Klacht: grasmaaier GT53SH met honda motor GCV190

op 15 juli 2012 over Van Cranenbroek in de categorie Tuin

Op 210511 kocht ik bij Vancranenbroek in Opglabbeek een grasmaaier GT53SH Honda 190.
Na enkele maaibeurten begon de motor onregelmatig te draaien en begin september 2011 kreeg ik hem niet meer gestart en heb ik die van mijn schoonbroer geleend om verder te kunnen, want ik vertrok 10 sept voor 1 maand op verlof en het was niet ideaal om hem nog snel binnen te brengen, want dan moest de machine 5 a 6 weken bij Vancranenbroek blijven staan.
Bij de terugkomst in oktober heb ik hem binnengebracht en er werd door de hoofdhersteldienst een nieuwe carburator geplaatst, dit heeft niet echt geholpen, want na 1maand NIET GEBUIKT te hebben kreeg ik hem niet gestart.
Ik heb hem terug binnen gebracht in januari 2012, maar deze herstelling loste niets op.

Hieronder vindt u het verloop van de pannes en de herstellingen.
machine aangekocht 21/05/11
na 3 keer gemaaid, begint onregelmatig te draaien, start moeilijk
binnengebracht in okt 2011: nieuwe carburator geplaatst door invoerder (bonnr. 848140)
na 1maand en niet gedraaid startte niet meer
pas binnengebracht 04/01/12: carb. gekuist filter vervangen: ok (bonnr. 848882)
na 14d. niet gebruikt start niet meer
binnengebracht 16/01/12: alles ziet er perfect uit, toch carburator gekuist start terug (geen bon gemaakt, wel vermeld op vorige bon)
maart 2012: na 1u15min maaien begint onregelmatig te draaien en viel stil
Bougie gekuist, carb. uitgeblazen, start terug
14/04/12: na 40 min maaien draait onregelmatig, viel stil
bougie niet vuil, carburator uitgeblazen, start terug
05/05/12: 30 min gemaaid
15/05/12: 30 min gemaaid
26/05/12: na 2 min, draaide onregelmatig, viel stil
bougie niet vuil, carburator uitgeblazen: start terug
12/06/12: na 5 min, draaide onregelmatig, viel stil
Binnengebracht (bonnr. 851736)
Men wil hem niet onder garantie herstellen

Ik heb hem dus een laatste maal op 120612 binnen gebracht en men zou hem eens grondig onderzoeken?
Nu belt Gerry van de technische dienst bij Vancranenbroek mij om te melden dat de motor kompleet vervuild is door het gebruik van vervuilde benzine en dat dit niet door de garantie gedekt wordt, en dat de kosten van kuisen ongeveer 170 euro bedragen, maar dat ik beter een nieuwe motor laat plaatsen, omdat deze zo goed als naar de knoppen is, kosten 290euro.

Als ik hem meld dat ik zeker geen vervuilde benzine gebruik, dat ik slechts 2,5 a 3 liter per keer koop, dan zegt hij doodleuk, dat is uw woord tegen het onze, probeer dat maar te bewijzen. Daar heeft hij wel een punt, probeer dat maar te bewijzen.
Als ik zeg dat bij de eerste problemen de machine nog geen winter had meegemaakt en ik ook onmogelijk oude benzine kan gebruikt hebben, dan helpt dit niet.
Als ik zeg dat ik het ticket nog heb van de laatste aankoop van 2,99liter benzine, dat dateert van 140412 en dat ik daar hooguit 3 a 4 keer mee kan maaien, dan zegt hij dat helpt allemaal niets, als onze technieker zegt dat ge slechte benzine gebuikt hebt, dan is dat zo.
Daaruit moet ik besluiten dat Q8 slechte benzine verkoopt, alhoewel ik daar dezelfde benzine tank voor mijn wagen. Dit is een zeer stugge klantonvriendelijk houding, waarbij de klant geen verhaal heeft.
Mijn vorige maaier was ook een Honda, en daar heb ik 21 jaar mee gemaaid zonder problemen, met benzine van hetzelfde station, maar ook dat betekent niets volgens Vancranenbroek.

Ik heb nog contact gehad met de hoofdzetel van Vancranenbroek, maar daar was het resultaat hetzelfde, de technieker zegt: er is vervuilde benzine gebruikt, dus geen garantie.
Ik zou ook nog onderzoekskosten ten bedrage van 7,50 euro moeten betalen, wat ik weiger, en mijn machine ligt er volledig gedemonteerd te wachten om afgehaald te worden.

Vermits Vancranenbroek de garantie niet wil toepassen beroep ik mij op de wet van 010904 ter bescherming van de consument, en deze wet zegt uitdrukkelijk, dat indien een gebrek zich voordoet binnen de 6maand na aankoop, het wordt geacht een fabricagefout te zijn die van bij het begin aanwezig was en dat men de keuze heeft tussen een herstelling, een nieuwe machine of een volledige terugbetaling.

Vermits het toestel binnen de 6maand defect is gegaan en het steeds hersteld werd onder garantie en dat het probleem steeds hetzelfde is en een herstelling niet blijkt te helpen, en volgens Vancranenbroek de motor zo goed als naar de knoppen is, eis ik de vervanging van de motor en carburator of een nieuwe machine of een volledige terugbetaling van de aankoopprijs.

Als ik binnen de 14 dangen geen reactie krijg, en Vancranenbroek de wet van 010904 ter bescherming van de consument niet correct wil toepassen, dan zal ik mijn dossier voor verder gevolg overmaken aan de dienst geschillen van de Economische Inspectie en tevens aan de juridische dienst van Testaankoop waar ik lid van ben, zij hebben mij ook aangeraden deze aanmaning/in gebreke stelling te versturen alvorens verdere stappen te ondernemen.

Ondertussen heb ik 4 techniekers geraadpleegd en zijn er bijna 100% zeker van dat dit niet tengevolge van oude benzine kan zijn
2 ervan dachten eerder aan een olielek ter hoogte van de klep

Alle klachten die gemeld zijn door ghenot