Klacht: Oplichting

op 27 mei 2014 over Dutchmoda in de categorie Mode

In februari 2014 twee winterjassen besteld, konden niet worden geleverd, levertijd 2 maanden, dus na de winter!
Ondertussen wel betaald, nette annulering van de bestelling ontvangen.
Na 3 maanden nog mijn geld niet terug, vijf keer gebeld en geschreven! Het is in behandeling meneer. Weigeren je door te verbinden met de ‘juiste’ persoon.

Uiteindelijk na 5 maanden is het probleem opgelost. Om dit te realiseren heb ik veel gecommuniceerd met betrokken partijen Deze partijen hebben na mijn aandringen uiteindelijk actie ondernomen, het bedrijf welke de betalingen bij Dutchmoda verzorgt (provider) heeft deze week gemeld dat zij mijn betaling terug storten.

Mijn motivatie om door te zetten was dat ik niet wil accepteren dat een Dutchmoda een probleem creëert en geen enkele actie onderneemt om dit probleem op te lossen waardoor zij mij dus bewust proberen te benadelen.
Een advocaat kost (veel) geld, het resultaat is onbekend en veel kan je ook zelf doen. Mijn advies is wel om enkel de feiten te melden en geen emoties (voegt niets toe en men neemt je niet serieus).
Dutchmoda handelt op de grens van het toelaatbare, waardoor hun handelswijze door betrokkenen (Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO), bank en provider) als organisatorische problemen worden bestempeld. Deze conclusie wordt door hun getrokken uit het feit dat er niet veel geregistreerde klachten over Dutchmoda zijn, tot mijn verbazing was ik pas de tweede geregistreerde klacht over Dutchmoda. Meldingen en ervaringen op deze site en Tros Radar worden niet serieus genomen en zijn geen geregistreerde klachten.
Om Dutchmoda van oplichting te kunnen beschuldigen zijn meerdere schuldeisers nodig als bewijs. Mij is het helaas niet gelukt om in persoonlijk contact te komen met personen welke ook zijn gedupeerd door Dutchmoda.

Hieronder enige uitleg hoe ik heb gehandeld.
Meerdere brieven naar Dutchmoda met uiteindelijk ingebrekestelling en vordering (geen enkele reactie).
Belangrijkste is om aangifte te doen bij LMIO (digitaal), Hiervoor dien je (vooraf) een schrijven samen te stellen met onderbouwing en datum van genomen telefoongesprekken en brieven.
Per mail krijg je een reactie met bankgegevens waardoor je vervolgstappen kan maken naar de bank van Dutchmoda. De bank doet navraag bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting of er meer aangiftes zijn tegen Dutchmoda, bij voldoende klachten maakt de bank een melding naar de provider van Dutchmoda. De provider onderneemt uiteindelijk actie naar Dutchmoda. (namen van deze bedrijven wil ik niet op deze site noemen).

Ik kan niet controleren hoe en of deze partijen (LMIO, bank en provider) met elkaar communiceren. De aansprakelijkheid van bank en provider is mij niet duidelijk, door hun te wijzen op hun verantwoordelijkheden helpt wel.

Nadat de situatie is opgelost vraagt het LMIO of ik de klacht tegen Dutchmoda wil intrekken. Dit is normaler wijze een redelijke vraag maar naar alle waarschijnlijkheid zal Dutchmoda ook in de toekomst klanten blijven duperen (deze aanname is reëel door de hoeveelheid en datum van de klachten welke op internet te vinden zijn).

In eerste instantie worden meldingen (zoals ook van mij) door partijen (LMIO, bank en provider) afgedaan als organisatorisch probleem bij Dutchmoda met als onderbouwing dat er niet voldoende klachten bij LMIO zijn geregistreerd om actie te ondernemen.

Als meldingen worden ingetrokken (zoals door LMIO wordt gevraagd) kan dit “spelletje” dus eindeloos doorgaan en wast iedereen zijn handen in onschuld en creëren deze partijen juist ruimte en mogelijkheden voor Dutchmoda om haar activiteiten te kunnen blijven uitvoeren.

Ik heb naar aanleiding van de vraag van LMIO betrokken partijen gevraagd om in deze meer verantwoordelijkheid te nemen.

Ik adviseer alle gedupeerden op beschreven wijze te handelen, dit vraagt wel enige inspanning maar door vol te houden is er een reële kans om je (eigen) geld geld terug te krijgen.

Alle klachten die gemeld zijn door Marco van der Vliet