Klacht: Extreem hoge telefoonrekening – Buiten bundel YouFone

op 26 juli 2016 over Youfone in de categorie Mobiele Telefonie

Voor mijn buitenlandse vriendin had ik afgelopen maart een abonnement afgesloten bij YouFone. Dit zodat ze de mogelijkheid heeft om ook in Nederland bereikbaar te zijn. Tot nu toe waren we erg tevreden over YouFone tot de dag van gisteren. Ik schrok me behoorlijk kapot toen ik een rekening zag van maar liefst €125.20, waar normaal het abonnement €14 zou moeten kosten.

Nadat ik de factuur had bekeken en naar de zeer onduidelijk lijst van het dataverbruik had ingezien (datasessies worden opgesplitst in stukjes van 58,69 mb) bleek dat mijn vriendin boven de 2GB uit was gekomen met haar mobiele telefoon. Dit zonder dat zij ooit een duidelijke waarschuwing heeft gehad.

Nu vraag ik me ten eerste af of het dataverbruik wel juist is. Mij vriendin heeft een 3G telefoon en redde het de vorige maanden altijd makkelijk om binnen het dataverbruik te blijven. Maar mocht het tóch kloppen dan vind ik het onacceptabel dat een telecom-bedrijf als YouFone nog steeds zulke absurde buiten-de-bundel tarieven hanteert waar de rest van de providers inmiddels is overgestapt op het duidelijk waarschuwen van de consument als ze buiten de bundel treden, óf bijvoorbeeld alleen de snelheid verlaagt als iemand buiten zijn databundel zit.

Zoals aangegeven vind ik het onacceptabel dat YouFone zulke tarieven hanteert voor het buiten-de-bundel verbruik zonder te waarschuwen, zonder voorgeactiveerde dataplafond of andere protectie. Ik neem YouFone vanwege de lage tarieven, niet voor de extreen hoge facturen. De volgende punten zou ik graag zien van Youfone voordat mijn klacht is opgelost:

- Betreffende de factuur zou ik het feit vinden dat er een compromis wordt gesloten. Graag zou ik bewijzen willen zien dat het dataverbuik van mijn vriendin écht zo hoog ligt en indien het zo is, vind ik niet data Youfone zonder duidelijke waarschuwingen zulke hoge tarieven mag vragen. Wat mij betreft is dit gewoon "Stelen"
- Dat de consument al bij het aansluiten van het abonnement wordt beschermd voor verbruik buiten de bundel.
- Dat Youfone de "Gedragscode Transparantie Mobiel Datagebruik" van de Rijksoverheid ondertekent.

Hopelijk kan deze klacht toch nog in goed overleg worden opgelost. Zo niet, dan zou ik iedereen Youfone afraden! "Goedkoop" is in dit geval anders echt "Duurkoop".

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Youfone over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Youfone in behandeling genomen

7 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Youfone een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Youfone

Heeft op 27 juli 2016 om 14:18 geantwoord

Heeft op 27 juli 2016 om 17:00 geantwoord

Beste heer/mevrouw,

Dank voor uw snelle reactie. Het feit dat een bedrijf als Youfone zo omgaat met zijn klanten en dit soort bedragen buiten de bundel mogelijk zijn, vind ik echt ongehoord. Mensen nemen jullie abonnement af omdat jullie normaal goedkoop zouden zijn, maar als je even niet op let dan hangt er een extreem hoge telefoonrekening aan je broek. En dit, zonder dat mijn vriendin enkele waarschuwing heeft gehad bij het gebruik met haar mobiel.

Dat Youfone in tijden als deze nog steeds met zulke telefoonrekeningen komt aanzetten, terwijl de kosten voor telefonie in de markt steeds lager worden, vind ik onacceptabel. Zelfs als ik zelf actief een \"dataplafond\" kon instellen, vind ik dit nog steeds pure diefstal en had Youfone mijn vriendin moeten inlichten tijdens het gebruik van haar mobiel. Zo krijg ik, wanneer ik bij KPN op 50%, 75% en 100% van de databundel zit, duidelijk een waarschuwing. Het feit dat jullie geen waarschuwingen geven en de gedragscode Mobiel Dataverbruik niet hebben ondertekend, zegt volgens mij voldoende en geeft aan dat jullie de klant onvoldoende beschermen.

Ik zal dan ook niet schromen om op verschillende sites de houding van Youfone te vermelden om zoveel mogelijk mensen te weerhouden een abonnement bij jullie af te nemen. Ook zal ik de incasso weigeren. Verder ga ik nog vanavond het nummer overzetten op een nieuwe provider.

Wat mij betreft is goedkoop toch echt duurkoop in dit geval

Mochten jullie hierover verder nog opmerkingen of vragen hebben dan hoor ik het natuurlijk graag. Graag zou ik zien dat Youfone het gedrag verbeterd en zou kijken naar de grote providers T-mobile, KPN en Vodafone die tegenwoordig wel hun klanten beschermen.

Job Muntinga

Alle klachten die gemeld zijn door Job92