huis gegaan. Wat betreft de aansluiting op de kachel heeft onze collega inderdaad vergeten om een vrouwvrouw adapter erbij te berekenen.

Ik citeer de kachelshop:
We vinden het heel spijtig dat de gehele verkoop zo is gelopen. Doch we kunnen geen aansprakelijkheid op ons nemen die we niet zelf hebben veroorzaakt. We willen natuurlijk meehelpen en denken en bieden aan om het ruitje en eventuele andere materialen tegen kostprijs te leveren. Wel zijn eventuele verzendkosten dan voor uw rekening. Dit is wat we u kunnen aanbieden.

Conclusie: De kachelshop verwijst duidelijk naar mijn verantwoordelijkheid om de kachel te monteren. Hun uitgangspunt is dus dat de kachel wel op de juiste manier is aangeleverd en door de koper gemonteerd zou moeten worden. Ik ben mooi om de tuin geleid en kreeg ipv een kachel in verpakking met een handleiding; een bouwpakket met losse onderdelen zonder handleiding waar nu consequenties aan vastzitten. Deze houding van bagatelliseren, ontkennen en geen verantwoordelijkheid willen nemen is onacceptabel. De wijze waarop deze kachel is verkocht voldoet niet aan een degelijk verkoopbeleid en veiligheidseisen. Evenzeer ben ik niet tevreden over de klantvriendelijkheid.
Ik stel de kachelshop aansprakelijk voor de schade en doe ik hierbij een verzoek tot tegemoetkoming.

Let op: Dit bedrijf maakt gebruik van twee websites
kachelmaterialenshop.nl en kachelkopen.shop

- extra reiskosten voor het ophalen van de achterwand en onderdelen 35 euro
- nieuw glas 20 euro
- schade voorkant, inzetten kennissen met vaardigheden, opbouw, tijd investering 100 euro

2 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Kachelmaterialenshop.nl nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door DENIZ KEKLIK