Klacht: Ontevreden over advies en uiteindelijke aankoop

op 10 juli 2015 over Het Loopcentrum in de categorie Websites

Op 6-6 jl. ben ik bij Het Loopcentrum geweest om hardloopschoenen te kopen. Tijdens het gesprek met de verkoper werd terloops vermeld dat ik €30 analysekosten moest betalen als ik geen schoenen zou kopen. Bij aankoop van een paar schoenen zouden deze analysekosten komen te vervallen. Vervelend dat ik dit vooraf niet wist, wellicht waren we er dan niet het hele eind voor naar Horst gereden. Na enkele filmpjes van diverse schoenen kwam er 1 specifiek paar als beste uit de bus. Ik vond het al bijzonder vervelend dat ik geen andere keuze had dan dit paar (waar nog verstevigende zooltjes in moesten), aangezien we het financieel niet breed hebben. Na informeren bleek de prijs €130 (exclusief zooltjes) en heb ik me er maar overheen gezet dat die prijs aanzienlijk boven budget was. Bij de kassa kreeg ik een heel ander bedrag, namelijk €177, te horen. Ik informeerde hoe duur de zooltjes dan waren, en uiteindelijk bleek de prijs van de schoenen een stuk duurder dan in eerste instantie gezegd werd. Hoewel ik het vervelend vond om te moeten zeggen gaf ik aan dat ik dan toch even naar een goedkopere optie wilde kijken. Dat was volgens de andere verkoper die er bij kwam staan geen slimme zet i.v.m. de afwikkeling van mijn voet, ik kon de schoenen dan maar beter zónder zooltjes kopen. Een beetje beduusd ging ik naar huis.

Een heel eind gereden naar deze speciaalzaak, waar aan het begin van het gesprek tussen neus en lippen door wordt verkondigd dat je wel even €30 moet betalen als je zonder schoenen naar huis gaat, en waar ik uiteindelijk veel te dure schoenen koop omdat volgens de medewerkers goedkopere varianten ongeschikt zijn voor mijn voeten… Ik heb eerlijk gezegd echt buikpijn gekregen onderweg naar huis.

Inmiddels heb ik de schoenen ontvangen. De linkerschoen zit goed, de rechter is te groot. Kan ook kloppen, want mijn voeten zijn niet even groot. Desalniettemin zit ik nu met schoenen die niet goed zitten, en andere schoenen zijn volgens de medewerkers van Het LoopCentrum blijkbaar geen optie. Het voelt absoluut niet stevig aan zonder de speciale zooltjes, eigenlijk is het totaal niet te vergelijken. Een hele, hele grote tegenvaller!

Kortom: de service van Het LoopCentrum schort – ondanks dat de winkel dit naar eigen zeggen erg belangrijk vindt! – op meerdere fronten. Het analysekostenbeleid is niet transparant: we rijden het hele eind naar Horst en komen er dan achter dat we min of meer verplicht schoenen moeten kopen omdat we anders €30 aan zogenaamde analysekosten lichter zijn. Vooraf wordt niet naar budget geïnformeerd maar uiteindelijk krijg ik géén keuze, slechts 1 paar schoenen blijkt geschikt voor mij, en hier moet ik nog steunzooltjes bij kopen. Ik móet dit paar schoenen dus kopen omdat ik anders de analysekosten moet betalen…Als ik naar de prijs informeer wordt me een bedrag doorgegeven maar blijken de schoenen en zooltjes bij de kassa €30 duurder te zijn (weer een onaangename verrassing). Als ik teleurgesteld aangeef dat ik graag naar een goedkopere optie kijk wordt me door een medewerker gezegd dat ik dan maar de schoenen zónder de geadviseerde steunzooltjes moet kopen, want een andere optie is er niet voor mijn voeten… Ik ga dus NIET naar huis met hetgeen mij geadviseerd werd. Vervolgens krijg ik de schoenen binnen en blijken ze zonder die steunzooltjes niet goed te zitten. En als ik vraag om deze chaotische behandeling recht te breien kan ik A: een inlegzooltje om de ene schoen kleiner te maken toegestuurd krijgen B: mijn geld minus de analysekosten gerestitueerd krijgen, C: weer helemaal naar Horst rijden om andere schoenen te kopen (terwijl er volgens de medewerkers dus geen geschikte paren zijn voor mijn schijnbaar mislukte manier van rennen) en het verschil te verrekenen.

Ons beleefde mailcontact werd uiteindelijk abrupt beëindigd met de woorden: we gaan het niet eens worden, bij deze beëindig ik de discussie… Een groet kon er niet meer af.

Ik zou graag de schoenen kosteloos retourneren en het volledige bedrag (dus ook de analysekosten) gerestitueerd krijgen.

Alle klachten die gemeld zijn door elineotten