Klacht: hoge jaarnota

op 04 november 2017 over NLE in de categorie Energieleveranciers

volgens de nederlandse energie maatschappij hebben wij in een half jaar tijd 17.000 kwh verbruikt waardoor we nu 1.796 euro moeten bijbetalen. na telefonisch contact met ze hebben ze ons verteld om samen met liander een verklaring hiervoor te vinden. op 23 oktober kregen we een mail dat ze geen verklaring hebben gevonden voor het abnormale hoge verbruik en of we de nota dus alsnog willen betalen en dat voor 11 november.

als ze ons kunnen uitleggen hoe we zoveel hebben verbruikt in een half jaar terwijl we dat niet eens in 4 jaar verbruiken. of als ze de nota laten vervallen.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door NLE in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat NLE een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NLE

Heeft op 21 november 2017 om 13:49 geantwoord

Beste mevrouw Daalder,

Uw klacht van 28 oktober 2017 ontvingen wij in goede orde. Wij controleerden onze administratie, hieruit blijkt het volgende.

Op 23 februari 2017 nam de netbeheerder bij u meterstanden op die zorgen voor een flink verbruik in de periode 2 augustus 2016 tot en met 23 februari 2017. De meterstanden die u opgaf voor de jaarnota per 3 augustus 2017 liggen in lijn met deze meterstanden.

U had contact met onze Klantenservice waarbij u melding maakte van een defect in uw meter. Het is ons helaas onduidelijk waarop dit is gebaseerd, wij ontvingen van de netbeheerder geen melding over een defect en ook werd uw meter niet vervangen.

Naar aanleiding van uw melding hadden wij contact met de netbeheerder, het is voor NLE namelijk onduidelijk waarom uw verbruik in het afgelopen jaar zo is gestegen. Van Liander ontvingen wij een bericht dat dit voor hen ook helaas onduidelijk was, zij adviseerden u om die reden melding te maken van energiefraude.

In reactie op uw klacht deden wij navraag bij Liander, er is geen melding gemaakt van een vermoeden van energiefraude, ook werd uw meter niet geijkt of vervangen. Wij verzoeken u dan ook vriendelijk contact op te nemen met Liander en te vragen naar de mogelijkheden.

NLE Klachtafhandeling

Heeft op 21 november 2017 om 14:38 geantwoord

dit is geen oplossing, ik heb al contact gehad met liander, ze vertelden mij dat de meter niet geijkt hoeft te worden aangezien het verbruik tussen februari 2017 en heden een normaal verbruik is, om die zelfde reden hoeft de meter ook niet te worden vervangen. als ik een melding maak van een vermoeden van energiefraude, wat dus een jaar geleden moet zijn gebeurt, kan liander daar geen sporen meer van terug vinden, aldus liander. dus sta ik nog even ver met mijn probleem en is er niks afgehandeld voor mij. met groet, mevr. Daalder

Bericht van NLE

1 maand geleden - Beste mevrouw Daalder, Uw reactie van 21 november 2017 ontvingen wij in goede orde. Wij vinden het uiteraard jammer dat u ontevreden bent. Echter factureren wij nu het verbruik dat op uw meter werd geregistreerd. Het is niet mogelijk om verbruik te crediteren, wanneer er geen actie is ondernomen op de technische werking van de meter of wanneer er geen onderzoek heeft plaatsgevonden bij de netbeheerder. Wij hadden hierover ook contact met de netbeheerder en gaven het advies dat zij aan ons gaven, aan u door. Helaas kunnen wij u geen ander antwoord geven. Met vriendelijke groet, NLE Klachtafhandeling

Reactie van de melder van de klacht Mevr. Daalder

1 maand geleden - Beste mevrouw, Ik heb contact gehad met liander zoals ik al eerder heb gezegd, er is geen actie ondernomen omdat mijn meter nu een gewoon normaal verbruik aantoont. om die reden komen ze de meter niet ijken of vervangen. sprake van energiefraude lijkt me stug, we hebben maar aan 1 kant buren en die wonen daar al een tijd niet meer, lijkt me stug dat ze het huis hebben gehuurd voor 2 jaar en dan de laatste 6 maanden opeens stroom aftappen. wel kan het volgens liander zijn dat een apparaat een tijd op hol is geslagen, en ik zeg wel ''zou kunnen'', maar aangezien het een jaar is geleden valt ook dat niet meer aan te tonen, ik heb daar een onpartijdig installateur over gebeld en die vertelde mij precies hetzelfde. ik begrijp dat jullie naar de meterstanden kijken maar als jullie even de moeite nemen om na te gaan wat wij in die 10 jaar dat we klant bij jullie zijn jaarlijks aan stroom verbruiken moeten jullie ook wel snappen dat hier iets mis is. echter komt het op mij over dat dat jullie volslagen koud laat en alleen het geld zien dat we moeten bijbetalen. ik vind het erg triest dat jullie zo met vaste klanten omgaan. de enige regeling die jullie treffen is dat we het in 10 termijnen mogen betalen, maar 10 of 20 of 30 termijnen blijft voor ons hetzelfde: namelijk we moeten het betalen ook al treft ons geen schuld. jammer dat jullie niet wat meer moeite doen voor vaste klanten. met vriendelijke groet mevr. Daalder

Bericht van NLE

1 maand geleden - Beste mevrouw Daalder, Wij vinden het heel erg jammer om te horen dat u het idee heeft dat uw klacht NLE koud laat. Hiervan is absoluut geen sprake. Naar aanleiding van uw klacht hebben wij de situatie intern meermaals, en door verschillende personen, laten beoordelen. Ook hadden wij uitgebreid contact met Liander. Zoals aangegeven, hebben wij het advies van Liander aan u doorgegeven. Het is voor NLE niet mogelijk om, zonder een ijking, uw verbruik aan te passen. NLE moet uw verbruik namelijk ook afrekenen bij de netbeheerder. Helaas kunnen wij u niet van een ander antwoord voorzien. Met vriendelijke groet, NLE Klachtafhandeling

Reactie van de melder van de klacht Mevr. Daalder

1 maand geleden - Beste mevrouw/meneer, U geeft mij steeds hetzelfde antwoord en ik kan u alleen zeggen dat ik ook contact heb gehad met liander en zoals ik al meerdere keren heb gezegd verteld liander mij dat het geen zin heeft de meter te ijken aangezien de meter de laatste maanden een normaal verbruikt toont. U en iedereen snappen heus wel dat zo'n hoog verbruik niet klopt voor een huishouden met 2 personen ook al heeft de meter dit aangetoond. Ik wil er verder geen woorden meer aan verspillen want eerlijk gezegd word ik er een beetje moe van. De 2e termijn is inmiddels betaald en zodra de andere 8 termijnen betaald zijn en volgend jaar augustus ons contract afloopt zijn wij niet van plan het te verlengen maar wij stappen over naar een andere maatschappij. met groet mevr. Daalder

Alle klachten die gemeld zijn door Mevr. Daalder