Klacht: Geen korting met dalurenkorting omdat ik binnen 35 minuten overstap naar een andere vervoerder

op 03 oktober 2016 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Mijn dochter is per september gaan studeren en heeft als 17-jarige pas per 1 oktober jl. een studenten OV.
Nu had ze al bij Arriva dalurenkorting en die geldt ook op de Interliner van Steenbergen naar Rotterdam Zuidplein. Een rit kost dan € 4,25 i.p.v. € 2,95. Dit had ik gecheckt op de site van Arriva.
Nu blijkt dat de korting alleen op de heenreis verstrekt is en niet op de terugreis want ‘dan maakt ze binnen 35 minuten een overstap van RET (metro) naar Arriva en dan geldt het kortingsprodukt niet’.
Mijn dochter is in september 12 keer met de bus terug gekomen vanuit Rotterdam, het prijsverschil is 12 x € 1,30 = € 15,60
Volgens Arriva is dit volkomen logisch, ik had dit kunnen lezen op pagina twee van de abonnementsvoorwaarden: “Arriva Dal Korting geeft 40% korting op de ritprijs mits een rit in de daluren aanvangt en niet binnen 35 minuten aanvangt na een rit die is begonnen in de spitsuren in de periode en regio waarvoor het product is aangeschaft”.
Los van het feit dat ik de abonnementsvoorwaarden niet gelezen heb, vind ik dit een onbegrijpelijke zin die ik niet zo begrepen zou hebben als ik ze wel gelezen had. Volgens de klantenservice had ik het ook nog kunnen vinden bij veelgestelde vragen; maar die heb ik niet doorgekeken want ik had geen vragen. En ik had het ook kunnen vinden als ik op de site aangeklikt had wat het voordeligste abonnement voor mijn dochter was.Dat heb ik niet gedaan want mijn dochter had al een abonnement. Als ik het wel gedaan had, dan had ik gezien dat ze extra abonnement “altijd korting” had moeten kopen ad. 17,50 euro per maand.
Ik vind dit erg krom: Je reist met een vervoerder, je hebt een kortingsproduct, je checkt in en je checkt uit. Je betaalt met je OV-kaart.
Je checkt in bij een andere vervoerder voor een volgende rit waar je apart voor moet betalen met je OV-kaart. Als je begint met je kortingsproduct krijg je korting, als je eindigt niet. Of je moet 35 minuten wachten of een extra kortingsproduct kopen. Ze vinden het logisch want het is met een moeilijke omschrijving terug te vinden in de abonnementsvoorwaarden. Ik vind het geldklopperij van de eerste orde.

Ik wil 12 keer € 1,30 terug, een duidelijke melding dat er extra voorwaarden zijn als je binnen 35 minuten met een andere vervoerder gaat reizen en een duidelijke omschrijving in de abonnementsvoorwaarden

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Bericht van Arriva

2 maanden geleden - Beste, Niet leuk om te lezen dat het niet duidelijk was dat het abonnement niet geldt als je dochter tijdens spitsuren overstapt van RET naar Arriva. Ik kan me goed voorstellen dat je hiervan baalt. Als ik het goed begrijp dan heb je al een restitutieverzoek doorgegeven via onze website en is dit afgekeurd omdat in de voorwaarden staat aangegeven dat het abonnement dan niet geldig is? Met vriendelijke groet, ^LH Arriva Webcareteam

Reactie van de melder van de klacht C.J.D.

2 maanden geleden - Mijn dochter stapt buiten de spitsuren op de heenreis over naar de RET en krijgt dan korting. Stapt ze buiten de spitsuren over van de RET naar Arriva dan krijgt ze geen korting tenzij ze 35 minuten wacht met instappen. Na contact met de klantenservice waar ik te horen kreeg dat het duidelijk in de abonnementsvoorwaarde zou staan (in de onbegrijpelijke zin: "Arriva Dal Korting geeft 40% korting op de ritprijs mits een rit in de daluren aanvangt en niet binnen 35 minuten aanvangt na een rit die is begonnen in de spitsuren in de periode en regio waarvoor het product is aangeschaft") en dat ik via een contactformulier een klacht hierover kon indienen. Dat heb ik gedaan, met een verzoek tot terugbetaling van 12 keer € 1,30, een duidelijke melding dat er extra voorwaarden zijn als je binnen 35 minuten met een andere vervoerder gaat reizen en een duidelijke omschrijving in de abonnementsvoorwaarden van deze regel. Naast de telefonische afscheping (u had het kunnen weten) heb ik nog geen reactie van Arriva gehad.

Reactie van de melder van de klacht C.J.D.

2 maanden geleden - Fijn dat mijn restitutieverzoek in behandeling wordt genomen nadat ik eerder telefonisch was afgescheept met de opmerkingen 'u had het kunnen lezen in de voorwaarden en de veelgestelde vragen' en 'u kunt op de site een kunnen aanklikken wat het voordeligste abonnement voor uw dochter was'. Ik vertrouw op een goede afloop. Gezien de snelheid en het gemak waarmee mijn telefonische vraag beantwoord werd neem ik aan dat ik niet de enige ben die tegen deze kromme voorwaarde oploopt. De door mij gevraagde oplossing was naast restitutie ook een duidelijke vermelding over deze voorwaarde op de site bij de info over het abonnement in heldere taal i.p.v. een onbegrijpelijke zin halverwege pagina 2 van de algemene abonnementsvoorwaarde. Wordt dit ook opgepakt? Met vriendelijke groeten, C. Dam

Reactie van de melder van de klacht C.J.D.

2 maanden geleden - Gisteren heb ik van Arriva doorgekregen dat zij geen restitutie meer verlenen omdat zij duidelijk genoeg zijn geweest: '' Enige tijd geleden is dit echter aangepast op onze website en wordt er geen restitutie meer gegeven. Wij begrijpen dat u dit als vervelend ervaart, maar wij gaan niet meer over tot vergoeding". Dit staat in een mail afkomstig van een no-reply adres en als ik het niet begrijp kan ik nogmaals bellen met de klantenservice. Dat lijkt me weinig zinvol aangezien de klantenservice gisteren aangaf dat zij niets voor me konden doen en dat ik via een contactformulier mijn klacht kon doorgeven. Dat heb ik dus niet gedaan. Wat ik wel gedaan heb is nogmaals op de Arriva website gaan zoeken, want het zou er duidelijk moeten staan. Ze zouden naar aanleiding van meerdere klachten hun website hebben aangepast. De informatie die ik kan vinden is: " Abonnementen met Arriva in de naam zijn alleen bij Arriva én in de vermelde regio te gebruiken. Reis je meestal ook in een andere regio of stap je over op een bus, tram of metro van een andere vervoerder, kies dan voor Altijd Korting of een Netabonnement" en "De Arriva abonnementen kun je alleen gebruiken bij Arriva. Daar waar uitzonderingen gelden, staat dit vermeld in de voorwaarden". Ongetwijfeld geformuleerd door dezelfde medewerker die de abonnementsvoorwaarden opgesteld heeft  Uit deze zinnen begrijp ik dat de Arriva-dalurenkorting alleen geldt in de bussen van Arriva, dus in de Interliner 301 en niet in de metro van de RET. Dat lijkt me logisch. Maar ik lees er niet in dat mijn dochter geen dalurenkorting heeft als ze 35 minuten voordat ze bij Arriva instapt met een andere vervoerder heeft gereisd. Dat lijkt me onlogisch. Op zowel de heen als terugreis maakt ze gebruik van nog een vervoerder. Een andere partij waar zij apart voor in- en uitcheckt en betaalt met haar OV. Wat is het verschil? Stel je voor: Ik heb een kortingsbon voor een brood en lever dat in bij de bakker, waarna ik door ga naar de slager. De bakker geeft dan de korting. Maar ga ik eerst naar de slager en dan naar de bakker dan zegt de bakker dat ik geen korting krijg want op de bon staat ‘de bon is alleen in te leveren bij de bakker’. Dat is toch onzin? Daarnaast krijg ik er een vervelend ‘Big Brother is watching you’ gevoel van: de OV-kaart is meer dan een handig betaalmiddel, vervoerders worden geïnformeerd over hoe mijn reis is opgebouwd. Moet dat? Ik ben er wel klaar mee zo; ik heb geen behoefte aan een verdere reactie van Arriva.

Arriva

Heeft op 05 oktober 2016 om 16:06 geantwoord

Beste,

Omdat je aangeeft geen reactie meer te willen ontvangen, sluit ik hierbij deze klacht af.

^NT
Arriva Webcare.

Alle klachten die gemeld zijn door C.J.D.