Klacht: Dom en gegijzeld

op 19 oktober 2016 over Brugman Keukens en Badkamers in de categorie Keukenleveranciers

Dom en gegijzeld.

Dom: Begin september tekenen we in goed vertrouwen een orderbevestiging bij Brugman in Capelle a/d IJssel. Achteraf hebben we het gevoel er ingetrapt te zijn en misleid te worden. Wij hebben de verkoper ons vertrouwen gegeven, voor goed advies en een stuk ontzorging, voor kwaliteit zijn wij bereid te betalen. Inderdaad zijn we over de streep getrokken door de unieke korting, de CBW voorwaarden, 5 jaar garantie enz. We waren serieuze kopers want onze huidige badkamer is lek. Een snelle levering van de badkamer was belangrijk. Als marktleider dachten we dat Brugman hun beloftes waar gingen maken.

De leveringsvoorwaarden: We zijn zo stom geweest om onze handtekening te zetten zonder alle kleine lettertjes te hebben gelezen. De map met papieren krijg je namelijk achteraf en dan blijkt dat je als onervaren consument voor alles zelf verantwoordelijk bent. Je bent verantwoordelijk voor de hoeveelheidsberekening, je mag nooit iets ruilen enz. Je moet dus alles narekenen en napluizen. In dat geval had dus net zo goed alles zelf op internet kunnen bestellen. Erger bij nauwkeurig na rekenen bleek maar liefst 7 m2 te veel tegels op de order te staan terwijl de verkoper een “speciaal” programma heeft gebruikt om de hoeveelheid tegels te berekenen. We voelen ons gewoon opgelicht. De grootte van handdoekverwarming is bovendien te klein en volgens ons levert hij niet genoeg capaciteit enz. Er blijkt bovendien dat je kort voor aflevering alles moet betalen en dat dit bedrag buiten de garantieregeling van het CBW valt. Ze maken een voorbehoud op de prijs want de directie kan de prijs achteraf altijd nog afkeuren. Ze houden zich dus zelf helemaal niet aan de CBW-voorwaarden die je meekrijgt maar bouwen in de praktijk in hun eigen contract allerlei voorwaarden in die de CBW-voorwaarden ondermijnen.

Slecht advies: Op de plek van het bad zou een grote douche komen. (WC kon wegens het leidingswerk niet naar de tegenovergestelde muur) We gingen akkoord met de indeling en op de tekening (niet 3 D) zag het er goed uit. Manager had de order en tekening nagekeken en met de prijs waren we akkoord. Echter bij het nameten thuis bleek de doorgang tussen de douche en het wastafelmeubel maar 52 cm te zijn en dit vonden we niet acceptabel. Er moest een nieuw plan komen en dit hebben we meteen doorgeven. Zelf zitten puzzelen hoe het dan wel moest worden en de wc kwam toch op de andere kant. Dat werd of een wc-vermaler gebruiken of toch een oplossing vinden om de wc op het rioolstelsel aan te sluiten. De nieuwe indeling was veel logischer en leverde meer kastruimte op. En inderdaad een extra grote douche paste er dan niet in. Maar de verkoper was beledigd dat we zijn plan afkeurde en probeerde zijn zin door te drijven. Hij bleek vooral aan zijn commissie/omzet te denken en viel volkomen uit zijn rol. De sfeer werd een stuk minder aangenaam. We mochten nog één keer terug komen als we wisten wat we wilden. Op dat moment hebben we ons al een klein kind weg laten sturen. Maar omdat zeer hoge annuleringskosten boven je hoofd hangt probeer je de sfeer goed te houden maar ondertussen voel je je gegijzeld.

Klachtafhandeling: Je overlegt met de beoogde aannemer. Je struimt het internet af en komt er dan achter hoe hoog de marge van Brugman is. Kijkt in ander Brugman finalen. Je brengt o.a. een bezoek aan Sanidirect, het broertje van Brugman. Daar blijken ze een veel meer verstand te hebben van het materiaal en daardoor betere adviezen te geven. Daar vinden wel een lichtere tegel naar onze zin. Maar door ons contract kunnen we niet bij Brugman weg. Ondanks hun blunders en behandeling blijkt koop is koop. We moeten ze de kans geven om hun fouten te herstellen. Wel raad de rechtbijstandsverzekering om een ander verkoper te vragen.

Klachtafhandeling: Ik schrijf een klachtenbrief. Ik krijg geen serieuze reactie van de manager. Na aandringen krijgen we wel een ander verkoper. Hij begrijpt dat we het eerste plan afkeuren en helpt ons in eerste instantie goed. We maken een nieuwe offerte. Hij beloofd ook een nieuwe tekening te maken. Het kost vervolgens weer heel veel moeite om de offerte over de mail thuis gestuurd te krijgen en enkele aanpassingen door te voeren. Echter na 2,5 week nog steeds geen tekening gezien terwijl deze onderdeel is van de offerte. Deze verkoper werkt alleen in het weekend de tijd tikt weg. Ondertussen zitten wij met een lekkende badkamer. We kunnen geen afspraken maken met een aannemer. Onze beoogde planning loopt helemaal in de soep.

Hoge annuleringskosten: In principe moeten wij hoge annuleringskosten van 30% betalen terwijl we slecht advies hebben gekregen, het heel veel tijd kost om de fouten van Brugman te herstellen, de manager niet het fatsoen heeft om de juiste wijze na een klacht te communiceren, het heel veel stress kost, wij met een lekkende badkamer en ontruimde kinderkamer zitten. Wij gaan dus natuurlijk niet akkoord met deze hoge annuleringskosten en zullen als er geen oplossing komt deze aanvechten. Wij hebben Brugman lang genoeg de kans gegeven om hun fouten te herstellen.

Laat ons tegen de aanbetalingskosten van €500 gaan.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Brugman Keukens en Badkamers over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Brugman Keukens en Badkamers in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Brugman Keukens en Badkamers een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Brugman Keukens en Badkamers

Heeft op 21 oktober 2016 om 14:58 geantwoord

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben uw melding in goede orde ontvangen en betreuren het feit dat uw aankooptraject niet naar wens verloopt. Uw melding is dan ook doorgestuurd naar ons filiaal in Capelle aan de IJssel met de vraag om hierover contact met u op te nemen.

Bianca Webcare Keukens & Badkamers

Heeft op 21 oktober 2016 om 19:03 geantwoord

Leuk dat er op de site opgelost staat.
Ik ben helemaal niet door het filiaal gebeld.
Mogelijk is mijn man op zijn werk gebeld.
Zonder dat wij wisten dat hier de klacht als opgelost staat hebben wij zelf gebeld. Hun belofte was dat ik gebeld zou worden.
Inmiddels mijn klacht opnieuw bij de manager neergelegd.
Wacht op reactie. Er is dus nog geen oplossing.

Reactie van de melder van de klacht Gegijzeld

1 maand geleden - Mijn man is vandaag dus ook niet gebeld. Natuurlijk kan hij dat nagaan op zijn telefoon.

Alle klachten die gemeld zijn door Gegijzeld