Klacht: Fout in eindafrekening

op 01 augustus 2016 over EON in de categorie Energieleveranciers

Wij zijn van e.on naar essent over gestapt, omdat wij bij e.on op geen enkele wijze helder kregen wat ons verbruik was.
We hebben een bericht ontvangen van e.on dat wij 554,58 terug kregen. C.a. een half jaar later bij essent merkten wij op dat onze stand van de gasmeter extreem hoog was. Omdat er een wisseling van meter had plaats gevonden, dachten we dat het daarmee te maken had. Essent heeft alles uitgezocht en bleek dat e.on geen meterstanden heeft opgemeten en zodoende ging alles mis. E.on heeft hierop gereageerd door ons een mail te sturen met enkel de zin dat wij een rekening van €1064,- open hadden staan en dat we die binnen een aantal weken moesten betalen.
Na veel bellen en mailen kwamen wij uiteindelijk achter de oorzaak. €554,- ontvangen, terwijl we €504,- moesten bijbetalen. De gasmeter was niet afgelezen, dus stand was 0.
Dit kregen we overigens pas te horen na heel veel contact. De klantenservice beweerde dat de eerste afrekening was vernietigd vanwege die fout, dus deze kregen wij niet te zien. Na contact met een andere afdeling bleek dat die afrekening er wel degelijk nog was en heeft hem ons toegestuurd. Dus vanuit de klantenservice wordt er ook gelogen tegen je.
We hebben e.on de vraag gesteld waarom ze ons niet gevraagd hebben om de meterstanden door te geven, aangezien deze op 0 stonden. Geen reactie, vraag werd omzeild met een verhaal over inlezen en de schuld werd bij enexis gelegd. Wederom de ondeskundige klantenservice. Er wordt niet geluisterd, de wijze van communiceren is bijzonder onprettig. In ons geval, als essent hun werk niet zo goed gedaan had, was e.on er nooit achter gekomen dat zij een fout gemaakt hebben.

Ik verwacht een coulanceregeling van E.ON. zij hebben zelf een grove fout gemaakt, die zij hadden kunnen voorkomen. Het bedrag van het verbruik (€509) hebben wij al betaald. De €554,- nog niet. De beste en ook netste oplossing zou zijn als e.on dit bedrag kwijtscheld.
Als zij hun werk goed gedaan hadden, zaten wij en zij nu niet in een onprettige situatie.

11 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar EON over deze klacht.

11 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door EON in behandeling genomen

Bericht van

11 maanden geleden - Geachte mevrouw Van Haren, Graag help ik u met het oplossen van uw klacht, echter kan ik uit de informatie die u nu doorgeeft (alleen uw naam en e-mailadres) uw klantgegevens niet terugvinden in ons systeem. Ter bescherming van uw privacy verzoek ik u om uw klacht met aanvullende gegevens (klantnummer en adres) door te sturen naar klachten@eon-benelux.com. Binnen vijf werkdagen mag u dan van ons een inhoudelijke reactie verwachten. Met vriendelijke groet, Dhr. K. Seip E.ON klachtenafdeling

Reactie van de melder van de klacht K Van Haren

10 maanden geleden - Er is contact geweest met Eon. Men betreurt het dat er op onvriendelijke wijze met ons gecommuniceerd is. Nogmaals uitleg ontvangen wat de oorzaak van de fout is (versie 3, bij Eon zijn ze niet echt goed in eenduidige communicatie) en daar kunnen we het mee doen. Geen excuus, geen tegemoetkoming, niks. Eon wil geld zien. Dat zij nu een klant kwijt zijn is blijkbaar niet belangrijk. Waardeloos....

10 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat EON een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

EON

Heeft op 31 augustus 2016 om 13:22 geantwoord

Geachte mevrouw Van Haren,

Jammer om te lezen dat u niet tevreden bent met mijn antwoord. Ter bescherming van uw privacy plaats ik mijn volledige antwoord niet hier.

Volgens mij heb ik zeer uitgebreid toegelicht wat er precies mis was gegaan en wie hiervoor verantwoordelijk is. Ik hoop op uw begrip voor het feit dat ik u geen excuses of tegemoetkoming kan aanbieden voor fouten/misverstanden die E.ON niet zijn aan te rekenen. Bij een overstap is altijd de nieuwe leverancier verantwoordelijk voor het aanleveren van correcte meterstanden en niet andersom.

Verder kan ik in alle redelijkheid geen verbruikskosten kwijtschelden o.b.v. enkel een gesprek dat u als onvriendelijk heeft ervaren. Net als iedereen dient u de verbruikte energie nu eenmaal te betalen. Als tegemoetkoming bood ik u hiervoor een ruime betalingsregeling aan, maar hier ging u niet op in. Verder kan ik helaas niets voor u doen. Dat dit niet naar uw tevredenheid is betreur ik.

Dhr. K. Seip
E.ON klachtenafdeling

Heeft op 31 augustus 2016 om 13:32 geantwoord

Geachte mijnheer Seip,

U legt de schuld bij enexis/ essent. Zoals u weet komt onze klacht voort uit het feit dat wij een eindafrekening van Eon krijgen en maanden later komt Eon erachter dat die niet correct is en eisen van ons dat wij ruim €1000,- moeten terug betalen. Dit staat los van alle andere bedrijven. Eon heeft een administratieve fout gemaakt en deze fout wordt door geen enkele medewerker bij Eon erkend.
Is mijn klacht opgelost? Nee.

Alle klachten die gemeld zijn door K Van Haren