Klacht: geweigerde rerourvlucht

op 11 mei 2016 over KLM in de categorie Vliegmaatschappij

WMR van der Lei (ticketnr 0741733255815)
Papiermakerstraat 20
3881 BL Putten
KLM klachtencommissie
Amsterdam
Afschrift Expedia
Betreft ticketnummer 0741733255816 (J.H.W. van der Lei)
Vluchtnummer KLM 1977 en 1978 Budapest Amsterdam
Boekingsnummer ZKBUJY

Geachte heer/mevrouw
Voor 30 april jl heb ik voor mijn gezin via Expedia een retourticket KLM geboekt via Expedia. De vlucht vanf Amsterdam stond geboekt voor 14 uur 20. Mijn zoon Jan, J.H.W. van der Lei, vloog eerst met zijn school vanaf Krakou om zich daarna bij ons te voegen en samen naar Budapest te vliegen. Het lukte hem niet op tijd op Schiphol te zijn en vlak voor vertrek heb ik de crew medegedeeld dat hij de heenreis niet mee zou vliegen.

Toen wij woensdag vier mei, zoon Jan had zich inmiddels bij ons gevoegd, met zijn vieren terug zouden vliegen –de kaartjes waren betaald – probeerden we de dag van te voren in te checken, maar dat viel dus tegen. Onze Jan bleek de terugreis niet mee te kunnen. Dit werd hem telefonisch door KLM medegedeeld en hem werd gecommuniceerd dat dit volgens de vervoersvoorwaarden zou zijn. Hij moest maar contact opnemen met Expedia. De reis was nl via Expedia geboekt. Expedia verwees hem weer naar de KLM. De volgende morgen, 8 uur voor de vlucht, bleef de KLM erbij dat de ticket waarvoor was betaald ook voor de terugreis niet geldig was. In hoeverre dit volgens de gehanteerde regels was, wisten wij niet want daarin hadden wij geen inzage gekregen. En wij zijn geen ervaren vliegers.
Voor ons was enkel van belang dat wij Jan niet wilden achterlaten op het vliegveld in Budapest en wij vroegen de KLM-contactpersoon daarom om een oplossing. Welnu die kwam met het aanbieden van een ticket voor 450 euro in (notabene) hetzelfde vliegtuig waarvoor ik de vier retourtickets had betaald.. De KLM-mevrouw bood Jan dat zij dan een fictief retour voor hem zou boeken en dan zou hij mee terug kunnen.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit een merkwaardige gang van zaken vind; de tergreis was plotseling niet geldig en om hem toch mee te laten vliegen moest er 450 euro voor een fictief retour worden betaald.

Ik moet opmerken dan dat ik dit een weinig oplossingsgerichte houding vond. Voor zoon Jan heb ik via Wizzair nog een ticket kunnen kopen voor 120 euro, waarmee hij rond negen uur ’s avonds naar Eindhoven kon vliegen.

Op de plaats in het KLM-vliegtuig die voor Jan was geboekt zat nu een mevrouw. KLM heeft de ticket dus voor de tweede maal verkocht. In het vliegtuig dat overigens wel praktisch vol vol zat, was nog wel plaats voor hem geweest en ik begrijp dan ook niet dat uw maatschappij zo weinig klantvriendelijk heeft gehandeld.

Dat de heenreis niet werd gevlogen was mijn zoons eigen schuld. Dat hij de terugreis derhalve niet meekon begrijp ik niet, maar dat zal dan wel, maar zeer kwalijk vind ik dat hem een oplossing werd geboden die erg duur was, terwijl hij gewoon had betaald. Helemaal bizar wordt het verhaal dat de maatschappij zich zelf dan niet aan de regels houdt door wel een zgn fictief ticket voor hem willen te boeken.
Ik zou dit graag zien opgelost. Ik vind dat dat de KLM het bedrag voor het ticket dat nu gekocht moest worden bij Wizzair zou behoren te vergoeden. Dat ticket Budapest-Eindhoven kostte 120 euro. Het zou u sieren als u dat overmaakt op mijn rekening NL03 ABNA 0496 0384 27. Ik zeur dan niet dan niet over die al vergeefse telefoontjes, dat vier uren wachten, dat ik hem midden in de nacht van Einhoven op moest halen omdat hij niet meer in Putten kon komen.
U kunt u wellicht beroepen op allerlei regels maar ik heb daarvan niet via de algemene voorwaarden kennis van kunnen nemen omdat die niet bij het ticket waren gevoegd. Mijn voorstel is dit te schikken voor die 120 euro. Als u daarmee niet accoord gaat, ga ik in beroep bij de geschillencommissie en ik schakel de Consumentenbond in, waar ik lid van ben. Dan vraag ik ook een schadevergoeding want het is wel erg onaangenaam dat uw maatschappij niet met een redelijk compromis voor de dag wist en ook niet wilde te komen.

Hoogachtend,

Wopke MR van der Lei

Vergoeding ticket dat wij nu via Wizz air hebben gekocht voor een vlucht van Budapest naar Amsterdam voor 120 Euro, terwijl het ticket voor de KLM keurig was betaald.

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over KLM

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over KLM nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door WMR van der Lei