Klacht: Incasso kosten en meterstanden

op 23 mei 2016 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

Al bijna een half jaar bezig om de meterstanden aan te passen terwijl deze al een hele tijd geleden netjes zijn doorgegeven door de vorige leverancier. Door een fout van jullie zou ik 10.000 m3 meer aan gas hebben verbruikt. Het bewijs van opname bij oplevering en alles is bekend bij Oxxio. Al heel wat telefoontjes over gepleegd, steeds wordt de melding ge-escaleerd en is het afwachten en nog steeds is er niets veranderd. Mails die gestuurd zouden worden ontvang ik niet en word ook niet op de hoogte gehouden of teruggebeld. Daarnaast sinds februari over op betaling via acceptgiro omdat er een voorschot niet afgeschreven kon worden. En dat was niet de acceptgiro van de betreffende maand die niet afgeschreven kon worden blijkt vandaag. Daardoor een maandvoorschot gemist, en 1 (!) bericht hierover in de mailbox van de app met gelijk incassokosten van 40 euro! Gebeld want ik had geen idee waar dit vandaan komt. En het antwoord is dan ja de kosten kloppen, u zou hier een mail over gehad hebben, ja niets gehad dus… Iedere keer hetzelfde wat de klantenservice verteld, en iedere keer een half uur tot een uur aan de lijn. Klachten worden niet aangenomen of er wordt niks mee gedaan.

Geen incassokosten, situatie met de meterstanden onderhand eens oplossen.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 23 mei 2016 om 14:07 geantwoord

Beste Marcel,

Dank voor het delen van de klacht. Dit stelt ons in de gelegenheid je verder te helpen. Reeds in april is de beginstand voor gas aangepast (voorheen 51616 en nu 61616 per 20 augustus 2015). Dit zie je terug op de eerste jaarnota, omstreeks 23 augustus 2016.

Vervelend dat dit blijkbaar eerder niet duidelijk aan je overgebracht is. Ik hoop dat ik dit zo helder aan je toegelicht heb.

Het voorschot voor de maand februari staat nog open. Deze nota hebben we geprobeerd te incasseren op 9 februari. Dat is mislukt. Op 18 februari hebben we een bericht daarover naar je verstuurd, per e-mail. We gebruiken hetzelfde e-mailadres als je hier op deze site hebt doorgegeven. Dit is dus het juiste e-mailadres. Het is ons niet duidelijk waarom je onze e-mails niet ontvangt, mogelijk worden onze berichten als 'spam' gekenmerkt?

Omdat de automatische incasso's meerdere keren niet zijn gelukt, hebben we de betaalwijze per 18 februari omgezet naar acceptgiro. De kosten zijn terecht in rekening gebracht. Bij betaling via automatische incasso is het belangrijk te zorgen voor voldoende saldo.

Robin, medewerkster Oxxio

Heeft op 24 mei 2016 om 21:04 geantwoord

Beste Robin, doordat jullie direct na de mislukte incasso van februari een acceptgiro hebben gestuurd voor maart heb ik een achterstand opgelopen. Waarom heb ik geen acceptgiro ontvangen van februari als deze niet geïncasseerd kon worden? En waarom ontvang ik nu via de app een bericht over incassokosten? De reden dat ik jullie emails niet ontvang is mij ook een raadsel, dit heb ik ook al eerder bij jullie aangegeven. Ik ben het dus niet eens met deze oplossing.

Bericht van Oxxio

1 jaar geleden - Goedemorgen Marcel, Ik pak je bericht op omdat mijn collega Robin niet aanwezig is. Ik heb de klacht en de berichten gelezen en de betalingen gecontroleerd. Ook in februari hebben we een herinnering gestuurd met betrekking tot de stornering van 15-02 voor het termijnbedrag van februari. In december en januari hebben we ook herinneringen gestuurd. Heb je deze wel ontvangen? Onze berichten per e-mail kunnen wel eens in je Spam of Ongewenste map terecht komen. Heb je dit kunnen nakijken? Met vriendelijke groet, Sebastiaan Oxxio Webcare

Reactie van de melder van de klacht MBertens.

1 jaar geleden - Beste Sebastiaan, zoals ik eerder al aangaf ik ontvang geen mails van jullie, waarom niet is me een raadsel.. Het kan zijn dat eerdere betalingen niet afgeschreven konden worden maar die zijn later altijd nogmaals geincasseerd zonder bericht aan ons hierover. Het gaat me erom dat er nu incassokosten worden berekend voor een aanmaning die ik niet heb gehad, en een acceptgiro die ik wel heb ontvangen maar niet van de betreffende maand was maar een maand later. Ik mag toch aannemen, als er over wordt gestapt op acceptgiro, dat de eerste acceptgiro die verstuurd wordt over de maand gaat dat het bedrag niet kon worden afgeschreven?? Maar blijkbaar zien jullie dit anders. Nogmaals die incassokosten vind ik onterecht omdat er geen fatsoenlijke aankondiging/aanmaning of wat dan ook is verstuurd naar mij en ik alleen de nota van de kosten in de app kan zien. Net zoals het verhaal over de meterstanden waar ik ongeveer een half jaar achteraan heb gebeld maar bij de klantenservice geen fatsoenlijk antwoord op krijg en de enige optie afwachten is, iedere keer opnieuw, ook binnen de telkens gestelde termijn.

Bericht van Oxxio

1 jaar geleden - Goedemiddag Marcel, Het is erg jammer dat je onze berichten niet hebt ontvangen. We hebben je nog getracht te informeren, zie hier de tekst uit de herinnering voor februari; "Betaal voor 2 maart 2016 Heb je nog niet betaald? Doe dat dan alsnog en maak het geld zo snel mogelijk over naar NL56ABNA0606060111. Vermeld daarbij het kenmerk 3003 8204 7630 0021. Vanaf nu betaal je per acceptgiro We konden het bedrag al een aantal keer niet van je rekening afschrijven. Daarom sturen we vanaf nu een acceptgiro voor nieuwe nota's." Het is dus zaak geweest zelf de achterstand over te maken. Het versturen van een acceptgiro gaat pas in voor het volgende maandtermijn. Ten aller tijden blijf je zelf verantwoordelijk voor het tijdig betalen van je maandtermijnen. De incassokosten zijn dus, helaas, terecht. Met vriendelijke groeten, Sebastiaan Oxxio Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door MBertens.