Klacht: Hoge jaarnota na een kappotte meter verbruik van 8000 kwh

op 30 november 2016 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

In juni 2016 ontving ik een jaarnota met een verbruik van 8000 kwh en ik moet ruim €1300 betalen.
Ik merkte al op dat mijn meter raar deed. Ook al lag alles van de stroom, mijn meter beleef doorlopen.
Netbeheerder constateerde hetzelfde en gaf aan dat de meter vervangen moest worden.
In augustus hebben wij een nieuwe meter gehad en dit keer was het een slimme meter.
De nota is herzien en het verschil was nihil.
Het verbruik bleef 8000 kwh

Oxxio gebeld, stuurt mij naar netbeheerder. Netbeheerder stuurt mij naar oxxio. Oxxio wil niet tegemoet komen en wil alleen betalingsregeling van €120 per maand extra afspreken. Mijn voorschot is al €110. Deze willen ze verlangen met dreiging dat ik dan komend jaar moet bij betalen.
Ik vraag of zij het verbruik van juni tot nu kunnen berekenen. Zij geven aan dat het niet kan, omdat zij alleen meterstanden hebben van augustus.
Ik vroeg aan hun wat een slimme meter dan inhoudt, dan horen zij dat toch beter in de gaten te houden.
Zij hebben niet elke maand meterstanden en een verzoek naar netbeheerder duurt vanaf nu 6 weken.
Nu kan ik mijn voorschot niet verlagen, omdat zij geen verbruik kunnen berekenen.
Overige bewoners in de flat, betalen tussen €40 en €60 euro. Ik zit gemiddeld op 10 kwh verbruik per dag.
Dit betekend dat ik in juni veel geld terug krijg.
Oxxio wil niet mijn rekening vasthouden en wil alleen betalingsregeling van 11 maanden afspreken en stuurt mij naar netbeheerder. Als netbeheerder zegt meter is stuk, dan pas wordt mijn nota herzien.
Ik kan die extra 120 per maand niet missen!!

Ik ben tervreden wanneer netbeheerder erkent zonder kosten dat meter stuk is.
Van oxxio verwacht ik dat zij realistisch mijn verbruik berekenen en gemiddelde neemt vanaf 2014 tot heden en dat verbruik in rekening brengt en niet de 8000 kwh, die niet realistisch is. Dat gaf klantenservice ook aan.
Op deze manier wordt ik gedwongen om verbruik van 8000 kwh te betalen die ik niet verbruikt heb en ook nog in te hoog maandelijks termijn.
Ik heb week geld van €70,00 per week en kan echt geen €120 extra missen. Dat lukt echt niet.

Ik heb geprobeerd meerdere keren met oxxio en netbeheerder op te lossen. Bij netbeheerder heb ik ook een klacht ingediend.

4 dagen geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

4 dagen geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

4 dagen geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 01 december 2016 om 14:42 geantwoord

Beste Patrick,

Bedankt dat je je klacht met ons deelt. Ik kan me voorstellen dat een dergelijke jaarnota voor veel onrust zorgt. Zeker als je ervan overtuigd bent geraakt dat we onterecht het verbruik bij je in rekening brengen. Ik heb de kwestie onderzocht en deel je hierover het volgende graag mee.

Wij hebben de jaarnota van 9 augustus 2016 gebaseerd op o.a. werkelijke standen per 11 april 2016. De beginmeterstanden echter, zijn per 2 juni 2015 geschat. Dit kun je ook terugzien op de voorgaande jaarnota van 12 juni 2015. Omdat de standen vorig jaar geschat zijn, is er nu een naheffing ontstaan en brengen we het verbruik wat destijds door de lage schatting niet is berekend, nu in rekening. Volgens ons is dat de reden dat de jaarnota nu hoog uitgevallen is. Immers is ook het termijnbedrag van het afgelopen jaar te laag vastgesteld door de schatting op de vorige jaarnota.

Natuurlijk kan het zo zijn dat de meter ook defect was. Zeker als je zelf aangeeft dat de meter door bleef lopen, als alle apparaten uitstonden. We kunnen dit alleen niet zo maar aannemen. Enkel wanneer de netbeheerder ons opdracht geeft te corrigeren vanwege een defect, doen wij dit.

Om verder te komen in dit verhaal, adviseer ik je daarom toch de klacht bij de netbeheerder neer te leggen en hen te vragen hierover een uitspraak te doen.

Ons aanbod om een betalingsregeling in orde te maken, staat nog. Ik hoop dat je snel tot een passende oplossing kunt komen.

Robin,
Oxxio Webcare

Heeft op 01 december 2016 om 17:22 geantwoord

Ik ga hier niet mee akkoord en de klacht wordt nu bekend gemaakt bij Geschillencommissie.
Betalingsregeling is voor ons veel te hoog. Ik hoor u daar niet op terug komen net als ons verbruik van afgelopen periode. Dan kunt u zien dat ons verbruik veel lager is en het voorschot nu ook te hoog is.
Ik kan niet in totaal maandbedrag betalen van €225 dat is voor ons niet te betalen.

Bereken eerst maar ons verbruik en verlaag voorschot. Dat zou van jullie kant een betere aanbod zijn.
Klacht van netbeheerder is al bekend bij geschillen commissie.

Alle klachten die gemeld zijn door d.pilage